ANNONS
Annons

Vad blir ditt nästa objektiv köp

Produkter
(logga in för att koppla)
jag skulle rekomendera DA 35/2,8 macro limited då det även fungerar som ett allround objektiv. :D

"Problemet" är att jag upplever 50mm som för kort... Fast, nu är det ju bara fuskmakro som jag kört med. För att fylla en bild så måste jag trrycka upp objektivet i motivet men inte ens då fylls bilden. Så frågan är om 35mm verkligen räcker till? Kikar på 90mm eller 100mm just nu...

DA 35 makrot är ju 1:1, precis som D FA 100 och Tamron 90 - och även D FA 50.
Detta innebär att ett motiv med storlek x får samma storlek i bilden som det har i verkligheten om man tar på 1:1. Så i praktiken så är alla 1:1 objektiv lika "motivuppfyllande", däremot så är de detta på olika avstånd. Med ett D FA 100 eller Tamron 90 så når man 1:1 från ett längre avstånd än DA 35 makrot.

Sigma 18-50 är 1:3. Detta innebär att det har 1/3 av avbildningsstorleken jämfört med 1:1 objektiv. Om man jämfört med Pentax D FA 50 på 1:1 och Sigma 18-50 på 50 och 1:3, så blir motivet med Sigmat alltså en 1/3 av storleken jämfört med Pentax. Detta trots samma brännvidd.

1:3 objektiv kallas just för "fusk-makro". Gränsen för makro brukar sägas gå vid 1:2, med 1:1 som "lifesize makro".

Så när det gäller 1:1 objektiv är frågan då mer en frågan om du vill ha lite avstånd mellan objektivet och motivet, eller om det fungerar ok med att trycka upp motivet i objektivet. För mig fungerar det utmärkt med DA 35:an. :)

Du skulle ju kunna överväga D FA 50:an också.
Eller Sigma 70 som en slags mellanväg. (70:an har fått bra omdömen).

Roland, STORT tack för utförlig förklaring! Nu vet jag vad som gäller! :) Skall inte kapa tråden med med detta nu.

Grattis till köpet,
har själv ett Sigma 105/macro, tycker brännvidden är bra.

Mitt nästa köp blir nog ett DA 50-135, är mycket sugen på detta just nu.
Tyvärr har jag känt mig tvungen att sälja mina Limiterade, då jag tror att de blir oanvända (även lite ekonomiskt).

Köpte mitt nästa för knappt en vecka sen. Sigma 18-200 på Ebay för 1500 kr levererat och klart. Positivt överraskad av bildkvalliteten.

Mitt nästa objektiv blir med stor sannolikhet DA* 300/4. I och med att det handlar om en hel del pengar finns såklart en viss tvekan, men det mesta lutar åt att jag köper den.

Det lutar åt 35mm Limited macrot. Men jag undrar om det inte är för kort. Har provat lite slött med att ställa in kitgluggen på 35 och det känns rätt obekvämt. Fast jag ska prova mera. Gillar verkligen att det är macro!

Väntar med spänning på Star 55:an också. Eventuellt blir det FA 50 som ju ska vara grym!

Det lutar åt 35mm Limited macrot. Men jag undrar om det inte är för kort. Har provat lite slött med att ställa in kitgluggen på 35 och det känns rätt obekvämt. Fast jag ska prova mera. Gillar verkligen att det är macro!

Väntar med spänning på Star 55:an också. Eventuellt blir det FA 50 som ju ska vara grym!

FA 50 är faktiskt sanslöst grym. Så fort man hänger på den ser man skillnaden mellan den och allt annat jag har. Deppigt på ett sätt och fantastiskt på ett sätt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar