Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad blir ditt nästa objektiv köp

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är exempelvis vanligt att Canon och Nikon användare kommenterar och ger tips på objektiv när en Pentax användare här har en "vilket ska jag köpa" fråga. På vilket sätt blir en Pentax-användare hjälpt med sitt val genom att få tips på objektiv som inte går att montera på fattningen?

Sånt här skapar ju bara förvirring. Och det är just för att undvika sådan här förvirring som forumet är uppdelat i olika avdelningar, men den uppdelningen kan ju inte hjälpa mot förvirring om uppdelningen inte respekteras av användarna.

Men hallå, det är mänskligt att göra misstag. När man ser en intressant trån på förstasidan så kan det hända man ger sig in i den utan att registrera att det råkar vara ett märkesbundet forum.

Sällan har jag sett så gnälliga inlägg över detta som i detta Pentax-forum.

Är Pentax-ägare generellt gnälligare, mer petimeter & paragrafryttare än Canon & Nikon-ägare?

Det här tråden antyder verkligen det, även om flera har översende och glatt ignorerar felpostade inlägg.
 
Men hallå, det är mänskligt att göra misstag. När man ser en intressant trån på förstasidan så kan det hända man ger sig in i den utan att registrera att det råkar vara ett märkesbundet forum.

Självfallet är det mänskligt att göra misstag, men för att fortsätta undvika felposta inlägg så är det ju bra att den som felpostar blir upplyst om det så att han eller hon inte fortsätter felposta dem. Dessa upplysningar om felpostningar har skett med humor. Om vi ignorerar dessa felpostningar så kommer de ju att fortsätta och då blir det väldigt förvirrande till slut, och vem blir hjälpt av den förvirringen?

Om Canon och Nikon användare blir sura för de får en humorostisk upplysning om att de har postat fel, ja är det verkligen Pentax användarna som är gnälliga då?
Det är ingen som har skrivit "dumma dig du har skrivit i fel forum", utan upplysningarna har skett med glatt humör och humor. Tål ni inte humor?

Som du ser i tråden så finns det användare här som försvarar att de har postat icke-Pentax-relaterat material här, och då är det väl snarare så att deras val att gå hit var medvetet snarare än ett misstag? För varför försvarar de annars att de postar icke-Pentax-relaterat material här om det var ett omedvetet misstag? De har ju t o m skrivit att de vill posta icke-Pentax-relaterat material här, så vari finns det omedvetna misstaget?
 
Som du ser i tråden så finns det användare här som försvarar att de har postat icke-Pentax-relaterat material här, och då är det väl snarare så att deras val att gå hit var medvetet snarare än ett misstag? För varför försvarar de annars att de postar icke-Pentax-relaterat material här om det var ett omedvetet misstag? De har ju t o m skrivit att de vill posta icke-Pentax-relaterat material här, så vari finns det omedvetna misstaget?

Det är skilnad på en upplysning eller ett skämt och en halv sidas utläggning om hur fel man gjort.
 
Det är skilnad på en upplysning eller ett skämt och en halv sidas utläggning om hur fel man gjort.

Upplysningar kan ges skämtsamt, vilket också har gjorts här. Men skojar man om det så blir man anklagad för "gnäll". Håhå jaha.

Som du ser så finns det ett par personer här som försvarar att de skriver i fel forum, och då är det knappast frågan om att de skriver här på grund av ett omedvetet misstag.
 
Som du ser så finns det ett par personer här som försvarar att de skriver i fel forum, och då är det knappast frågan om att de skriver här på grund av ett omedvetet misstag.

Skriver man medvetet i fel forum är man ju idiot.
(så nu har jag idiotförklarat mig själv oxo och slutar härmed att skriva i tråden)
 
Men herregud.... Snacka om att kasta sten i ett glashus...
Ni Pentax användare hänger ju själva i dom andra märkesforumen.

/kent
 
Senast ändrad:
Spårat ur

Denna tråd verkar ha spårat ur ordentligt...

Mitt nästa köp (hoppas jag) blir ett SMC eller SMC-A 15mm 3,5. Har kollat på objektivet i flera år men inte kommit till att köpa det.
Men snart blir det av hoppas jag.

Hoppas att tråden hittar tillbaka på rätt spår, inte gör det väl något om man vill dela med sig av sin iver till personer som kör andra märken.

//jim
 
Vilket vidvinkel levererar bäst bilder till pentax, oavset pris?

Är som sagt ute efter 16-50 50-135 DA*. Men vill ha något för den riktigt vida. 10-17, 12-24, 10-20, Pentax eller sigma?
 
Vilket vidvinkel levererar bäst bilder till pentax, oavset pris?

Är som sagt ute efter 16-50 50-135 DA*. Men vill ha något för den riktigt vida. 10-17, 12-24, 10-20, Pentax eller sigma?

Bäst bilder? Menar du bäst skärpa skulle jag gissa på 14/2.8, 12-24 eller 16-50. Menar du mest ljusstyrka (mindre brus, midre rörelseoskärpa, minst skärpedjup); 14/2.8 eller 16-50. Menar du snyggast bokeh; med största sanolikhet 14/2.8 gillar i allmänhet inte bokeh hos zoomar, men har inte testat de ovan nämnda. Menar du bästa bilinnehållet/komposition så är det ju upp till fotografen men varför inte 10-17. Ett så extremt objektiv skapar i alla fall ovanliga bilder som man får tänka till på för att de inte bara skall se konstiga ut, framtvingar kreativitet :)
 
Vilket vidvinkel levererar bäst bilder till pentax, oavset pris?

I dagsläget finns det bara tre zoomalternativ om det är vanlig vidvinkel man är ute efter - Pentax 12-24, Sigma 10-20 eller 12-24. (Pentax 10-17 är en fisheye-zoom, alltså inte en vanlig vidvinkel, fisheye producerar runda förvrängda bilder vilket kan vara effektfullt i vissa situationer). Tamron har aviserat ett nytt 10-24, men det finns inte ute i butik än, och längre fram kommer Pentax 11-16.

Pentax och Sigma är erkänt bra. Personligen skulle jag räkna bort Sigma 12-24 då det är stort och otympligt, kvar står Pentax 12-24 och 10-10.
Pentax har ju QuickShift fokus vilket jag tycker är ovärderligt i många situationer. Med vidvinkel tycker jag om att utnyttja hyperfokal fokusering ihop med skärpedjupskontrollen för att få till mesta möjliga eller snyggast eller helt enkelt rätt skärpedjup för bilden, och för det fungerar manuell fokus bäst.

Vill man spara pengar så är ju Sigma 10-20 det alternativ som finns.
Optiskt är det små skillnader mellan dem. Ofta är det större skillnader mellan fotografer än det är mellan objektiv. :)
 
Men herregud.... Snacka om att kasta sten i ett glashus...
Ni Pentax användare hänger ju själva i dom andra märkesforumen.

Kent, det handlar inte om att man inte får hänga.
Jag bara menar att det blir förvirrande för användarna om den som är intresserad av information om exempelvis ett visst Canon eller Nikon objektiv ska behöva leta efter det i Pentax-forumet istället för i Canon eller Nikon-forumet.
Vi har uppenbarligen helt olika åsikter om detta och om du är kritisk mot att forumet är uppdelat i olika avdelningar så rekommenderar jag dig i all vänlighet att ta upp det med forumets administratörer.

Och nu ber jag dig återvända till objektiv för Pentax fattning som denna tråd egentligen handlar om. Från min sida är diskussionen avslutad, jag har sagt vad jag tycker och har inget mer att tillägga.
 
Kent, det handlar inte om att man inte får hänga.
Jag bara menar att det blir förvirrande för användarna om den som är intresserad av information om exempelvis ett visst Canon eller Nikon objektiv ska behöva leta efter det i Pentax-forumet istället för i Canon eller Nikon-forumet.
Vi har uppenbarligen helt olika åsikter om detta och om du är kritisk mot att forumet är uppdelat i olika avdelningar så rekommenderar jag dig i all vänlighet att ta upp det med forumets administratörer.

