Annons

Vad blir nästa stora fotorevolution?

Produkter
(logga in för att koppla)
acke skrev:
En simpel grej som jag väntat på i många år är en handhållen exponeringsmätare med trådlös överföring av exponeringsdata till kameran. Varför finns inte det?
Det kom för typ 20 år sedan. Minoltas ljusmätare och Minolta 9000 AF.
 
acke skrev:
När kommer en svartvit digitalkamera? Om man kunde välja bort möjligheten till färgbilder, då borde man väl vinna några andra fördelar? T.ex. större exponeringsomfång, högre upplösning, mindre brus? Jag vet inte, jag bara slänger ut bollen och ser om någon springer på den...

Visst vore det lite hippt med en renodlat svartvit DSLR?
Det har redan funnits. Kodak hade några modeller på den tiden de byggde bakstycken till Nikonkameror. Efterfrågan var mycket liten.
 
objernulf skrev:
Det har redan funnits. Kodak hade några modeller på den tiden de byggde bakstycken till Nikonkameror. Efterfrågan var mycket liten.

OK, men det var när tekniken var omogen, i digitalerans begynnelse. (Jag köpte 1997 en Kodak DCS410, 1,5 MP, 50000:- plus moms för bara huset. Ingen höjdarkamera, trots att den gav färgbilder...)

Idag borde det finnas utrymme på marknaden för en svartvit digitalkamera av hög kvalité.
 
acke skrev:
När kommer en svartvit digitalkamera? Om man kunde välja bort möjligheten till färgbilder, då borde man väl vinna några andra fördelar? T.ex. större exponeringsomfång, högre upplösning, mindre brus? Jag vet inte, jag bara slänger ut bollen och ser om någon springer på den...

Visst vore det lite hippt med en renodlat svartvit DSLR?

DV-kamerorna har ju ofta mörkerläge som är svartvitt, går att filma ganska bra i dåligt ljus med det.
 
Den digitala revolutionen går ganska långsamt trots att tekniken utvecklas väldigt snabbt. Analog teknik lever fortfarande.

Vilket är det mest revolterande i fotohistorien?
Vad förändrade fotografin väldigt drastiskt och snabbt?

Jag slår ett slag för Leican, Oscar Barnacs första Leicor. De var dyra men kom att bli väldigt betydelsefulla. Det handlar alltså om 20-talet.


Vad blir nästa stora fotorevolution?
Färgfilm, elektronblixt, zoomobjektiv, autofokus, digitalkamera..

Vad kommer nästa stora revolution bli tror ni?

Färgfilmen tog lång tid på sig också att utvecklas. Elektronblixten var en revolution.


Nästa revolution då?
Kanske den trådlösa överföringen av bilder. Eller nya och tillförlitliga lagringsmöjligheter (efter DVD och CD-rom)
 
På önskelistan:
Riktigt bra fotoskrivare. Billiga, fina och hållbara utskrifter.
Tänk vad många av dagens och gårdagens utskrifter som har gått och kommer att gå förlorade.
 
Vektorfoto

Det är möjligt att någon redan tipsat om denna teknik, men jag pallar inte läsa genom alla inlägg :eek:)

Visst vore det shysst med att kunna ta vektorbaserade foton, det skulle gör att man aldrig behövde tänka på megapickslarr något mera. Rätt tufft vore det att i efterhand bestämma vad som är viktigt i bilden och blåsa upp det tills man är nöjd, att kunna zooma in i ett angränsande rum och förstora upp sekundärobjektet i stället för det man egentligen fokuserade på...

Jag har inte utvecklat tekniken helt utan får be att återkomma med en protyp inom kort.
 
acke skrev:
När kommer en svartvit digitalkamera? Om man kunde välja bort möjligheten till färgbilder, då borde man väl vinna några andra fördelar? T.ex. större exponeringsomfång, högre upplösning, mindre brus? Jag vet inte, jag bara slänger ut bollen och ser om någon springer på den...

Visst vore det lite hippt med en renodlat svartvit DSLR?

