meloday
Aktiv medlem
Jag tycker alla dina bilder är kanonbra, och även exempelbildet som du tycker är "grynig". Det ser mycket bra ut i förminskat format. Kan du inte lägga ut brudparets ansikten i fullstorlek så man kan se vad du menar.
Objektivet du har använt är bra, men det är alltid så att större bländare betyder mindre skärpa och kortare skärpedjup. Ett fast objektiv hade kanske get bättre skärpa.
Här kan du jämföra ditt objektivs skärpa med olika bländare. Jämför f2.8 och f8, så ser du att f8 är mycket skarpare.
http://www.the-digital-picture.com/...meraComp=474&SampleComp=0&FLIComp=0&APIComp=3
En annan sak att kolla är din inställning för ALO (Auto-Lighting Optimizer), som försöker kompensera när ljusförhållanden är svara. Alternativen är low-standard-strong. Och i alla lägen tycker jag att det kan skapa grynighet i bilden (gäller bara jpeg format) . Men i Canons DPP så sparas ALO inställningar, och används vid Raw bearbetning om man inte ändrar inställningen.
Tack! Jag kan e-posta bilden i RAW om du vill?
Hänger nog inte riktigt med vad gäller ALO. Vad ska den stå på? Och vad är DPP? Jag redigerar inte i Canons egna programvara utan i Adobe Camera Raw. Har det någon betydelse?