Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad är riktigt retro?

Produkter
(logga in för att koppla)

m.bucht

Aktiv medlem
Hejsan.

Tänkte starta en ny analog tråd här på fotosidan, mitt i den digitala hysterin!

Om ni skulle mot förmodan skaffa en analog kamera mitt i den digitala tidsåldern, vad skulle det då vara?

Vad tycker ni är, eller kommer att bli mest reto i framtiden?
Vad gäller analoga kameror!

Kom gärna med förslag på fabrikat etc...

Eller kanske har ni tankar om att filmen helt kommer att försvinna?

Spinn vidare....

//Mattias
 

Bilagor

  • kodak.jpg
    kodak.jpg
    2.2 KB · Visningar: 1,411
Just idag känns min fars gammla canon EF grymt retro, skulle gärna ha sån fast digital. Jaa sen står det ju även mammas gammla kodak instamatic i bokhyllan, den kanske är ännu mer retro.
 
starnut skrev:
Just idag känns min fars gammla canon EF grymt retro, skulle gärna ha sån fast digital. Jaa sen står det ju även mammas gammla kodak instamatic i bokhyllan, den kanske är ännu mer retro.

Jag skall lägga till en fråga efter Anders svar på min fråga, vilken kamera skulle ni önska att den fanns i en digtal verison?

Min önskan är att jag hade en digital LEICA M-MODELL!

Det hade varit som en "smäck" i väskan! Hi hi hi

//Mattias
 
m.bucht skrev:
Jag skall lägga till en fråga efter Anders svar på min fråga, vilken kamera skulle ni önska att den fanns i en digtal verison?

Eftersom jag har en hemmabar i westernstil så skulle jag inget hellre ha än en 1800-tals träkamera komplett med skynke och hela köret i digital version så att man kan föreviga fester på ett "tidsenligt" sätt.

Gärna med Wi-fi så att man direkt kan få in bilderna till datorn. Ser nog inte så snyggt ut med USB-kabel till en sådan kamera :)

Fast det kanske blir lite väl rökigt med allt blixtpulver om man ska fota alla gästerna på en stor fest :)
 
Här är en retrokamera som faktiskt presterat många fina bilder.

Vill jag använda film i dag använder jag en A1 eller min EOS5.

Funderar faktiskt på att skaffa en fin F3HP att behålla som slutgiltig filmkamera.
 

Bilagor

  • imgp1328.jpg.jpg
    imgp1328.jpg.jpg
    76.7 KB · Visningar: 1,344
Den "digitala hysterin" är bra på många sätt. Bland mycket annat kan man hitta intressanta analoga kameror i stort sett gratis. För ett år sedan köpte jag en Canon 20D + 17-40L som helt har fått ersätta småbildsfärgfilm för mig. När det gäller svartvitt nyttjar jag alltjämt analoga kameror och kommer med all säkerhet fortsätta göra det. Efter köpet av min DSLR har jag kompleterat min analoga utrustning med en Olympus Pen W (vidvinklig halvformatare från 1960-talet) samt en Szabad 9x12/4x5" och en 18x24/8x10", vilka är svensktillverkade storformatskameror. / F.
 
En Szabad 8x10" med en liten Hasselbladare framför:
 

Bilagor

  • attachment-1.jpg
    attachment-1.jpg
    41.2 KB · Visningar: 1,477
Det bästa för riktig retrokänsla är nog en Speed Graphic med en blixtlampa med stor parabolreflektor. Helst ska man ha en cigarr och en lapp med "Press" i hatten också ;)
 
Skott skrev:
Den "digitala hysterin" är bra på många sätt. Bland mycket annat kan man hitta intressanta analoga kameror i stort sett gratis. För ett år sedan köpte jag en Canon 20D + 17-40L som helt har fått ersätta småbildsfärgfilm för mig. När det gäller svartvitt nyttjar jag alltjämt analoga kameror och kommer med all säkerhet fortsätta göra det. Efter köpet av min DSLR har jag kompleterat min analoga utrustning med en Olympus Pen W (vidvinklig halvformatare från 1960-talet) samt en Szabad 9x12/4x5" och en 18x24/8x10", vilka är svensktillverkade storformatskameror. / F.

Mycket bra inlägg Herr Skott.

Jag själv kör en hel del analogt med filmformat större än 24x36.

Min personliga åsikt är att när den digitala eran har lagt sig och alla foto intresserade har typ en eller två digitala kameror per skalle så blir det nog som med en veteranbil att man dammar av den och puttar i en film en söndag kör en sväng ;-)

//Mattias
 
Jag har ett par st.Edixa som tas fram vid högtidliga tillfällen.
En Edixa Flex och en Edixa Mat,båda är i prima skick och fungerar utan anmärkning.
Aldrig servade vad jag vet....det var bättre förr ;-)

http://perso.orange.fr/olivier.pourcher/edixa_pho/edixa_pho.html

http://www.colmgallagher.com/new/edixa1.jpg

Optiken på mina ex.är av fabrikat Iscotar resp.Meyer.Båda är 50-mm/2.8

Vad jag tycker bäst om hos dessa kameror är ljusschaktet med sitt uppfällbara förstoringsglas.
Vanligt prisma finns också,bara att "snäppa" dit i stället för ljusschaktet.
 
Senast ändrad:
Ebony.
Den är ju så jädrans snygg!
SV45TE.jpg

Länk

Eller Zeiss Ikon

-- MW
 
Jag tänkte för något halvår sedan att jag skulle prova digitalt litet mera seriöst än med de digitalkompakter jag har. Inhandlade en systemdigitalkamera av erkänt bra sort och några erkänt bra gluggar, några passande hade jag sedan tidigare. Kvalitén på bilderna?? Väldigt måttligt imponerad, det är ungefär som småbildsbilm, kanske något bättre. Saknas fruktansvärt mycket innan jag kan ens börja jämföra med mellanformatskamerorna.
Jag läste för ett tag en tråd där någon var orolig att hans slutare skulle slitas ut, han hade tagit 11-12000 bilder på några månader.
Såe där tänkte jag, det är inte mitt bekymmer. Jag har tagit 142 exponeringar med digitalkompakten. På 5 månader.... de sista månaderna inte en bild. Men de analoga har fått vara ute en del.
Us
Ps Fast digitalfotografering är ju rasande enkelt förstås, kan det vara det vissa tycker är så bra??
Ds
Pps Jag har avsiktligt utelämnat fabrikatet på kameran. Jag orkar inte med svaren " Xyzpq-37 är mycket bättre för en så'n har jag". Det är så deprimerande dumma inlägg.
Ds
 
Sonnaren skrev:
................. Jag har tagit 142 exponeringar med digitalkompakten. På 5 månader.... de sista månaderna inte en bild. Men de analoga har fått vara ute en del.
Us
................Ds
Hoppsan, det slant. Det är med digitala systemkameran jag tagit 142 bilder. Med kompakterna har jag nog rattat iväg nästan det dubbla. Men dem har jag ju haft i ett par år.......
Us
 
Om jag skulle köpa en analog kamera så skulle det vara en Pentax/Contax/Mamiya 645 eller en enkel bladare. Jag behöver bara säga "svartvita porträtt".
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.