ANNONS
Annons

Vad blir ditt nästa objektiv köp

Produkter
(logga in för att koppla)

melanderhenrik

Aktiv medlem
Jag siktar in mig på DA*16-50 och DA*50-135 när jag skall över till New york för att kompletera mitt DA 35 Macro Ltd

Vad blir ditt nästa inköp?
 
Jag väntar på kommande DA* 60-250/4. Först sa dom att den skulle komma till sommaren och sen september nu verkar december vara det senaste budet. Man måste ha tålamod. Även den kommande DA* 30 mm verkar intressant om den har hög ljusstyrka - förhoppningsvis f 1,4.
 
Jag har lite (underdrift, snarare kraftig) ångest för vad jag skall köpa. Drömmen är DA* 50-135, något makro (typ Tamrons 90 2,8).

Av ny optik tror jag att det blir en DA* 50-135. Måste bara ta beslutet. Åh!
 
Hmmm... jag är riktigt intresserad av det kommande 15mm limited, frågan är bara vad det kommer kosta och när det kommer..?

Annars så siktar jag på något slumpvist gammalt smc-k/smc-m bara för att de är så otroligt roliga att jobba med!
 
Mitt neste kjøp?

Funderer på en Tokina AT-X 116 PRO DX, 11-16 mm f/2.8. Den virker interessant, men ser aldri ut til å komme til salgs noengang. Noen som har erfaring med Tokina?
 
Jag väntar på kommande DA* 60-250/4. Först sa dom att den skulle komma till sommaren och sen september nu verkar december vara det senaste budet. Man måste ha tålamod.

Jo tack tålamod var ordet...

För 1.5 år sedan bestämde jag mig för att skaffa ett objektiv i toppklass. Lotten föll då på Sigmas 70-200 f/2.8 som då skulle finnas i lager. Men det fanns ju inte och under följande 8 månader kom ett x antal olika bud från Tura om levdatum. Sen blev det att det inte skulle komma förrän i mars i år. Då hade jag redan tröttnat på det och bestämt mig för Pentax nya 60-250.

Ser nu ut att man får ha lika stort tålamod med det. Skillnaden är att man får ju vettiga svar från Pentax kundtjänst i alla fall.

Tror nog det blir lyckat när det nu kommer.
 
DA 35 2.8 limited ligger på tur och efter det så lutar det mot en DA* 200 2.8.
DA* 60-250 verkar ju intressant också men jag har blivit rätt så förtjust i att använda fast brännvidd på sistone, vi får helt enkelt vänta och se vilket pris det landar på.
 
Funderer på en Tokina AT-X 116 PRO DX, 11-16 mm f/2.8. Den virker interessant, men ser aldri ut til å komme til salgs noengang. Noen som har erfaring med Tokina?

Tokina är topmärket bland tredjepartstillverkarna, i allafall när det gäller byggkvalitet, 11-16 gluggen är väl rankad som den näst bästa vidvinkelzoomen på marknaden efter Nikons 14-24.

/kent
 
Väntar på Tamrons 10-24 för att se om det infriar min förhoppningar. Om och när det nu kommer.
 
hmm troligen nåt begagnat billigt. men det är bara för att min tävlingsinstinkt tar över när jag cruisar runt på tradera.

vad jag egentligen vill köpa är, antingen: Sigma 18-50/2,8, pentax 10-17, tamron 70-200/2,8, sigma 100-300/4

många önskningar, men vi får se vad det blir....
 
Jag har lite (underdrift, snarare kraftig) ångest för vad jag skall köpa. Drömmen är DA* 50-135, något makro (typ Tamrons 90 2,8).

Av ny optik tror jag att det blir en DA* 50-135. Måste bara ta beslutet. Åh!

Måste bara säga - köp!

Är grymt nöjd med den, grym skärpa och snabb och exakt fokus. Har själv börjat snegla på Pentax 300/4 men det får vänta ett tag, och kanske ett Tamron 90/2,8 macro....
 
Tokina 11-16mm

Tokina är topmärket bland tredjepartstillverkarna, i allafall när det gäller byggkvalitet, 11-16 gluggen är väl rankad som den näst bästa vidvinkelzoomen på marknaden efter Nikons 14-24.

/kent

Da er det bare å vise tålmod. Nikons 14-24 blir for dyr, og Tokinas 11-16 kommer vel sikkert å ligge på 1/3 av prisen. Tror det er verdt å vente. Fint å høre at Tokina ligger i toppen av tredjepartsfabrikantene hva kvalitet angår. Håper den blir å få tak på i begynnelsen av 2009.

/Anders
 
Da er det bare å vise tålmod. Nikons 14-24 blir for dyr, og Tokinas 11-16 kommer vel sikkert å ligge på 1/3 av prisen. Tror det er verdt å vente. Fint å høre at Tokina ligger i toppen av tredjepartsfabrikantene hva kvalitet angår. Håper den blir å få tak på i begynnelsen av 2009.

/Anders

Den kostar 6600 å har funnits i handeln ett tag nu å så. Dock tillfälligt slut i Nikon fattning hos det svenska återförsäljarna.
 
Jag siktar in mig på DA*16-50 och DA*50-135 när jag skall över till New york för att kompletera mitt DA 35 Macro Ltd

Vad blir ditt nästa inköp?

Nästa objektiv köpte jag förra veckan :) Jag har tröttnat på zoomar, så jag väntar på DA* primes. Tröttnade på att vänta på DA 15, så jag köpte mig ett DA 14/2.8 förra veckan. Ångrar bara att jag inte slagit till tidigare. Springa runt och gnälla på zoomar eller objektiv som aldrig kommer är ju inte särskilt konstruktivt. Nu skall jag fokusera mig på några få av objektiven och lära mig dem ordentligt igen. 14 + (35) + 50 + (85) + 100 kommer man rätt långt med. Skall bli spännande att se om 16-45 kommer att användas något mer eller om den kommer samla damm. Jag gissar på det senare.

Nästa objektiv blir något långt. 200/2.8 eller 300/4, eller möjligtvis 60-250 alternativt Sigma 100-300. Men inga av dessa är jättelånga, så vore ju kul om Pentax kommer ut med sina 1.4x och 2x snart. 200/2.8 + 2x skulle nog bli nästa kombination om den gick att få tag på.
 
Funderer på en Tokina AT-X 116 PRO DX, 11-16 mm f/2.8. Den virker interessant, men ser aldri ut til å komme til salgs noengang. Noen som har erfaring med Tokina?

Skälet till att det inte kommer ut till försäljning är att det inte kommer att släppas i Pentax-fattning. Detta därför att Pentax kommer släppa sin egen version av 11-16 f/2.8.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.