Annons

Vad är riktigt retro?

Produkter
(logga in för att koppla)
Dessa Rolleis från 1938 kan man väl kalla retro? ;)

Synd bara att det finns så få filmer till fyrfyran. Jag hade velat ha Efke R25 i 127-spole.
 

Bilagor

  • 4x4_6x6.jpg
    4x4_6x6.jpg
    59.1 KB · Visningar: 457
SuperRetro?

"Riktigt retro" är en BarnackLeica - föregångaren till M-Leican - t ex min Leica III med Summitar 50/2 från trettitalet!

Den är så old-style och omständig att det är ett under att den producerar en enda vettig bild innan motivet försvunnit.

Den kräver eftertanke inte bara när man ska ladda film (13 sidor av manualens 39 sidor behandlar just hur man laddar film i kassetten och kassetten i kameran), ibland får man skruva av objektivet och öppna slutaren på "T" och pilla för att det ska bli rätt.
Det fanns t o m en speciell tillskärningsschablon för att man ska kunna skära filmen på ett sätt att den smidigt glider in i filmbanan (någon som har en sån schablon att sälja?).

OK, sen gäller det att ställa in exponeringen, jag mäter ljuset med min digitala Sekonic - mätaren är större än Leican... - mätaren ger moderna slutarvärden av modellen 1/15, 1/30, 1/60, 1/125, 1/250, 1/500, 1/1000 sekund (och uppåt till typ 1/8000) och moderna bländarvärden som 2.8, 4, 5.6, 8, 11 osv, ja så som slutartider och bländarvärden sett ut så långt tillbaka man kan minnas.

Men, Leicans slutarratt har gammaldags värden som 1/20, 1/40, 1/100, 1/200 och 1/500, kortare tider finns inte (långa tider ställs in på en särskild ratt; 1, 1/2, 1/4, 1/8 och 1/20 sekund) och Summitarens ingraverade bländarvärden är lika gammaldags de: 2, 2.2, 3.2, 4.5, 6.3, 9 och 12.5. Mindre bländare än 12,5 finns inte.

Lite eftertanke krävs alltså när man ska översätta Sekonicens värden till kamera och objektiv - man kompenserar och ställer in mellanvärden och interpolerar fram och tillbaka tills man knappt vet hur man gjort "hm, jag borde ställa in 1/125 men jag måste ju välja 1/100 och så borde jag ha bländare 5.6, bländarringen är tack-o-lov steglöst inställbar så jag minskar till något över 5.6 sådär 6 eller så, oj, nu går solen ur moln, mäter igen, jaha, 1/250 och bländare 8, det finns ju inte, får bli 1/200 och bländare lite drygt 9"...

Sen ska man fokusera. Kopplad mätsökare finns naturligtvis men man ställer in avståndet i ett speciellt fokuseringsökarfönster bredvid det "vanliga" sökarfönstret, tycker man utsikten är för småttig så vrider man på en spak så förstoras bilden lite.

Själva sökarfönstret (nu flyttar vi oss från fokuseringsfönstret) är helt utan ramar för de olika objektiven, om man använder ett 50-millimetersobjektiv får man med ungefär det man ser i sökaren på 3-4 meters håll, på längre håll får man med mer än man ser och på kortare håll får man med mindre än vad man ser i sökaren. Parallaxmarkeringar och -kompensation fanns naturligtvis inte. Använder man motljusskydd så skymmer det en bra bit av sikten genom sökarfönstret.

Sen knäpper man sitt kort - förlåt, tar sin bild.

Kameran är så otroligt läcker och gammaldags;
Tillbehörssko och stativgänga finns. Blixtsynkronisering finns inte. Antireflexbehandling finns inte.
Man matar fram film genom att snurra på en ratt (ingen frammatningsarm som på M-Leica) och återspolar med en mindre ratt. Slutaren spänns och räkneverket hoppar fram ett snäpp när filmen matas fram; det var inte så självklart 1934 med sådan automatik.

Jag har bara exponerat en enda diarulle som låg och skräpade i frysen, mest för att kolla att slutaren funkade efter renoveringen, resultatet blev kanon, sen har det inte fotograferats mer.
Ska så småningom köpa dosa och kemi och svartvit film. Jag tänker skanna negativen i Nikon Coolscan V ED, det blir ett burdust 70-årigt tekniksprång från tysk förkrigskugghjulsteknik rakt in bland pixlarna.

Retro, som sagt, och jäkligt kul pillande. Detta var en av marknadens toppkameror på sin tid och man tog bilder som vi beundrar än i dag.
 

Bilagor

  • 2005_10_07_d100-0010.jpg
    2005_10_07_d100-0010.jpg
    41.3 KB · Visningar: 407
Ihagee Westentasche-Ultrix

Har ännu en fin retrokamera, en ärvd "Ihagee Westentasche-Ultrix" från trettitalet - den har nog inte använts de senaste femtio åren, är i bra skick och är ett framtida renoveringsprojekt.

Filmformat 6,5 x 4 cm, optik från Carl Zeiss Jena (Tessar 1:3.5 f=7 cm) och med Compurslutare.
 
Jag som tyckte att min olympus trip 35 var retro, ok jag får väl tänka om då. Gillar min kamera i alla fall ....
 
J. Patric skrev:
Dessa Rolleis från 1938 kan man väl kalla retro? ;)

Synd bara att det finns så få filmer till fyrfyran. Jag hade velat ha Efke R25 i 127-spole.

Sådana där rackare hade gubben i antikshoppen i Jylland där jag köpte min Voigländer också. Vill minnas att han skulle ha runt 800 DKK för dem.

Han hade också en riktigt gammal bälgkamera á lá 1890-tal i fint skick - den prislappen kollade jag dock inte ens på...
 
Den här 1700-talsmodellen av Camera Obscura kallar jag för riktigt retro:
 

Bilagor

  • cameraobscuramini.jpg
    cameraobscuramini.jpg
    43.2 KB · Visningar: 268
Personligen använder jag enbart kameror som av de flesta skulle betraktas som retro-modeller. Allt från 1905 års Houghton Ensign Mascot fallplåtskamera till 2004 års Voigtländer Bessa R2, alla med helmekanisk slutare som gemensam nämnare utom min Contax RTS från 1970-talet. Mest retro idag är nog de fina modellerna från 1950- och 60-talet i gedigen tung metallkonstruktion av hög kvalitét och finish. Mekaniska mästerverk både tekniskt och designmässigt. Vackra skapelser mot dagens otroligt fula digitalkameror. Ett exempel nedan, en Zeiss Ikonta 35 med skarp, infällbar Tessar 45mm-optik. Vacker, kompakt och välgjord. Fungerar även väldigt bra rent praktiskt till många typer av fotografering, trots avsaknad av exponerings- och avståndsmätare.
 

Bilagor

  • ny.jpg
    ny.jpg
    78.4 KB · Visningar: 248
Senast ändrad:
Mitt senaste retroförvärv, en Zeiss Ikon Super Ikonta 533/16. Tyvärr fungerar inte ljusmätaren, men jag avänder en sån här: http://expomat.tripod.com/ istället för ljusmätare. Det fungerar över förväntan och jag slipper bära på min Gossenmätare som är nästan lika stor som kameran.
 

Bilagor

  • super_ikonta_533-16.jpg
    super_ikonta_533-16.jpg
    31.7 KB · Visningar: 247
Mitt senaste retro-fynd är en Kodak Retina 1B från 1957. Det näst senaste en Rolleiflex från 1953. Det är ju snart retro nog att fota analogt. Men det finns många kameror från främst 50 talet som är otroligt fina, och som fungerar än idag! Man behöver inte ha en Leica för att få tag i fin kvalité. Det första retro-fyndet jag gjorde var min Zeiss Contaflex IV från 1957. Den köpte jag 78 för 250 kr och den har bara servats en gång sedan dess.
Att fota retro innebär att ta god tid på sig vid fotograferingen. Bra bilder är svårfångade, och det är inte säkert att den som samlar flest exponeringar har de bästa bilderna...
 
Sabud skrev:
Här är en retrokamera som faktiskt presterat många fina bilder.

Vill jag använda film i dag använder jag en A1 eller min EOS5.

Funderar faktiskt på att skaffa en fin F3HP att behålla som slutgiltig filmkamera.

F3 är på riktigt! Finns en till salu bland annonserna. (Inte min, den säljer jag aldrig!)
Min Retina är mullig, den ska inte pensioneras på länge.
Digitalt har sina poänger, men det kan ALDRIG slå känslan med film, att framkalla film själv, att kopiera själv, att vänta och se om det blev något, att se bilden framträda i framkallningsskålen. Det blir plåtandets festmåltid, sedan får det bli "digital falukorv" till vardags..... Fast korv är också gottt!

JL 666
 
Nikon F2 Photomic med motor är ju hur grym som helst. Farfar till D2x :)
 

Bilagor

  • f2smd3.jpg
    f2smd3.jpg
    57.2 KB · Visningar: 222
Det här är tydligen tråden för oss som älskar gamla kameror.
För en tid sedan kom jag över en ERCONA II med Tessar 3,5/105 och Prontor- SVS
Östtysk kamera, märket upp stod efter strid mellan öst och väst Tyskland om vem som hade rätt till namnet Zeiss.
Kameran är troligen från 1956, en ägare som köpt den i Ungern och sedan flyttat till Sverige.
 
m.bucht skrev:
Hejsan.

Tänkte starta en ny analog tråd här på fotosidan, mitt i den digitala hysterin!

Om ni skulle mot förmodan skaffa en analog kamera mitt i den digitala tidsåldern, vad skulle det då vara?

Vad tycker ni är, eller kommer att bli mest reto i framtiden?
Vad gäller analoga kameror!

Kom gärna med förslag på fabrikat etc...

Eller kanske har ni tankar om att filmen helt kommer att försvinna?

Spinn vidare....

//Mattias


Försökte i det längsta hålla mig från denna tråd!! ;)

Mest retro?
Och nu talar jag bara småbild!

Alla fina analoga apparater i ära,
men jag tycker nog en tidig Leica är mest retro! :)

Varför?

Jo, Leitz visade på 1920-talet en liten, lättburen kamera, med ett nytt filmformat, 24 x 36 mm.
Det är den jag tycker är mest retro! :)

Se'n kom ju alla andra "småbildare"! ;)

Så en liten Leica Standard från 1932, tycker jag är mest retro! :)
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=5548

Sedan om det gäller retro och kamerateknik, så tycker jag en Contax II från 1936 platsar bra!
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=4115


Å ha en riktig småbildsgatufotoretro idag...!? :)

Så varför inte då en Zorki 6?
Å gärna litet uppsnyggad! :)
http://www.geocities.com/fzorkis/zorki_6.html

Zorki 6 har en Leica-liknade inre uppbyggnad,
men längre mätsökarbas!



Och att filmen helt försvinner...
Vi har ofta en begränsad utsiktsplats!
Vi med två hål i väggen.... ;)

Det finns stora grupper människor på klotet som ännu inte fått dessa två hål! ;)

Så, även om våra fotobutiker får ett begränsat sortiment vad gäller film, eller att vi får skicka efter film, så är det lugnt! :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.