Man behöver inte välja (bara ställa om lite), det finns redan i budget Minoltan 5D. Läste i Gary L. Friedmans "The friendly manual with the professional insights" på sid 195 om "Black & White Mode" i Konica Minolta 5D (detta läge finns ej i 7D). Genom att välja FN -> Col/DEC -> B&W så blir bilderna svartvita. Ovärdelig litteratur för KM:s digitala systemkameror f.ö.
 
Fast det är inte samma sak. En svartvit kamera skulle slippa bayerfiltret och därmed ha högre känslighet och ge skarpare bilder.

Jag skulle gärna köpa en sån. Fanns D200 i en sån variant vete tusan om jag inte skulle övervinna min ovilja mot konsumtionshysterin och slå till på en.
 
Kalle_B skrev:
Nja.. jag tror optiken i den form vi har idag inte kommer förändra sig nämnvärt...

Visst, glasämnet till tillverkningen av glasen blir kanske lite finare, renare och kanske dom slipar glasen lite bättre men sålänge vi använder oss av glasprismor som bryter ljuset på detta sätt vi gör idag så blir inte skillnaden någon revolution. Se bara vad som hänt senaste 50 åren med optiken. Skillnad? javisst men inte i närheten av allt annat inom foto eller övriga världen.

Vill påstå att periskopen tyskarna hade i sina ubåtar under WW2 var av nästan lika fin kvalite som idag. Eller fin Leica otpik från förr är fortfarande av högsta klass. Ja men våra Zoom objektiv säger väl vissa, ja dom är ju bra men revolution? nja....


Näe ska vi slippa dom stora tuberna till objektiv som väger bly då får vi nog lämna allt som heter glas och med tanke på att en kamera helt dikteras av ljus så får vi nog komma på en annan teknik för att bryta ljusets färger.

Min lite överdrivna gissning är att om kanske 50- 100 år så är ett chips på något sätt kopplat till synnerven och registrerar det ögat ser. Man tittar helt enkelt på det man vill fotografera. Redan idag kan man ju styra saker med pupillen och flytta föremål med ren tankekraft så tekniken är nog inte sååå långt borta trots allt.

Håller helt med. Tror inte heller på några dramatiska genombrott här. Om man ska tala om revolution här så är det snarare hur uselt mycket blivit. Den mekaniska kvaliteten på många av dagens objektiv har faktiskt dramatiskt försämrats över tid.

Sitter just och känner på min systers gamla kamera, en Olympus OM-2 med en Zuiko Auto Zoom 35-105. Vilken oerhörd mekanisk kvalitet och precsion! Den åker cirklar runt det mesta av dagens skräp! Inget skrap eller rassel. Inget glappande sladdrigt linselement som man tyvärr så ofta hittar på dagens objektiv ända upp på 5000 spänns objektiv!

Kollar jag både det minimala 40 mm Pentax-kultobjektivet till min Pentax ME och även mitt 100 mm, så håller de precis samma höga mekaniska kvalitet. Man undrar ju vad som hänt på vägen mot uselheten. Jag vet att en del nu kommer att säga att det finns bra gluggar idag också - och det gör det självfallet men de kostar ofta skjortan. Poängen är just att för 15-25 år sen så höll praktiskt taget alla konsumentobjektiv från de större tillverkarna den här mekaniska klassen!
 
Sten-Åke Sändh skrev:
Man behöver inte välja (bara ställa om lite)...

Nu tänkte jag mig en kamera optimerad för svartvit fotografi (som Jim också är inne på). Att det går att göra digitala färgbilder svartvita i efterhand, det är väl bekant för de flesta.
 
Re: Re: Vad blir nästa stora fotorevolution?

alf109 skrev:
Nästa stora "revolution", hoppas jag, blir att vi börjar inse att bra bilder har väldigt lite med utrustningen att göra och därmed att intresset för bilden återupprättas. Ingen kommer att bry sig om vilka prylar som anvämds, utan bara om ressultatet, sköna tanke.
Jag tycker mig redan kunna ana en viss avmattning i ämnet. "Alla" DSLR och digitala kompaktkameror idag är ju bättre än fotograferna :) och vem orkar då bry sig? För bara något år sedan var diskussionerna hetare och skillnaderna mellan digitalkameror mycket större än idag.
Jag tror också på bildens upprättelse. Det roliga nu är att så otroligt många fler har kameror och utrustning att direkt gå vidare med sitt begynnande fotointresse. Nästan alla har ju digitalkamera, dator och internet...
 
acke skrev:
Nu tänkte jag mig en kamera optimerad för svartvit fotografi (som Jim också är inne på). Att det går att göra digitala färgbilder svartvita i efterhand, det är väl bekant för de flesta.

