Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad blev fel när jag tog bilden?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tycker alla dina bilder är kanonbra, och även exempelbildet som du tycker är "grynig". Det ser mycket bra ut i förminskat format. Kan du inte lägga ut brudparets ansikten i fullstorlek så man kan se vad du menar.

Objektivet du har använt är bra, men det är alltid så att större bländare betyder mindre skärpa och kortare skärpedjup. Ett fast objektiv hade kanske get bättre skärpa.
Här kan du jämföra ditt objektivs skärpa med olika bländare. Jämför f2.8 och f8, så ser du att f8 är mycket skarpare.

http://www.the-digital-picture.com/...meraComp=474&SampleComp=0&FLIComp=0&APIComp=3

En annan sak att kolla är din inställning för ALO (Auto-Lighting Optimizer), som försöker kompensera när ljusförhållanden är svara. Alternativen är low-standard-strong. Och i alla lägen tycker jag att det kan skapa grynighet i bilden (gäller bara jpeg format) . Men i Canons DPP så sparas ALO inställningar, och används vid Raw bearbetning om man inte ändrar inställningen.

Tack! Jag kan e-posta bilden i RAW om du vill?

Hänger nog inte riktigt med vad gäller ALO. Vad ska den stå på? Och vad är DPP? Jag redigerar inte i Canons egna programvara utan i Adobe Camera Raw. Har det någon betydelse?
 
Om du använder Camera raw så importeras inga redigeringsinställningar alls som du ev har i kameran.

Jag tittar gärna på raw-filen, det skulle dessutom vara bra att se en annan raw-fil där du blev nöjd med resultatet, som jämförelse.
 
Tack för alla svar!

Per: Bilden finns i RAW. Kan jag e-posta den till dig? Och är det någon mer som vill ha den för bedömning så är jag oerhört tacksam.

Jag är (tyvärr) en Nikon-man, och behärskar inte Canon, annars hade jag gärna hjälpt till mer påtagligt. Men jag såg att Erik erbjöd sig, ta det anbudet!

Per.
 
Tack för alla svar! Det är verkligen guld att ha tillgång till ett forum som detta.

Anders: Du kan vara inne på ett intressant spår. Jag använde nämligen en yttre fokuspunkt. Och du tror att skärpan hade blivit bättre om jag valt mittepunkten, låst fokus och komponerat om? Tidigare hade jag 1000D och då gjorde jag alltid så, men med 7D har jag inte tidigare märkt att skärpan skulle bli sämre med någon av ytterpunkterna...

Jag tycker du gör rätt genom att använda en yttre fokuspunkt. Omkomponering riskerar att missa skärpan.

7D har ju dock mång olika typer av fokuspunkter. Spot, en-punkt, utökad enpunkt, zon etc. Dessa kan påverka hur väl man träffar med fokus. Prova gärna att laborera med olika.
 
Får jag spekulera också?

Det är väldigt mycket löv och gräs på bilderna. Björklöven i bakgrunden lever säker runt en del i blåsten och de reflekterar ljus i myller av reflexer. Alla löv i bakgrunden är ur fokus och har lite bookeh. Bookehcirklarna är väldigt små och omlott och det kan man uppleva som rätt plottrigt. Jag har en misstanke att denna plottrighet kan du uppfatta som grynighet. Inne i varje bookecirkel blir det gärna en viss kornighet och där de överlappar blir det säkert lite pyttesmå brytningsfel i olika färger. Om man fotar stora bookehcirklar kan man se att kanterna på cirklarna kan ibland få intressanta kant-effekter.

Men som sagt, det är mest spekulationer från min sida då jag inte kan se hur fulllskalebilderna ser ut. Om det är som jag spekulerar så går det att reducera i efterbehandlig.

Men jag håller med samtliga föregående talare att bilden ser i mina ögon helt okay ut, riktigt bra till och med.
 
Jag har råkat ut för samma...

Jag vet vad du menar. Fotade också ett bröllop i somras. Här och där bland bilderna kom det bilder med mycket korn, trots låga ISO, snabba slutartider och rätt exponering. Och det är KORN, inte oskärpa. När jag zoomar in i mina bilder syns det tydligt att det är korn. Och bilderna är skarpa där de ska vara skarpa. Allt är perfekt, förutom det där förbaskade kornet som förstör!

