Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad betyder MAXXUM?

Produkter
(logga in för att koppla)
Vissa Minoltaobjektiv har beteckningen "MAXXUM. Vad menas?

"Maxxum" hette Minoltas systemkameror i USA, har inget m namnet Dynax att göra, mer än att prylarna var likadana (ang annat svar)

De billigare Canon EOS-modellerna kallas siffernamn i Europa tex, men heter/hette "Rebel" i USA.Namnskillnad, men "Rebel" beyder inte "350D" el "400D"...

(nog hårklyveri, sorry isåfall) ;-)

För att ytterligare förvissa, så fanns det ett tredje namn på samma kameramodeller - Alpha - avsett för den japanska ( och kanske den asiatiska ) marknaden.

Minolta Alpha 7,
Minolta Dynax 7 och
Minolta Maxxum 7 var/är samma kameramodell.

För att ytterligare förvissa, så fanns det ett tredje namn på samma kameramodeller - Alpha - avsett för den japanska ( och kanske den asiatiska ) marknaden.

Minolta Alpha 7,
Minolta Dynax 7 och
Minolta Maxxum 7 var/är samma kameramodell.

Helt rätt. Dock har jag aldrig stött på några Alpha-märkta objektiv (vilket förstås inte skall tolkas som att det inte finns sådana).

Jag har för mig att det bara var den amerikanska marknaden som märkte objektiven - MAXXUM. Under en period t.o.m. med sammanskriva XX - sk. double crossed X - ända till Exxons advokater stoppade "ofoget". Alla andra marknader nöjde sig med Minolta AF.

Lite förvirrande att det är 13 st 24/2.8 som är märkta MAXXUM och 2 som inte är det under recensionerna här på FS. Är det så många som privatimporterat?

Det har alltid rått en sällsynt oordning bland sakerna i recensionsbanken - samma pryl kan finnas under flera olika namn. Alla propåer jag gjort om städning har fallit platt till marken - inte ens försök till korrekt nomenklatur har mottagits välvilligt. Jag har för länge sedan gett upp tanken att få ordning i soppan.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar