Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad blir ditt nästa objektiv köp

Produkter
(logga in för att koppla)
Då hade jag redan tröttnat på det och bestämt mig för Pentax nya 60-250. Ser nu ut att man får ha lika stort tålamod med det.

Den optiska designen har gjorts om ett par gånger och när de nu äntligen var nöjda med optiken och det var dags att börja sätta det i produktion så kom Hoya plötsligt på att man skulle slopa de dubbla autofokussystemen så teknikerna fick ta tillbaka objektivet till ritbordet och göra om mekaniken helt. Om nu inte Hoya får en ny idé om detta objektiv så kommer det vintern 2008.

Tokina är topmärket bland tredjepartstillverkarna, i allafall när det gäller byggkvalitet, 11-16 gluggen är väl rankad som den näst bästa vidvinkelzoomen på marknaden efter Nikons 14-24.
[/B]

Nja, den är väl rankad som den näst bästa vidvinkelzoomen på marknaden efter Pentax 12-24 f/4..

:)

Blir det inte en Pentax 11-16 2.8 isånnafall. Får hoppas att det börjar tillverka en sådan snart, som Kent skriver ligger det till, den är riktigt fin som sagt.

Pentax DA Star 11-16 f/2,8 kommer efter DA Star 55 f/1,4, DA Star 30 (troligen f/1,4), DA 15 Limited (troligen f/3,5) och DA Star 60-250 f/4. Det finns också ett nytt teleobjektiv i faggorna (var faggorna är och varför Pentax gömmer objektiv i dem, det tillhör världens ännu så länge olösta mysterier).
Vintern-våren 2009 beräknas det finnas ute.

Jag vet inte riktigt vilket objektiv som blir mitt nästa.
DA 18-55 behöver ju uppgraderas nu känner jag och DA 17-70 f/4 SDM ligger nära till hands, men visst lockar 16-50 f/2.8:an också. Mitt F100-300 fungerar inte så bra digitalt så 55-300:an är ett intressant alternativ. DA 70 Limited är jag förtjust i som porträttobjektiv och city-candid, men egentligen är det väl på vidvinkelsidan som jag saknar viss täckning - iaf om vi pratar fasta gluggar.
DA 21 är jag sugen på, men DA 15 har nog mer användbar brännvidd för mig. Eller DA 14 som faktiskt är riktigt bra.
Jag väntar ett tag med att bestämma mig. :)

Förvånar mig lite att man vill köpa Canon objektiv i en Pentax tråd...
Jag visste inte att de var kompatibla med varandra. Vilken adapter har ni hittat?

Blir lika förbluffad varje gång i såna här trådar att det gnälls om Nikon och Canon. Det är väl precis lika intressant för de som kör nämda märken att köpa nya objektiv. Så jag tar för givet att de som tänker köpa dom har hus med passande objektivfattning. Lite märkesöverskridande resonemang och drömmar kan väl få passera utan att det blir sura kommentarer? Även i Pentaxdelen av forumet?

/n

Skälet till att det inte kommer ut till försäljning är att det inte kommer att släppas i Pentax-fattning. Detta därför att Pentax kommer släppa sin egen version av 11-16 f/2.8.

Samma glugg, det är väl Tokina som tillverkar den åt Pentax, som sedan sätter sin logga på den och höjer priset, samma gäller väl 12-24'an :)

/kent

Förvånar mig lite att man vill köpa Canon objektiv i en Pentax tråd...
Jag visste inte att de var kompatibla med varandra. Vilken adapter har ni hittat?

Inte gnälls det i Canon och Nikon forumen när Pentax folk önskar objektiv i liknande trådar där, men här får tydligen bara äkta puritister vistas :(

/kent

Vad är vitsen med att ha märkesuppdelningen om man inte får ha sina trådar i fred?

Visst, man kanske inte behöver svara med sån ironi m.m men jag tycker inte att det är särskilt intressant att läsa om att någon skall köpa någon HSM, VR- grej för det säger mig ingenting.

Om någon här inne säger att "har just köpt mig DA* 50-135" så dregglar jag och blir avis. Om någon säger att jag "just köpt blabla HSM" så har jag ingen aning om vad det är för optik.

genom diskussionlänkarna på startsidan så vet man inte riktigt i vilket forum man hamnar så det är nog inte medvetet att man hamnar fel.

Den optiska designen har gjorts om ett par gånger och när de nu äntligen var nöjda med optiken och det var dags att börja sätta det i produktion så kom Hoya plötsligt på att man skulle slopa de dubbla autofokussystemen så teknikerna fick ta tillbaka objektivet till ritbordet och göra om mekaniken helt. Om nu inte Hoya får en ny idé om detta objektiv så kommer det vintern 2008.

Hmm dags att kontakta Hoya och be dom sluta vela och komma till skott då. :)

Undrar vad priset kommer att ligga på, kanske det blir lite billigare utan dubbla AF-system? Du kanske har ett hum om förväntat pris med?
Hoppas på under 10k för över det så börjar det ta emot lite.