Du skrev: "När kommer en svartvit digitalkamera? Om man kunde välja bort möjligheten till färgbilder, då borde man väl vinna några andra fördelar? T.ex. större exponeringsomfång, högre upplösning, mindre brus? Jag vet inte, jag bara slänger ut bollen och ser om någon springer på den...

Visst vore det lite hippt med en renodlat svartvit DSLR?"

Jag missförstod nog dig och läste det första stycket du skrev noggranare än det sista. I det skriver du "Om man kunde välja bort möjligheten till färgbilder" och det är ju precis det man kan göra i D5D. "Att det går att göra digitala färgbilder svartvita i efterhand, det är väl bekant för de flesta", som du skriver lite raljant handlar det ju inte om i detta fall för det sker ju faktiskt direkt i kameran. Den sparar faktiskt en svart-vit bild eller hur?

Att man sen kan ta steget att optimera en kamera för svart-vitt är väl en mjukvarufråga som allting annat antar jag. Vad är det som gör en optimerad kamera bättre i så fall? Vad är det då som är så optimerat? Är det fråga om några fysiska skillnader i bygget eller pratar vi fortfarande om mjukvara. Är det det senare, så ser jag inte varför det inte skulle gå att kombinera en kod optimerad för färg och en annan för svart-vitt i samma kamera. Handlar det om fysiska skillnader så kan jag förstå att det vore "lite hippt med en renodlat svartvit DSLR?", men inte annars.

Att man kan rensa färgbilder på färg i efterhand är bekant för mig också.
 
Sten-Åke Sändh skrev:
för det sker ju faktiskt direkt i kameran. Den sparar faktiskt en svart-vit bild eller hur?
Det sker i kameran, men det är precis samma efterbehandling som man kan göra i Photoshop. Och råfiler är fortfarande i färg även om man fotograferar svartvitt.
Sten-Åke Sändh skrev:
Att man sen kan ta steget att optimera en kamera för svart-vitt är väl en mjukvarufråga som allting annat antar jag. Vad är det som gör en optimerad kamera bättre i så fall?
Fast det skrev jag ju ovan - det handlar om hårdvara och inte mjukvara. En svartvit kamera behöver inget bayerfilter och slipper därmed hela den resan med färginterpolering. Den blir dessutom skarpare och ljuskänsligare.

Kolla här för en recension av ett av Kodaks försök.

En svartvit kamera skulle dessutom lösa din käpphäst med standardiserade råformat, eftersom den inte behöver något råformat. Den kan lika gärna använda tiff eller något annat vanligt bitmappat format.
 
Läste i Kamera o Bild (tror jag) att en svartvit sensor är på gång. Får kolla igen när jag kommer hem, eller kanske Magnus är på hugget?
 
jimh skrev:
Det sker i kameran, men det är precis samma efterbehandling som man kan göra i Photoshop. Och råfiler är fortfarande i färg även om man fotograferar svartvitt.Fast det skrev jag ju ovan - det handlar om hårdvara och inte mjukvara. En svartvit kamera behöver inget bayerfilter och slipper därmed hela den resan med färginterpolering. Den blir dessutom skarpare och ljuskänsligare.

Kolla här för en recension av ett av Kodaks försök.

En svartvit kamera skulle dessutom lösa din käpphäst med standardiserade råformat, eftersom den inte behöver något råformat. Den kan lika gärna använda tiff eller något annat vanligt bitmappat format.

Bra svar. Tror inte alla är medvetna om den distinktionen. Tack för länken.
 
Sten-Åke Sändh skrev:
"Att det går att göra digitala färgbilder svartvita i efterhand, det är väl bekant för de flesta", som du skriver lite raljant...

Sorry att du uppfattade det som raljant, det var inte alls min avsikt. Hur som helst så tycker jag att Jim redde ut begreppen på ett bra sätt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.