Jag hajar också noll. Varför i allsin dar blir det så här?
Jag använde en 5D mark II, så det verkar vara samma problem där...

Det enda av det jag har läst här i tråden som verkar passa in är Joakim D's kommentar om det dynamiska omfånget. Kan det kanske ha med det att göra? Jag ska kolla mina bilder igen och se om de hamnar i den kategorin.

Om du lyckas ta reda på var problemet ligger, Frida, kan du posta det här då så blir jag jätteglad!

Mvh,
/Malin
 
Jag tycker alla dina bilder är kanonbra, och även exempelbildet som du tycker är "grynig". Det ser mycket bra ut i förminskat format. Kan du inte lägga ut brudparets ansikten i fullstorlek så man kan se vad du menar.

Objektivet du har använt är bra, men det är alltid så att större bländare betyder mindre skärpa och kortare skärpedjup. Ett fast objektiv hade kanske get bättre skärpa.
Här kan du jämföra ditt objektivs skärpa med olika bländare. Jämför f2.8 och f8, så ser du att f8 är mycket skarpare.

http://www.the-digital-picture.com/...meraComp=474&SampleComp=0&FLIComp=0&APIComp=3

En annan sak att kolla är din inställning för ALO (Auto-Lighting Optimizer), som försöker kompensera när ljusförhållanden är svara. Alternativen är low-standard-strong. Och i alla lägen tycker jag att det kan skapa grynighet i bilden (gäller bara jpeg format) . Men i Canons DPP så sparas ALO inställningar, och används vid Raw bearbetning om man inte ändrar inställningen.

Här har jag lagt ut en helt oredigerad bild med brudparets ansikten i 100%: http://migveterligen.wordpress.com/bakom-kulisserna/. Kanske lättare att göra en bedömning :)
 
Jag vet vad du menar. Fotade också ett bröllop i somras. Här och där bland bilderna kom det bilder med mycket korn, trots låga ISO, snabba slutartider och rätt exponering. Och det är KORN, inte oskärpa. När jag zoomar in i mina bilder syns det tydligt att det är korn. Och bilderna är skarpa där de ska vara skarpa. Allt är perfekt, förutom det där förbaskade kornet som förstör!

Jag hajar också noll. Varför i allsin dar blir det så här?
Jag använde en 5D mark II, så det verkar vara samma problem där...

Det enda av det jag har läst här i tråden som verkar passa in är Joakim D's kommentar om det dynamiska omfånget. Kan det kanske ha med det att göra? Jag ska kolla mina bilder igen och se om de hamnar i den kategorin.

Om du lyckas ta reda på var problemet ligger, Frida, kan du posta det här då så blir jag jätteglad!

Mvh,
/Malin

Ja, visst är det märkligt? Kommer jag på problemet lovar jag att posta här. Här ser du hur det ser ut i 100%. Är det så dina bilder blir också? http://migveterligen.wordpress.com/bakom-kulisserna/

Jag kom på att jag råkat ut för samma sak när jag fotade min dotter och hennes kompisar i en park i våras. Men då tänkte jag att jag nog bara slarvat. Kollade inte så noga på vad jag haft för inställningar. Borde nog göra det. Kanske var det detta problemet då också.
 
Får jag spekulera också?

Det är väldigt mycket löv och gräs på bilderna. Björklöven i bakgrunden lever säker runt en del i blåsten och de reflekterar ljus i myller av reflexer. Alla löv i bakgrunden är ur fokus och har lite bookeh. Bookehcirklarna är väldigt små och omlott och det kan man uppleva som rätt plottrigt. Jag har en misstanke att denna plottrighet kan du uppfatta som grynighet. Inne i varje bookecirkel blir det gärna en viss kornighet och där de överlappar blir det säkert lite pyttesmå brytningsfel i olika färger. Om man fotar stora bookehcirklar kan man se att kanterna på cirklarna kan ibland få intressanta kant-effekter.

Men som sagt, det är mest spekulationer från min sida då jag inte kan se hur fulllskalebilderna ser ut. Om det är som jag spekulerar så går det att reducera i efterbehandlig.

Men jag håller med samtliga föregående talare att bilden ser i mina ögon helt okay ut, riktigt bra till och med.

Tack Göran! Jag lade ut bilden i 100% här: http://migveterligen.wordpress.com/bakom-kulisserna/

Är det som du spekulerar?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.