Annons

Vad är konstruktiv bildkritik?

Produkter
(logga in för att koppla)
Vet själv med mig att mitt medelbetyg på andras bilder är högt. Tycker dock att även bra bilder har något att lära oss. Kan jag ge synpunkter på en bild som jag gett betyget 4 eller 5 så tillför det något även till en duktig fotograf och kan jag ge det till en fotograf som normalt brukar prestera sämre resultat så ger det honom/henne förhoppningsvis en kick att fortsätta. Då ser de ju att de utvecklas, eller hur? Någon enstaka gång har jag brytt mig om att sätta 1 eller 2 i betyg, det är när det är uppenbart att fotografen velat något med bilden men inte riktigt lyckats. Då tycker jag man ska vara jävligt saklig i sin kritik, annars riskerar man att den man betygsatt tappar intresset för foto. Ofta tycker jag dock att bilder som hör hemma i betyg 1- och 2-klassen är ogenomtänkta snapshots och de orkar jag helt enkelt inte kommentera. Det blir därför naturligt att lägga mer krut på bilder med högre klass. Där finns oftast en tanke bakom och då finns det också större anledning att kommentera hur fotografen lyckats nå fram med budskapet, både ur teknisk och estetisk synvinkel.
 
Ja det där med att ge konstruktiv kritik kan vara mycket svårt. Jag gjorde själv en ansats för ett tag sedan att ge konstruktiv kritik till bilder jag inte tyckte var så bra. Och resultatet blev att personerna i fråga tog illa upp och blev förbannade. Så jag avslutade projektet relativt omgående. Men jag förstår, jag fick själv en välförtjänt 2:a på en bild jag la in igår. Och helskotta vad sur jag blev! :)

Därför tror jag man ska passa sig för att sätta låga betyg eftersom det nog tyvärr kan knäcka en nybörjare. Hellre då en uppmuntrande kommentar.

/Joakim
 
Det är aldrig roligt med negativ kritik, men om den är konstruktiv så är det i alla fall lättare att kunna få en liten debatt och förstå vad andra tycker om bilderna. Man håller kanske inte med, men det är ändå nyttigt att ta in vad en betraktare tycker om bilden.

Själv har jag lite svårt för att ge negativ konstruktiv kritik rakt av utan känner att jag måste skriva något positivt eller åtminstonde säga att nu kommer lite negativ kritik, men det är inte för att göra dig ledsen utan att visa hur jag tänker. Helst skulle jag vilja kunna skriva så här tex.

---
Den här bilden skulle nog bli mycket bättre då horisonten inte är så sned. Man kan visserligen förhöja känslan av att hon ramlar, men det känns som om det är lite för mycket som lutar åt den sidan och då tycker jag inte riktigt att bilden håller.
---

Men jag känner att jag måste lägga till typ

---
Men du är på god väg
---

/ Marcus - som hoppas att han blir lite tuffare
 
Liax skrev:
Därför tror jag man ska passa sig för att sätta låga betyg eftersom det nog tyvärr kan knäcka en nybörjare. Hellre då en uppmuntrande kommentar.
Strunta i att sätta (låga) betyg, men kommentera kritiskt och uppmuntrande!

Enda kommentarerna jag orkar skriva är för de bilder jag snabbt ser att det är något jag vill ändra på i bilden och det verkar inte som någon har tagit illa upp... Fast jag sätter aldrig några betyg ;-)
 
Ordet kritik betyder att man reder upp något som är oklart. Dvs, ge hjälp och tips hur man ska förbättra det man gjort, att nåt ligger lite fel rent kompositionsmässigt etc.

Att sen bedöma att något är bra eller dåligt är helt baserat på omdöme. Vilket i sig kräver att man verkligen vet vad man pratar om.
 
Någon skrev att det aldrig är bra med negativ kritik. Någon skrev att det inte är bra att sätta låga betyg. Alla tycker ju så olika när man betraktar en bild med.

Själv tycker jag att man måste få en dos av både positiv och negativ kritik.

Den postitiva kritiken får en att veta vad man gjort rätt med bilden, hur man tagit till vara det "man har". Då vet jag att jag funderat åt rätt håll när jag komponerat/beskurit bilden mm.

Den negativa kritiken får en att upptäcka sina misstag. Kanske tycker jag att en viss sak är helt underbar, varvid man fastnar så mycket vid denna detalj att man förlorar "periferiseendet", den egentliga helheten. Negativ kritik ger mig en chans att se felen och upptäcka alternativa väger för att komponera/beskära en bild mm.

Jag lade upp en av mina första macrobilder här på fotosidan som jag tyckte var fin. Mest fick jag postitiv kritik, men även idéer till förändringar och förbättringar (negativ kritik). Utan kommentarerna hade bilden fortfarande varit en för mig "fin" bild. Kommentarerna fick mej att förstå att den faktiskt var jäkligt bra, varvid jag funderade kring hur jag tänkt när jag tog bilden, och hur jag kunnat förbättra den mha det som folk skrivit.

Här är bilden om någon nu skulle vilja se den.


Hur som helst: tänker man rätt så är all seriös kritik BRA kritik, oavsett om den är negativ eller positiv. Det gäller att omvända tankarna; "okej, han gav mig en 2:a för bilden och tyckte att beskärningen var helt fel". Ligger det något i det så sug åt dig, vänd och vrid på tanken, testa alternativa beskärningar och sudda ut ditt gamla kort ur huvudet och fundera om.

Funkar för mig.
 
Mitt sätt på denna sida

Jag har ofta dåligt samvete när jag kommenterar bilder, orsaken är att FS är till för bildkritik enligt dem som håller igång den.

Jag är mycket dålig på att ge konstruktiv kritik på bilder, jag vill inte såga i andras bilder, jag anser inte att jag har den kunskapen. De bilder som jag inte gillar låter jag vara okommenterade.

Jag berättar vad jag känner när jag ser en bild som jag gillar, min första tanke när bilden "fastnar" och jag klickar upp den. Jag tycker om att läsa under andras bilder och försöka förstå vad fotografen vill visa med sin bild.

Jag gillar med andra ord att diskutera med fotografer runt deras bilder.

Tyvärr så är detta kanske inte meningen med FS och jag överväger fortsättningsvis mitt silvermedlemskap som ska förnyas nu i januari.
 
Carl Rosenqvist... Du skrev... 'Men även ideer till förändring och förbättring (dvs negativ kritik)

Svar: Innehåller kritiken ord som 'Förändring' och 'Förbättring' ja då pratar vi ju om ett förstadie i vad 'Konstruktiv' kritik är... sedan är det ju (bara) att välja sina ord med största omsorg... ja då har vi konstruktiv kritik!! Kikade på din bild och kritiken du fått kring den... - Superlativ men även Konstruktiv kritik...
Inte Negativ!!! OBS!!! Mvh...
 
utvecklar mitt resonemang: allt som är dåligt kan förbättras. Alltså, allt som kan förbättras är inte helt bra. Själv menar jag att ord som "förbättring", "förändring", "göras annorlunda", "skulle hellre ha" osv, ser i varje fall jag som negativ kritik, (även fast det är bra kritik för mig).

men helt klart var det mer positivt än negativt på just den bildens kommentarer.

Alltså; Jag ser ingen skillnad på meningarna "kanske hade valt en annan ram" eller "vilken värdelös ram". Olika meningar för samma tanke.

Själv vill jag inte använda sådana meningar som den sista av de två, utan jag skriver den övre, men menar den andras innebörd egentligen. Starka ord ökar oseriösheten och chanserna till misstolkningar.
 
Senast ändrad:
Ok! Svar till C.R... Men andra kanske tar illa vara!!? (annan ram... eller helt värdelös ram) Det är är klar distinktion av just det ex, och vad påföljden skulle kunna bli... Jag tror ju iofs inte att så många skulle lägga av med fotokonsten - Men varför skriva värdelös ram, när man kan skriva något annat... något mer konstruktivt!? ;) Så fattigt är inte Svenskan!!
 
kritik/bedömning enligt mall

Vad sägs om att skapa en mall för kritik/bedömning:
idé 1-5
komposition 1-5
färger 1-5
o.s.v. Det kan vara ett flertal andra kategorier.
Det hade varit ett sätt att ge snabb kritik utan att vara "positiv" eller "negativ". Jag tror att fler skulle då våga ge kritik.
 
Re: kritik/bedömning enligt mall

metallens skrev:
Vad sägs om att skapa en mall för kritik/bedömning:
idé 1-5
komposition 1-5
färger 1-5
o.s.v. Det kan vara ett flertal andra kategorier.
Det hade varit ett sätt att ge snabb kritik utan att vara "positiv" eller "negativ". Jag tror att fler skulle då våga ge kritik.

Sant det du säger, fler skulle säkert ge kritik. Problemet är att att man inte får reda på just "problemet" vid ett dåligt betyg, och tvärtom. Kritiken bli mer intetsägande om man inte vet orsaken till betyget.

Kanske ha som du säger, men med möjlighet till kommentar efter varje "betygsområde"?


Valle, precis! (lätt att misstolka ;)
 
Självklart ska det finnas möjlighet till kritik i fri text precis som det fungerar nu eller med specifikation t.ex.
-Bildens svaga sidor (fri text)
-Bildens starka sidor (fri text)
 
ok. men å andra sidan, det är ju mest ett sätt att snabba upp betygsprocessen på.. Då kanske folk skippar att skriva ändå, och fotografen får knapphändig information om vad betygssättaren egentligen tyckte om bilden.

Finns redan en diskussion kring betygssättning av bilder. Lägg in ett förslag där o se vad folk tycker.
 
Betygssättning efter mall skulle ändå ge mer info till fotografen än: "snygg bild", "bra bild" o.s.v. + fler fotografer skulle kunna få respons.
 
Jag har tittat på betygsdefinitionen och kanske man bör diskutera hur den funkar.

Bidrar här med ett eget förslag för att ev. få igång en diskussion. Jag gillar inte den gamla.
Förslag (skissartat) till annan definition:

Betyget är en samlad bedömning med avseende på flera aspekter:
Känsla, Budskap, Idé, Originalitet, Teknik och Komposition.
Det är bra om man kan utgå från, dels sin personliga tycke och smak,
dels hur jag tycker eller tror att en expert skulle betygssätta.
Man bör motivera sitt betyg i kommentaren.

Betygsskala:

1 Dålig / underkänd
2 Mindre bra / knappt godkänd
3 Bra / Godkänd
4 Mycket bra / Väl godkänd
5 Utmärkt / Enastående
 
Låter Ok! Men jag tror på att assimilera sk, experter och sk, amatörer... I övrigt ganska så bra förslag...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.