Och nu ber jag dig återvända till objektiv för Pentax fattning som denna tråd egentligen handlar om. Från min sida är diskussionen avslutad, jag har sagt vad jag tycker och har inget mer att tillägga.

Jag har ingen invändning mot det du säger, jag vill inte se några andra märken diskuteras i mitt märkesforum heller, men tonen kunde ju vara lite snällare, man behöver ju inte kalla folk för idioter i allafall, själv har jag inte nämt något annat än Pentax objektiv i tråden, jag är faktiskt ruggigt avundsjuk på eran FA 31/f1.8, skulle vara roligt att höra intryck från ägare till den.

/kent
 
Efter en skogspromenad igår så tog jag mitt beslut. Jag bara MÅSTE ha ett makro! Fuskmakrot på mitt låne-Sigma-18-50-2.8 duger inte. Så nu är det dags. Frågan är vilken av dem man skall välja. Tamronen ligger ju bra i pris, men Pentax DFA 100 är så läcker. :S Så, mitt nästa objektiv blir antingen Tamron eller Pentax makro. :)
 
Pentax har QuickShift och det har inte Tamron.
För mig är det avgörande. Jag har ställt in min K10D på att bara autofokusera med AF-knappen, så den fokuserar inte längre med slutaravtrycket. Detta är helt underbart i kombination med just QucikShift för då slipper man fibbla med AF/MF-knappen utan kan låta kameran stå kvar i autofokus. Problemet annars är ju att även om man fokuserar manuellt med QuickShift så omfokuserar ju kameran när man trycker slutaravtrycket. Å andra sidan kan man ställa AF-knappen på att koppla ifrån AF också, alltså en temporär frikoppling av AF från slutaravtrycket. Men eftersom jag med mitt makroobjektiv använder mer manuellt fokus än autofokus, så fungerar den första lösningen bäst. :) Poängen med att frikoppla AF från slutaravtrycket försvinner med icke-QS objektiv eftersom de fortfarande har kopplat länkage till autofokusmotorn.

På makroavstånd är det så kort skärpedjup att fokusvalet blir en viktig del i bildens komposition (fokus på främre blombladet eller bakersta, eller kanske på tredje pistillen till höger?) Enklare med manuellt fokus. :)
 
Efter en skogspromenad igår så tog jag mitt beslut. Jag bara MÅSTE ha ett makro! Fuskmakrot på mitt låne-Sigma-18-50-2.8 duger inte. Så nu är det dags. Frågan är vilken av dem man skall välja. Tamronen ligger ju bra i pris, men Pentax DFA 100 är så läcker. :S Så, mitt nästa objektiv blir antingen Tamron eller Pentax makro. :)

vad jag förstått så ska Pentad 100/2,8 vara riktigt bra i skärpa. jag har inte testat det själv, men det jag sett och läst om det verkar fylla det ryktet med någon så när sanning.

antar att det är tamorns 90mm du syftar på? den är ju en klassiker och känd för bra skärpa, så i din sits tror jag mer det handlar om om du vill ha 10mm till o pentaxloggan på, eller om du nöjder dig med 90mm o en annan logga.
 
Jag är i chock över att min LBA verkar ha avtagit helt och hållet. Känns väldigt skumt, men jag hoppas att nästa inköp blir DA 12-24 eller ett macro. Måste skaka fram slantar och motivation först :)
 
Efter en skogspromenad igår så tog jag mitt beslut. Jag bara MÅSTE ha ett makro! Fuskmakrot på mitt låne-Sigma-18-50-2.8 duger inte. Så nu är det dags. Frågan är vilken av dem man skall välja. Tamronen ligger ju bra i pris, men Pentax DFA 100 är så läcker. :S Så, mitt nästa objektiv blir antingen Tamron eller Pentax makro. :)

jag skulle rekomendera DA 35/2,8 macro limited då det även fungerar som ett allround objektiv. :D
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.