Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad blev fel när jag tog bilden?

Produkter
(logga in för att koppla)

meloday

Aktiv medlem
Hej!

Nu behöver jag hjälp av er proffs. Jag är amatörfotograf, fotar enbart för min egen skull och har aldrig haft någon ambition att göra professionella jobb för det har jag inte erfarenhet och utbildning för.

Nu blev det ändå så att jag i somras fick förfrågan att fota ett bröllop. Bröllopsparet var väldigt sent ute med fotograf (hur man nu kan vara det) och fick helt enkelt inte tag i någon. Alternativet var att en släkting skulle fota med sin kompaktkamera. Därför ställde jag upp.

Jag var nervös, men det gick bra och jag blev faktiskt nöjd med bilderna. Och brudparet blev det också, vilket känns väldigt skönt. Det är bara ett set med bilder som jag inte är nöjd med och jag förstår inte vad som gick fel.

Bilderna är tagna på en äng i mitten av juli, en dag med stark sol som ibland gick i moln. Under fotosessionen var solen i moln. De är tagna med Canon 7D, Canon 17-55/2,8, bländare 3,2, slutare 1/500 och ISO 100. Jag kan inte se något fel med hur jag fotat. Ändå är bilden grynig när jag zoomar in. Inte alls skarp. Utzoomat ser det okej ut, men inte alls så skarp som övriga bilder jag fotat den dagen.

Jag har lagt upp en av bilderna i mitt album i kategorin bröllop, namn: Exempelbild. Men eftersom den är konverterad till webbstorlek är det nog svårt för er att göra en bedömning. Jag skulle bli oerhört tacksam om jag fick mejla bilden i full storlek till någon av er och få en bedömning.

Hälsar Frida
 
Det är inte så att de gryniga bilderna är underexponerade jämfört med de övriga och sedan har du ljusats upp i bildbehandling? Antingen i datorn eller i kameran?
 
hade du helt manuella inställningar, samma som du hade när solen inte var i moln?

Nej, det framgår av exif att hon använt bländarprioritet.

Jag kan inte se att du har gjort något direkt fel, förutom att du inte har bifogat någon färgprofil. Detta påverkar färgåtergivningen, men har knappast någon effekt på skärpan. Den enda förklaringen jag kan komma på till att bilden inte är så skarp som dina andra, såsom du upplever det, är att du inte hållit kameran still, alternativt har slagit av IS.

För övrigt tycker jag inte att bilden är störande oskarp eller grynig. Den tål nog ytterligare en del efterskärpning. Sen skulle jag nog försökt lyfta fram mer teckning i den vita klänningen (det är väldigt mycket skarpt vitt i bilden), men nu var det ju inte bildkritik vi skulle ägna oss åt.
 
1/500 så då kan man nog utesluta problem med IS eller kamerskak (åtminstone om det är fler bilder som uppvisar samma problem).

Av bilden här på fotosidan går det inte riktigt att se att något är "knas", det ser väl ganska "normalt" ut.

Hur fokuserade du? Motivet är ju förskjutet mot kanten, valde du mittpunkten, låste fokus och komponerade om, eller valde du en yttre fokuspunkt? Vilken fokuspunkt och metod använde du?

Jag tror svaret finns i just fokus-valet. 7D är ju rätt avancerad och jag kan känna igen mig i problemet - ibland får man bilder som är något ur fokus fast man inte förstår varför.
 
Jag vet inte om grynigheten beror på detta men du har väldigt stort dynamiskt omfång i bilden. Ett alternativ hade varit att placera brudparet närmare björkdungen i bakgrunden så att den fungerat som en fond och ingen himmel kommit med i bilden. Det hade nog gjort det lite lättare för kameran att hantera ljusskillnader plus att du nog fått bättre färger i bilden.

Jag är ingen bröllopsfotograf själv men när jag är ute och fotograferar i skog och liknande mitt på dagen är jag alltid försiktig med himmlen när jag komponerar en bild.

Grattis till det lyckade jobbet förresten!
 
Tycker oxå att det ser helt ok ut men kan ju bero på den mindre storleken som du säger. Om du har IS på ditt objektiv? så känner jag igen fenomenet från VR på Nikon, ibland när VR var påslaget fast slutartiden var så snabb så det egentligen inte behövdes, så kunde VR ställa till skärpan den där lilla extra gnuttan som behövs. Hur som så tror jag nog problemet ligger i att fokuseringen har missat på något sätt.

Bilden är ju bra så om du vill behålla den trots grynigheten, testa att tänka tvärt om när det gäller bildredigeringen, istället för att fixa till grynigheten, så öka den, "fula" till bilden lite a la gamla fotografier från 70 talet med låg kontrast och tweakade färger :)

mvh Johan
 
...
Den enda förklaringen jag kan komma på till att bilden inte är så skarp som dina andra, såsom du upplever det, är att du inte hållit kameran still, alternativt har slagit av IS.
...

Med den brännvidden, och en slutartid på 1/500 så är det helt uteslutet att påslaget IS hade gjort någon som helst förbättring.

Dessutom, om du rör på kameran med en så kort slutartid, så ska det i sig inte skapa någon oskärpa att prata om (undantaget att du rör riktigt snabbt på kameran).

Mer troligt att AF inte sitter 100% rätt.

Vilket kan tänkas ha flera olika orsaker.
Ex att kameran/fotografen inte valt rätt/optimal AF-punkt.
 
1/500 så då kan man nog utesluta problem med IS eller kamerskak (åtminstone om det är fler bilder som uppvisar samma problem).

Av bilden här på fotosidan går det inte riktigt att se att något är "knas", det ser väl ganska "normalt" ut.

Hur fokuserade du? Motivet är ju förskjutet mot kanten, valde du mittpunkten, låste fokus och komponerade om, eller valde du en yttre fokuspunkt? Vilken fokuspunkt och metod använde du?

Jag tror svaret finns i just fokus-valet. 7D är ju rätt avancerad och jag kan känna igen mig i problemet - ibland får man bilder som är något ur fokus fast man inte förstår varför.

Tack för alla svar! Det är verkligen guld att ha tillgång till ett forum som detta.

Anders: Du kan vara inne på ett intressant spår. Jag använde nämligen en yttre fokuspunkt. Och du tror att skärpan hade blivit bättre om jag valt mittepunkten, låst fokus och komponerat om? Tidigare hade jag 1000D och då gjorde jag alltid så, men med 7D har jag inte tidigare märkt att skärpan skulle bli sämre med någon av ytterpunkterna...
 
Nej, det framgår av exif att hon använt bländarprioritet.

Jag kan inte se att du har gjort något direkt fel, förutom att du inte har bifogat någon färgprofil. Detta påverkar färgåtergivningen, men har knappast någon effekt på skärpan. Den enda förklaringen jag kan komma på till att bilden inte är så skarp som dina andra, såsom du upplever det, är att du inte hållit kameran still, alternativt har slagit av IS.

För övrigt tycker jag inte att bilden är störande oskarp eller grynig. Den tål nog ytterligare en del efterskärpning. Sen skulle jag nog försökt lyfta fram mer teckning i den vita klänningen (det är väldigt mycket skarpt vitt i bilden), men nu var det ju inte bildkritik vi skulle ägna oss åt.

Tack Björn för svaret!

IS hade jag på, och borde inte 1/500 klarat rörelseoskärpa?

Hur bifogar jag färgprofil? Kanske en dum fråga...
 
Jag vet inte om grynigheten beror på detta men du har väldigt stort dynamiskt omfång i bilden. Ett alternativ hade varit att placera brudparet närmare björkdungen i bakgrunden så att den fungerat som en fond och ingen himmel kommit med i bilden. Det hade nog gjort det lite lättare för kameran att hantera ljusskillnader plus att du nog fått bättre färger i bilden.

Jag är ingen bröllopsfotograf själv men när jag är ute och fotograferar i skog och liknande mitt på dagen är jag alltid försiktig med himmlen när jag komponerar en bild.

Grattis till det lyckade jobbet förresten!

Bra tips Joakim. Ska ha det i åtanke i framtiden. Tack!
 
Tycker oxå att det ser helt ok ut men kan ju bero på den mindre storleken som du säger. Om du har IS på ditt objektiv? så känner jag igen fenomenet från VR på Nikon, ibland när VR var påslaget fast slutartiden var så snabb så det egentligen inte behövdes, så kunde VR ställa till skärpan den där lilla extra gnuttan som behövs. Hur som så tror jag nog problemet ligger i att fokuseringen har missat på något sätt.

Bilden är ju bra så om du vill behålla den trots grynigheten, testa att tänka tvärt om när det gäller bildredigeringen, istället för att fixa till grynigheten, så öka den, "fula" till bilden lite a la gamla fotografier från 70 talet med låg kontrast och tweakade färger :)

mvh Johan

Du menar att IS kan skapa oskärpa om man har otur? Borde man alltså slå av det om slutartiden ändå är tillräckligt snabb?

Bra tips för redigeringen! Ska absolut testa det.
 
Med den brännvidden, och en slutartid på 1/500 så är det helt uteslutet att påslaget IS hade gjort någon som helst förbättring.

Dessutom, om du rör på kameran med en så kort slutartid, så ska det i sig inte skapa någon oskärpa att prata om (undantaget att du rör riktigt snabbt på kameran).

Mer troligt att AF inte sitter 100% rätt.

Vilket kan tänkas ha flera olika orsaker.
Ex att kameran/fotografen inte valt rätt/optimal AF-punkt.

Tack för svaret!

Ibland läser man på forum om att kameran och objektive inte varit "inställda" tillsammans. Att det kan ha varit perfekt med en kamera, men med objektivet på en annan har det blivit sämre. Borde jag se över om det är ett sådant fel? Är det det du menar när du säger att du tror att AF inte sitter 100% rätt?
 
Du menar att IS kan skapa oskärpa om man har otur? Borde man alltså slå av det om slutartiden ändå är tillräckligt snabb?

Bra tips för redigeringen! Ska absolut testa det.

Nja, Har ju inga vetenskapliga bevis eller tester att uppvisa för att ett påslaget IS/VR när det inte behövs, kan orsaka problem med oskärpa, men det var en känsla jag hade med mitt Nikon 70-200 VR. Så om jag använde slutartider kring 1/500 och uppåt så slog jag alltid av VR!
 
Son någon skrev, så har du ett rätt hopplöst omfång att täcka i bilden. Bruden vita klänning i fullt dagsljus, jämfört med de mörkaste partiet på brudgummens kostym ger ett mycket stort omfång.

Du råkar inte ha bilden i RAW-format, möjligen? Då kan man lura ur något extra steg exponering.

Per.
 
Tack för svaret!

Ibland läser man på forum om att kameran och objektive inte varit "inställda" tillsammans. Att det kan ha varit perfekt med en kamera, men med objektivet på en annan har det blivit sämre. Borde jag se över om det är ett sådant fel? Är det det du menar när du säger att du tror att AF inte sitter 100% rätt?

Med tanke på att IS var på.
Så är det svårt att komma fram till den exakta orsaken.

Att ha IS påslaget, när kameran sitter på stativ.
Alternativt slutartiderna är tillräckligt korta är meningslöst.

Precis som redan påpekats så kan det ställa till problem.
Inte alls omöjligt att det är just den påslagna IS:en som är orsaken.

Då det inte går att utesluta IS som orsak är det väldigt svårt hitta någon annan orsak.
Särskillt utan att ha sett orginalbilden i 100%.

Vad det gäller felfokus så finns det en hel massa tänkbara orsaker till detta.
Dessvärre så har jag inte riktigt tid att gå igenom alla tänkbara orsaker just nu.

Men jag tycker att du ska testa det huset och det objektivet på stativ och slutartider omkring 1/500 på olika avstånd. Med IS avslaget.

Återupprepar sig inte fenomenet så bör det inte vara något problem.

Sedan är det för ex. bröllopsfotografering vettigast att själv välja AF-punkt.
Minimerar risken för problem.
 
Kan du inte lägga ut en brudparets ansikten i 100%

Jag tycker alla dina bilder är kanonbra, och även exempelbildet som du tycker är "grynig". Det ser mycket bra ut i förminskat format. Kan du inte lägga ut brudparets ansikten i fullstorlek så man kan se vad du menar.

Objektivet du har använt är bra, men det är alltid så att större bländare betyder mindre skärpa och kortare skärpedjup. Ett fast objektiv hade kanske get bättre skärpa.
Här kan du jämföra ditt objektivs skärpa med olika bländare. Jämför f2.8 och f8, så ser du att f8 är mycket skarpare.

http://www.the-digital-picture.com/...meraComp=474&SampleComp=0&FLIComp=0&APIComp=3

En annan sak att kolla är din inställning för ALO (Auto-Lighting Optimizer), som försöker kompensera när ljusförhållanden är svara. Alternativen är low-standard-strong. Och i alla lägen tycker jag att det kan skapa grynighet i bilden (gäller bara jpeg format) . Men i Canons DPP så sparas ALO inställningar, och används vid Raw bearbetning om man inte ändrar inställningen.
 
Senast ändrad:
Tack för alla svar!

Per: Bilden finns i RAW. Kan jag e-posta den till dig? Och är det någon mer som vill ha den för bedömning så är jag oerhört tacksam.
 
ANNONS