Annons

vad betyder alla dessa bokstäver?

Produkter
(logga in för att koppla)

tuffa

Medlem
Som ni förstår är jag en "grönis"
Men finns det någon vänlig själ som kan förklara detta för mig...

L USM
L IS USM
MARK II
EFS
EF

Sen en fråga till. När ni pratar om objektiv tex ett 20mm, är det vad som gäller på en analog kamera då. Att man sedan får räkna om
(tex 1,6x20) när det gäller digitalt. Jag menar finns det objektiv enbart för digitala kameror?

Usch vad luddigt det blev, men jag hoppas någon förstår vad jag menar

Mvh Anki

L USM = L, Canons Proffserie, USM = AF-motor av Ultra-sonic typ (snabb och helt tyst fokusering)

IS = Bildstabilisering

MARK II = Version II av husen 1D och 1Ds, bättre snabbare, dyrare

EF-S = Nya objektivfattningen för Canons 1.6x systemkameror (300D, 20D) även den gamla EF-fattningen passar på dessa två modeller

EF = Canons autofokus-fattning. Alla objektiv som är märkta EF, eller EF-kompatibla passar till alla kamerahus av typen Canon EOS.

All brännvidd anges i 35mm-standard, även de nya som endast är avsedda för de digitala 1.6x-modellerna, detta för att folk oftast har lättare att relatera till detta. EF-S t.ex. är avsedda och tillverkade endast för digitala kameror (20D och 300D), men brännvidden anges fortfarande i 35mm (för att inte skapa förvirring för de som är vana från 35mm)

Tusen tack.

snällt av dig att svara, nu är jag inte fullt så förvirrad. För mig så är det en djungel med alla olika beteckningar.

//Anki

Jeppe skrev:
All brännvidd anges i 35mm-standard, även de nya som endast är avsedda för de digitala 1.6x-modellerna, detta för att folk oftast har lättare att relatera till detta. EF-S t.ex. är avsedda och tillverkade endast för digitala kameror (20D och 300D), men brännvidden anges fortfarande i 35mm (för att inte skapa förvirring för de som är vana från 35mm) [/B]

Brännvidd är en fysisk egenskap hos objektivet (det avstånd bakom linsen där två inkommande parallella ljusstrålar möts, om jag inte minns fel). Detta beror inte alls på på vilken kamera objektivet sätts.

Däremot är man ju som småbildsfotograf van vid att t ex 50mm brännvidd ger ett visst utsnitt, och räknar därför gärna fram vilken brännvidd på en småbildskamera som skulle ge samma utsnitt som du får på din DSLR.

Brännvidd - beror bara på objektivet.
Utsnitt - beror på brännvidd och kamera.

Hälsningar,

//tobias

För att slippa skapa en ny diskussion.

C/FD

Så står det på mina objektiv till min gamla Canon AE-1. Är detta objektivfattningen?

bullen_ skrev:
För att slippa skapa en ny diskussion.

C/FD

Så står det på mina objektiv till min gamla Canon AE-1. Är detta objektivfattningen?
FD är Canons gamla fattning för manuella objektiv (som t ex AE-1 använder sig av). EF och EF-S heter de nyare (som beskrivs av Jeppe här ovan).

Tobias: Naturligtvis är det så, tänkte jag skulle förklara på ett enkelt sätt, men såg nu att det blev lte halvtokigt.

Nåja, jag tror att det gick fram ändå.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar