Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad är konstruktiv bildkritik?

Produkter
(logga in för att koppla)
En så kallad amatör kan mycket väl vara expert och duktig inom sitt område. En kommentar kan innehålla spontana känslouttryck vilket verkar vara vanligt. Det kan vara stimulerande att få uppskattande ord, att någon reagerar på bilden etc. För att kunna ge s.k. konstruktiv kritik krävs mer. Kunskap, erfarenhet, skicklighet eller vad det nu kan vara. Det är väl så att en genomtänkt och välgrundad kommentar som kommer från en kunnig person ofta värdesätts väldigt högt.
Att försöka tänka utanför sin egen sfär, förstå vad andra kan få ut utav olika bilder tycker jag är berikande. Det är väl det som krävs av en recensent många gånger? Eller har jag fel?

Kommentarer från icke-experter eller "nybörjare" kan ibland vara hur bra och träffande som helst.
Det är väl det som är lite av tjusningen med fotosidan.
 
Många bra inlägg!
Men som någon skrev så är ju ett av syftena med FS just bildkritik. Men det blir svårare och svårare, då bildflödet har ökat enormt, bara det sista halvåret enligt statistiken. Cirka 5000 nya bilder laddas upp per månad.
Se: http://www.fotosidan.se/statistics/ctime.htm
För att "Community"-tanken, som är FS bärande idé, inte ska dö, så är det någon som måste orka.
Att vara konstruktiv tar ju tid.

När jag ger kritik, så börjar jag alltid med något positivt. Jag tror det är viktigt. Vi mår alla bra av positiv feedback, och det är då lättare att sedan ta lite negativ feedback också.
Jag har på senare tid också försökt förmedla känslan jag fått när jag sett en bild för första gången. Det är också viktigt! Det är alltså inte bara det tekniska som ska kommenteras tycker jag.
Jag orkar inte heller kommentera bilder som uppenbarligen har slängts upp utan alltför mycket eftertanke, eller som uppvisar alltför många fel.

jag tror, som flera ovan, att bildkritiken kan kategoriseras för att bli mer rationell och "konstruktiv".

De riktlinjer som finns för fotografer som laddar upp bilder bör också uppmuntras att följas. De är bra! De, i sin tur, kan kanske begränsa den inkommande bildfloden, även om jag tvekar.
Det är kanske också FÖR lätt att ladda upp, inte minst när man börjar. Skulle man göra riktlinjerna obligatoriska att läsa före första uppladdning? Jag är dock ingen vän av tvång och läser sällan manualer, så frågan är om det skulle fungera... vad tror ni?
 
Senast ändrad:
JanOlofHärnström skrev:
En så kallad amatör kan mycket väl vara expert och duktig inom sitt område. En kommentar kan innehålla spontana känslouttryck vilket verkar vara vanligt. Det kan vara stimulerande att få uppskattande ord, att någon reagerar på bilden etc. För att kunna ge s.k. konstruktiv kritik krävs mer. Kunskap, erfarenhet, skicklighet eller vad det nu kan vara. Det är väl så att en genomtänkt och välgrundad kommentar som kommer från en kunnig person ofta värdesätts väldigt högt.
Att försöka tänka utanför sin egen sfär, förstå vad andra kan få ut utav olika bilder tycker jag är berikande. Det är väl det som krävs av en recensent många gånger? Eller har jag fel?

Kommentarer från icke-experter eller "nybörjare" kan ibland vara hur bra och träffande som helst.
Det är väl det som är lite av tjusningen med fotosidan.


Apselut!
Det är tjusningen, blandningen av olika människor, gammal-ung, erfaren-oerfaren osv.
Jag tror också på det goda exemplets makt, att peka på i mitt tycke bra bilder. Så kanske man ska kunna lägga länkar till bra exempel i responsen.
 
När jag hittade hit till Fs för ca 2 år sedan trodde jag att bl.a. nybörjare/ungdomar önskade "konstruktiv" kritik på sina bilder och gav mig i kast med det efter bästa förstånd men undvek att köra med negativa pekpinnar. Men upptäckte snart att många ungdomar svarade mycket uppkäftigt att det är så här jag vill ha det.Punkt slut. Och att jag fattar noll...
Jamen tänk om det är så? Jag är en stofil som fotat och tävlat i 50 år. Kanske håller en ny syn på bildskapande på att framträda. Sådana saker som komposition, gråtoner och skärpa kanske inte längre är viktigt. Att vissa saker är modenycker som t ex halva huvuden, krigsmålade tjejer och mycket förhöjda kontraster kan jag ha förståelse för. Men kan det vara så att vi är på väg mot en ny bildsyn där de gamla grundläggande normerna suddas ut?
Jag har grunnat mycket på om vi går mot en ny bildsyn eller om det bara är ungdomlig oppositionslusta.'
Det här har gjort att jag oftast väljer att kommentera bilder som jag tycker är bra. -Och de är många!
 
Det är nog så att man hellre kommenterar bilder som man finner tilltalande än det som man tycker är rent ut sagt dåligt. Personligen så ser jag mig inte kvalificerad nog att döma ut bilder, så det händer sällan. Däremot kan jag säga till när jag hittar något jag tycker är riktigt bra.

Ofta ser man ju bilder som kanske inte varit så lyckade med flera kommentarer och inga betyg. Jag är själv en av dem som har sådana och det uppfattar jag som 'ok, denna var inte helt värdelös, men eftersom jag inte vill såra dig så skriver jag en kommentar där jag beskriver vad som var bra och tar ev. upp något som jag tyckte mindre om, utan att ge dig det låga betyg du egentligen är värd' ;)
 
Graal skrev bl.a:
När det gäller kommentarerna i sig så tycker jag att de alltför ofta är ganska meningslösa. Man uttrycker inte tillräckligt vad som är bra eller mindre bra med bilden och då kan man med fog kalla dem för mindre konstruktiva. När man istället bemödar sig med att skriva vad det är som gör att man tycker bilden är bra eller ger förslag till förbättringar anser jag att man är konstruktiv.

Något som jag själv iaf försöker göra (om jag lyckats får andra bedöma) är att inte blanda in smak i de kommentarer jag ger. Detta är mycket viktigt anser jag. Jag kanske inte gillar den stil eller typ av bilder jag ser men det är något som man absolut inte får blanda in i sitt kommenterande. Kan man inte ge konstruktiva kommentarer utan att blanda in smak är det bättre att inte skriva alls.

Att ge "kompisar"/favoriter mer beröm eller högre betyg än de förtjänar tycker jag är ett lågvattenmärke. Lika galet är det att ge duktiga fotografer lägre betyg än de förtjänar om de någon gång skulle råka ha en lite mindre bra bild med bland de jättebra.

När det gäller bilder som är helt kass eller botten tycker jag inte man ska vara ironisk eller bara skriva att bilden är dålig. Ofta är det ju helt nybörjare som lägger in sådana bilder och då är det ens skyldighet att vara mera konstruktiv och förklara på ett positivt sätt hur man kan förbättra bilden. Annars är det bättre att inte skriva alls. Tänk efter själv hur dina egna första bilder såg ut så förstår man bättre.

Kan bara säga att jag håller med till 100%!

Terje
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.