Blir lika förbluffad varje gång i såna här trådar att det gnälls om Nikon och Canon.

Tråden ligger i "Utrustningsfrågor - Pentax" och det är en av forumets regler att trådarna ska vara relaterade till ämnet. På vilket sätt är det relaterat till ämnet Pentax och varför skulle Pentax-användare vara intresserade av om Canon- respektive Nikonägare skriver här om vilka objektiv som de vill köpa till sina kameror, objektiv som inte passar Pentax fattning? Och varför ha en uppdelning av forumet i olika avdelningar om denna uppdelning inte respekteras och när det t o m argumenteras för att denna uppdelning inte ska respekteras?

Tråden ligger i "Utrustningsfrågor - Pentax" och det är en av forumets regler att trådarna ska vara relaterade till ämnet. På vilket sätt är det relaterat till ämnet Pentax och varför skulle Pentax-användare vara intresserade av om Canon- respektive Nikonägare skriver här om vilka objektiv som de vill köpa till sina kameror, objektiv som inte passar Pentax fattning? Och varför ha en uppdelning av forumet i olika avdelningar om denna uppdelning inte respekteras och när det t o m argumenteras för att denna uppdelning inte ska respekteras?

Tack, du har just bekräftat min uppfattning.

Samma glugg, det är väl Tokina som tillverkar den åt Pentax, som sedan sätter sin logga på den och höjer priset, samma gäller väl 12-24'an :)
[/B]

Stämmer inte alls.
DA Star serien och DA 12-24 f/4, ja hela DA serien faktiskt, är tillverkad i Vietnam, dit Pentax flyttade sin objektivtillverkning för många år sedan. Tokina har ingen fabrik i Vietnam. Det står Japan på objektiven från Tokina. Om Tokina gör objektiven för Pentax, hur kan det stå Vietnam på dem när Tokina har sin fabrik i Japan?

De optiska linserna tillverkas av Pentax på glasmaterial som köps in från Hoya, sedan levererar Pentax linserna till Tokina som monterar ihop dem i sin variant av objektivet i sin fabrik i Japan, och Pentax gör det samma i sin fabrik i Vietnam.

Undrar vad priset kommer att ligga på, kanske det blir lite billigare utan dubbla AF-system? Du kanske har ett hum om förväntat pris med?
Hoppas på under 10k för över det så börjar det ta emot lite.

Jag har dessvärre ingen som helst aning om vad priset landar på, men ja det borde bli lite billigare än de tänkt tidigare eftersom mekaniken nu blir enklare och därmed billigare att producera.

Blir lika förbluffad varje gång i såna här trådar att det gnälls om Nikon och Canon. Det är väl precis lika intressant för de som kör nämda märken att köpa nya objektiv. Så jag tar för givet att de som tänker köpa dom har hus med passande objektivfattning. Lite märkesöverskridande resonemang och drömmar kan väl få passera utan att det blir sura kommentarer? Även i Pentaxdelen av forumet?

/n

Det håller jag absolut med om.

Problemet jag fick var att jag började söka efter tokina till pentax. Om det var något som jag missat, men jag hade inte missat det utan det var nikon canon gluggar ;) ^^

Problemet jag fick var att jag började söka efter tokina till pentax. Om det var något som jag missat, men jag hade inte missat det utan det var nikon canon gluggar ;) ^^

Ja, det blir förvirrade om man i en tråd som gäller objektiv för en fattning diskuterar objektiv för andra fattningar. Det är därför som det finns en uppdelning i olika avdelningar i det hör forumet, för att göra det mer överskådligt vad det är som man diskuterar. Det hjälper inte Pentax-användarna med sina objektivval att det diskuteras objektiv som de inte kan montera på sina kameror.

Det är exempelvis vanligt att Canon och Nikon användare kommenterar och ger tips på objektiv när en Pentax användare här har en "vilket ska jag köpa" fråga. På vilket sätt blir en Pentax-användare hjälpt med sitt val genom att få tips på objektiv som inte går att montera på fattningen?

Sånt här skapar ju bara förvirring. Och det är just för att undvika sådan här förvirring som forumet är uppdelat i olika avdelningar, men den uppdelningen kan ju inte hjälpa mot förvirring om uppdelningen inte respekteras av användarna.

Det finns anledningar till att forumet är uppdelat i olika avdelningar och det skulle hjälpa alla om denna uppdelning respekterades. Om det finns de som inte vill ha en uppdelning så föreslår jag att de tar kontakt med de som har skapat forumet och till dem föreslår att forumets olika avdelningar tas bort. Så länge som dessa avdelningar finns så anser jag det är allas vår skyldighet till att respektera dem. Hur skulle det se ut om alla diskuterade vadsomhelst precis överallt?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar