Annons

Vad blir brännvidden i digaital systemkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Humilde

Medlem
Har två objektiv. Ett Minolta 28-80 samt ett 75-300. Har förstått att det inte är samma på de digitala. Ska nu köpa en Sony 100A och undrar om jag behöver köpa till objektiv eller klarar mig på dessa.
 
Brännvidden ändras inte alls. De är fortfarande 28-80mm samt 75-300mm. De flesta digitala systemkameror (förutom Canon 5D) har en mindre sensor än motsvarande storlek om det vore film. Det gör att utsnittet förändras och det gör att man tror att brännvidden har förändrats. Det blir som att du får skygglappar för ögonen. Hela objektivets yta används inte etc.
 
Till Sonyn följer ju oftast ett rätt hyffsad normalzoom, 18-70mm.med den och dina nuvarande objektiv fâr du en fin samling att jobba med.
Skulle ju tillägga att din 28-80 inte är mycket att hänga i granen, eller kanske just där den gör sig bäst. Sâ i praktiken kommer du att ha nöje av objektivet som följer med + ditt tele.
 
Senast ändrad:
Det finns ca 150 tusen trådar som avhandlar detta område.
Brännvidden ändras inte på dina objektiv bara för att du monterar dom på en A100 men de "motsvarar" 1.5ggr motsvarande brännvidd på en analog kamera.
Dvs när du monterar ditt 28-80 på din A100 så "motsvarar" det ett 42-120 på en analog.

Du förlorar på vidvinkelsidan men du får ett långt tele i andra änden.
 
Humilde skrev:
Har två objektiv. Ett Minolta 28-80 samt ett 75-300. Har förstått att det inte är samma på de digitala. Ska nu köpa en Sony 100A och undrar om jag behöver köpa till objektiv eller klarar mig på dessa.

Man brukar ju räkna om med faktor 1,5 vilket innebär att dina zoomar på en A100 motsvarar 42-120 och 112-450 vad gäller bildutsnittet och -vinkeln. Skärpedjup vid en viss bländare är dock detsamma eftersom den faktiska fysiska brännvidden naturligtvis inte ändras.
 
Ok, då vet jag lite mer. Detta innebär att jag köper med kitobjektivet så jag får vidvinkel också - vilket jag måste ha.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.