mickcorea
Aktiv medlem
Jag tror att du har kommit närmast sanningen. Det måste vara efter skuggorna vi bedömer ljusets hårdhet. Dels vilken svärta de har och dels hur stora de är kanske.
Molnen ligger i.o.f.s. betydligt närmare än solen, men den stora grejen är att de är just stora. Och då menar jag relativt stora.
När det gäller ljus får man skilja på fysiskt stort, och relativt stort d.v.s. relativ storlek i förhållande till motivet.
Jag lovar att ingen av oss i detta liv kommer någonsin att få uppleva en ljuskälla som är fysiskt större än solen. Den är helt gigantisk. Men eftersom den är så enormt långt borta så blir den relativt liten sett från motivet. En jämngrå molnhimmel däremot, den är i.o.f.s. ganska stor rent fysiskt också, men framför allt är den relativt stor. Så pass stor att det är svårt att återskapa den helt med softbox i studio.
Överhuvudtaget är det väl egentligen fel att prata om hårt eller mjukt ljus. Ljus är ljus, det har ingen hårdhet. Det är hårda eller mjuka skuggor vi vill åt. Och det får vi med hjälp av olika storlek på ljuset. Och dte kan man få genom t.ex. indirekt ljus, som med molnen.