Annons

Vad betyder MAXXUM?

Produkter
(logga in för att koppla)
Vissa Minoltaobjektiv har beteckningen "MAXXUM. Vad menas?

"Maxxum" hette Minoltas systemkameror i USA, har inget m namnet Dynax att göra, mer än att prylarna var likadana (ang annat svar)

De billigare Canon EOS-modellerna kallas siffernamn i Europa tex, men heter/hette "Rebel" i USA.Namnskillnad, men "Rebel" beyder inte "350D" el "400D"...

(nog hårklyveri, sorry isåfall) ;-)

För att ytterligare förvissa, så fanns det ett tredje namn på samma kameramodeller - Alpha - avsett för den japanska ( och kanske den asiatiska ) marknaden.

Minolta Alpha 7,
Minolta Dynax 7 och
Minolta Maxxum 7 var/är samma kameramodell.

För att ytterligare förvissa, så fanns det ett tredje namn på samma kameramodeller - Alpha - avsett för den japanska ( och kanske den asiatiska ) marknaden.

Minolta Alpha 7,
Minolta Dynax 7 och
Minolta Maxxum 7 var/är samma kameramodell.

Helt rätt. Dock har jag aldrig stött på några Alpha-märkta objektiv (vilket förstås inte skall tolkas som att det inte finns sådana).

Jag har för mig att det bara var den amerikanska marknaden som märkte objektiven - MAXXUM. Under en period t.o.m. med sammanskriva XX - sk. double crossed X - ända till Exxons advokater stoppade "ofoget". Alla andra marknader nöjde sig med Minolta AF.

Lite förvirrande att det är 13 st 24/2.8 som är märkta MAXXUM och 2 som inte är det under recensionerna här på FS. Är det så många som privatimporterat?

Det har alltid rått en sällsynt oordning bland sakerna i recensionsbanken - samma pryl kan finnas under flera olika namn. Alla propåer jag gjort om städning har fallit platt till marken - inte ens försök till korrekt nomenklatur har mottagits välvilligt. Jag har för länge sedan gett upp tanken att få ordning i soppan.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar