Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad är fotografi?

Produkter
(logga in för att koppla)
*kliver ur sin isärplockade skrothög till scanner, förvirrad* -- "säger du att verktyget spelar roll?"

Hans, håller helt med givetvis. Känsla för verktyget och materialet man jobbar med är givetvis väldigt viktigt för slutresultatet.
Inte minst de bilder vi pratar om visar ju
det, om något!

Min scanner producerade en sedelärande fabel
om de senaste dagarnas diskussion. Av sig själv.
:)

-Christian

Hans:

Jag tycker inte bilder automatiskt blir mer värda för att det ligger ett hårt arbete bakom, men om det hårda arbetet har lett till bra bilder, då har arbetet indirekt höjt värdet på bilden.

Man kan ju inte säga:
"Ja, bilderna blev i alls vad jag tänkt mig, men jag slet i en vecka på Tibets branter, så dom är bra ändå"

arleklint skrev:
Hans:

Jag tycker inte bilder automatiskt blir mer värda för att det ligger ett hårt arbete bakom, men om det hårda arbetet har lett till bra bilder, då har arbetet indirekt höjt värdet på bilden.

Precis. Hårt arbetet leder inte med automatik till hög kvalitét. Men jag tror att det ligger hårt arbete bakom många av dom bilder som håller hög kvalitét. Jag tror rätt mycket på vad Dalí sa:"Ingen lat konstnär har någonsin skapat ett mästerverk"
Inom foto så finns det väl bra bilder som tagits av en slump men de flesta höjdarbilder är nog resultatet av år av strävan och erfarenhet.

Jan och Hans, håller helt med också.

(Möjligen leder vätskebristen efter mycket
svettande till att man själv är övertygad om att
det blev "fantastiskt" - så är det för mig.)

-Christian

Intrycket av en bild och dess ev. budskap och känslointryck lär väl knappast vara beroende av hur bilden skapats eller hur mycket tid som lagts ner på själva processen.
Hos oss som skapar bilder finns det självfallet ett egenintresse av att veta hur saker och ting blivit till, åtminstone för att man kan ta lärdom av teknik och process för att därmed bli inspirerad till att skapa nya "mästerverk"

Inte beroende men i högsta grad påverkat av hur bilden skapats. Val av motiv, val av bildmedium (scanner, kamera, granitblock :). När det gäller foto, val av filmtyp (färg/svartvit), val av exponeringsvärden, bildvinkel, tidpunkt för exponering, val av visningsmedium (papper/dia/bildskärm etc.) förstoringsgrad, skuggning, efterbelysning, beskärning, m.m. Alltihop har i högsta grad betydelse för hur betraktaren upplever bilden. Jag tror inte betraktaren behöver vara fotograf för att uppleva skillnader.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar