Annons

Vad "Backupar" ni på?

Produkter
(logga in för att koppla)
kad skrev:
Hmm.. intressant diskussion men vad har ni för tidshorisont för ert backuppande? Handlar det om något år eller några tiotals år? Om det är det senare så kanske det inte finns några cd- eller dvd-spelare som kan läsa era skivor.
Tidshorisont..det är mycket enkelt, jag sparar på det media som är lämpligast för tillfället, när det kommer bättre/större/billigare så byter jag..har nyligen fört över från CD till DVD (spar mycket plats).

kad skrev:
Kanske inte så dumt ändå att överföra till film;-).
Har svårt att komma på något mer olämpligt sätt att lagra digitalbilder på.
(enorm) Kostnad/tidsåtgång/lagringsproblem/svårigheten att göra kopior (omöjligt att göra exakta kopior)..o.s.v
 
Senast ändrad:
sagan skrev:
Tidshorisont..det är mycket enkelt, jag sparar på det media som är lämpligast för tillfället, när det kommer bättre/större/billigare så byter jag..har nyligen fört över från CD till DVD (spar mycket plats).

Visst är det så man normalt gör men ibland tänker jag att man ska kunna lagra sina bilder en gång för alla och de ska gå att komma åt för kommande generationer och då håller inte din metod.


sagan skrev:
Har svårt att komma på något mer olämpligt sätt att lagra digitalbilder på.
(enorm) Kostnad/tidsåtgång/lagringsproblem/svårigheten att göra kopior (omöjligt att göra exakta kopior)..o.s.v

Möjligen är det så men om man går tillbaka i tiden så kan man faktiskt konstatera att svartvita foton lagrade på film, glas eller papper fortfarande funkar efter 150 år.
 
kad skrev:
Visst är det så man normalt gör men ibland tänker jag att man ska kunna lagra sina bilder en gång för alla och de ska gå att komma åt för kommande generationer och då håller inte din metod.

Det vet du inte, min hårddisk kanske visst fungerar.

kad skrev:
Möjligen är det så men om man går tillbaka i tiden så kan man faktiskt konstatera att svartvita foton lagrade på film, glas eller papper fortfarande funkar efter 150 år.

Det är en väldans skillnad, då fotograferade man ju med lagringsmediat...man behövde alltså inte föra över något.

Papperskopior som är 150 år..hur snygga är de idag? hur många av de bilderna finns kvar idag överhuvudtaget?

Menar du att man ska lagra digitala färgbilder som s/v?
 
Senast ändrad:
sagan skrev:
Det vet du inte, min hårddisk kanske visst fungerar.
Hoppet är det sista som överger människan ;-)

sagan skrev:

Det är en väldans skillnad, då fotograferade man ju med lagringsmediat...man behövde alltså inte föra över något.

Papperskopior som är 150 år..hur snygga är de idag? hur många av de bilderna finns kvar idag överhuvudtaget?

De är förvisso ibland inte särskilt snygga och många bilder från förr har dessvärre förkommit av olika orsaker men de som finns och är snygga är en fantastisk resurs. Har själv en hel del sådana bilder från första halvan av 1900-talet som gått i arv och dessa bilder har inte krävt någon särskild åtgärd under tiden och det är med största säkerhet det som är orsaken till att de fortfarande finns kvar.

sagan skrev:

Menar du att man ska lagra digitala färgbilder som s/v?
Nej ;-)
 
kad skrev:
Hoppet är det sista som överger människan ;-)
Det sägs så :)

Teoretiskt skulle det utan tvekan kunna vara så dock..min hårddisk har en beräknad drifttid på 300 000 timmar..och jag har den för det mesta avstängd (har den bara påslagen när jag gör back-up).

kad skrev:

De är förvisso ibland inte särskilt snygga och många bilder från förr har dessvärre förkommit av olika orsaker men de som finns och är snygga är en fantastisk resurs. Har själv en hel del sådana bilder från första halvan av 1900-talet som gått i arv och dessa bilder har inte krävt någon särskild åtgärd under tiden och det är med största säkerhet det som är orsaken till att de fortfarande finns kvar.

Första halvan av 1900-talet är inte 150 år ;-)
 
Säkert Media

Använder mig själv av ett media som heter MO-Diskar dom finns i olika storlekar (dom jag kör med är 1,3gb)Fujitsu tillverkar enheter till dessa bland annat.Jag tror att det är godkänt av stadsarkivet för minst 50 års beständighet.
Jag skulle INTE vilja satsa på att kunna läsa en bränd cd eller dvd om 50 år.
 
Re: Säkert Media

roger_f skrev:


Jag skulle INTE vilja satsa på att kunna läsa en bränd cd eller dvd om 50 år.


Backup-media ska bytas ut frekvent. DVD/CD-skivor, band etc är bör bytas ut. Du bränner inte en DVD/CD-skiva och sparar den i 50 år. Du bränner flera generationer. Ex. tre st.
Sedan byter du ut dessa varje år.

Många skivor blir det...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.