Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

70D som slutat att fokusera, både auto och manuellt!

Produkter
(logga in för att koppla)

Oförbätterlig

Aktiv medlem
Hej!

Hade med min 70D till Mallorca att fota landskap med och som backup till 7DII'n. Plötsligt, bara någon halvtimmes gående med kameran över axeln efter att jag tagit skarpa bilder med den fick jag inte fokus i sökaren. Objektivet (EF 24-70/4 L) gjorde först någon ansats till att vilja starta fokusmotorn, men sedan försökte den inte ens. Var som om den var nöjd redan.
Va f*n, tänkte jag och försökte fokusera manuellt. Det gick förstås, men det gick inte att ställa in godtagbar skärpa.

Trodde först att objektivet pajat, men när jag testade på 7DII'n funkade det både snabbt och klockrent med superskärpa.
Under resten av resan tog jag alla kort med 7DII'n. Men när jag kom hem och testade 70D'n med mitt fasta EF 400/5,6 L levde fokusen plötsligt! Dock bakfokuserar den ganska kraftigt där den ställer sig, så inte heller nu får man fokus, men den lever i alla fall.

Testade då med 100-400/5,6 L, och precis som på 24-70/4 L (som inte funkade idag heller) så gjorde fokusen ett kort hack för att sedan inte funka alls.

Någon som har någon teori? Mig veterligen har inte kameran fått någon smäll, i alla fall inte mellan de kort den funkade och inte funkade. Inget objektivbyte däremellan heller.
Fokuseringsskivan som gått sönder? Autofokusen som lagt av fullständigt?

Det vore klart intressant att lämna in kameran för felsökning, men det är ju inte gratis. Tänkte därlfr att det kunde vara värt att höra efter om någon känner igen problemet?

Kameran har inte ens slagit om till 10k exponeringar och även om den köptes begagnad bär den inga spår av överdrivet slitage.

Finns en billig 70D här i alla fall om någon är intresserad =)

Kanske ett dammkorn som har landad på AF-sensorerna..
Prova att välja en annan fokuspunkt en bit ut från mitten och se om det blir någon skillnad
Testa att tvätta kontakterna mot objektivet också. En liten bit vanligt vitt kopieringspapper fuktat med lite t-sprit brukar fungera

Yes, provat att byta batteri med 7DII, funkar inte.

Testade att fälla upp spegeln och blåsa ned i botten av huset med en rocket blower, men det gav inget resultat.
Putsade lite på kontakterna, de är korrosionsfria, hjälpte inte heller.

Sökte mig till att fokuseringsskivan inte har någon roll i autofokusen, men den kan kanske fortfarande förklara att jag inte kan ställa in en hyffsat skarp bild manuellt heller?

Tack för tipsen!

/ Daniel

Har du försökt live view AF med alla objektiven. Funkar den sitter nog felet i den separata AF modulen för sökar PDAF med både en submirror och separat AF sensor.

Tack Fredrik, vart skickar jag påsen med bullar?

Fredriks tips var guld, men nu ska ni få höra något konstigt!

Testade att filma i Live-view, superskärpa på både display och film. Testade att fota i Live-view, superskärpa på både display och kort.

Sedan testade jag att faktiskt ta en bild i "sökarläge" i syfte att lägga upp den suddiga bilden här tillsammans med en Live-view bild.
Ta mej fan om inte bilden blev knivskarp trots att det ser ut som om man tittar genom ett immigt fönster när man tittar i sökaren. Jag hade ju aldrig testat att ta en bild förut när jag inte fick skärpa i sökaren!

Kan det alltså vara fokuseringsskivan som hoppat bort i alla fall?

Mvh

Daniel

Detta är intressant. Koppling till objektiv och objektivfel kan uteslutas. Först tänkte jag att huvudspegeln hamnat snett för detta skulle förklara både suddig sökarbild och fel på AF då man tittar genom sökaren. Men då skulle man sannolikt ha fokuserat fel. Å andra sidan är objektiven ljussvaga så ett mindre fokusfel syns kanske inte samt att minst suddiga bild i sökaren kanske fortfarande är rätt fokuspunkt.

Nästa test man kan göra: I custom functions can man välja huruvida kameran skall ge upp om den inte hittar fokus. Är det fel på spegeln eller subspegeln är nog motivet som AF sensorn ser för suddigt för att försöka. Prova att ställa om denna CF så att kameran fortsätter jaga även om fokus inte uppnås. Min gissning är att kameran nu fortsätter att leta fokus då du tittar genom sökaren.

Jag skulle tro att då den skumpade runt att spegeln på något sett hamnade snett. Detta kan dessvärre kräva serviceärende hos Canon. Är det bara läget som är lite snett kanske det inte är så illa men idag tycks man oftare byta ut delar än fixa dem så man får kolla om det lönar sig efter kostnadsförslag. Har man otur byts både slutare och spegel samt spegelmotor och det lönar sig inte.

Detta är intressant. Koppling till objektiv och objektivfel kan uteslutas. Först tänkte jag att huvudspegeln hamnat snett för detta skulle förklara både suddig sökarbild och fel på AF då man tittar genom sökaren. Men då skulle man sannolikt ha fokuserat fel. Å andra sidan är objektiven ljussvaga så ett mindre fokusfel syns kanske inte samt att minst suddiga bild i sökaren kanske fortfarande är rätt fokuspunkt.

Nästa test man kan göra: I custom functions can man välja huruvida kameran skall ge upp om den inte hittar fokus. Är det fel på spegeln eller subspegeln är nog motivet som AF sensorn ser för suddigt för att försöka. Prova att ställa om denna CF så att kameran fortsätter jaga även om fokus inte uppnås. Min gissning är att kameran nu fortsätter att leta fokus då du tittar genom sökaren.

Jag skulle tro att då den skumpade runt att spegeln på något sett hamnade snett. Detta kan dessvärre kräva serviceärende hos Canon. Är det bara läget som är lite snett kanske det inte är så illa men idag tycks man oftare byta ut delar än fixa dem så man får kolla om det lönar sig efter kostnadsförslag. Har man otur byts både slutare och spegel samt spegelmotor och det lönar sig inte.

Hej igen och tack för engagemanget!

Nja, den hittar ju alltså fokus, bara att det inte syns i sökaren. Jag kan ta en bild med med sökaren alldeles suddig, och bilden blir skarp ändå.
Att jag upplever att den inte försöker är nog för att den hittar fokus väldigt snabbt, det är ju förhållandevis vid vinkel på objektivet. Rör jag runt kameran så att den for jobba i z-led med AI Servo så jobbar objektivet hela tiden märker jag.

Den var inställd på oändlig objektivdrift vid missad autofokus redan. men det verkar som sagt inte vara något fel alls på själva autofokusen, utan sökarbilden.

Nej, jag är också lite tveksam till hur mycket som kan bytas innan man är uppe i halva kamerans begagnatvärde. Är nog just ingenting tyvärr, men jag ska nog höra efter med den lokala fotobutiken om de tror att det är något de kan justera till själva.

Det är i alla fall ett extremt lustigt fel, jag kan ju förstå om jag hade tappat kameran i backen eller så, men nu hängde den på ryggen en halvtimme mellan att den funkade och helt plötsligt inte funkade.

Mvh

Daniel

Jo, det var det...

Ibland börjar man inte med det enklaste. Ratten för dioptrijusteringen måste tagit i någonstans när jag drog remmen över huvudet, den stod max åt ena hållet!

Tack till alla som engagerat sig, och hoppas att tråden kan hjälpa någon annan i framtiden även om upplösningen blev lite av ett antiklimax.

Mvh

Daniel

Ibland börjar man inte med det enklaste. Ratten för dioptrijusteringen måste tagit i någonstans när jag drog remmen över huvudet, den stod max åt ena hållet!

Tack till alla som engagerat sig, och hoppas att tråden kan hjälpa någon annan i framtiden även om upplösningen blev lite av ett antiklimax.

Mvh

Daniel

Jag kanske missuppfattade men jag trodde att bilderna du tagit var oskarpa och att kameran vägrade fokusera med sökar AF. Detta beror ju inte på dioptriinstälningar.

Jag kanske missuppfattade men jag trodde att bilderna du tagit var oskarpa och att kameran vägrade fokusera med sökar AF. Detta beror ju inte på dioptriinstälningar.

Nej, som jag skrev upptäckte jag idag att bilderna blir skarpa trots att sökarbilden inte är det. Jag hade inte provat att faktiskt ta några bilder med oskarp sökarbild tidigare.

Nej, som jag skrev upptäckte jag idag att bilderna blir skarpa trots att sökarbilden inte är det. Jag hade inte provat att faktiskt ta några bilder med oskarp sökarbild tidigare.

Trodde det bara var dagens bilder med live view som var skarpa och knte de andra. Men trodde också du sa att ett av objektiven vägrade att autofokusera med sökar AF?

Trodde det bara var dagens bilder med live view som var skarpa och knte de andra. Men trodde också du sa att ett av objektiven vägrade att autofokusera med sökar AF?

Det kändes/lät som om det inte försökte, men antagligen hade det redan hittat skärpa då. Fokuserar man på ett naturmotiv en bit bort med så kort brännvidd är det kanske inte så konstigt att det mycket snabbt hittar skärpa. Sen var ju sökarbilden grumlig som sagt. Objektivet är ju dessutom ganska tyst och diskret.
Ber om ursäkt om jag varit otydlig. I inlägg #7 var jag ganska tydlig med att bilderna tagna med sökaren blir skarpa trots att sökarbilden är grumlig.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto