Annons

Vad är fotografi?

Produkter
(logga in för att koppla)

matnyttige

Aktiv medlem
Frågan är intressant då en av Fotosidans mest rosade medlemmar inte använder kamera. Snygga bilder men framför allt en vild fantasi och roliga texter som har gett hans bilder mycket höga poäng.

Jag är inte emot hans bilder utan tillhör också de som uppskattar dem. Men ska inte riktig fotografi göras med en kamera? Vad är konst o vad är "simpel" fotografi?

Vem är det då jag tänker på? ;-)

Att fotografera är att rita med ljus... Och den 'mest rosade' användaren som du hänvisar till använder faktiskt ljus för att skapa sina kreationer...

Så, jag tycker inte att ett fotografi måste göras med en kamera.

Vad är konst och vad är 'simpel' fotografi?

Du ställer ju svåra frågor du... :) Om jag skall försöka svara på frågan så säger jag så här (fast jag är säker på att du kommer att få många olika svar på denna frågan):

Om jag kan tänka mig att hänga upp en bild på väggen här hemma då räknar jag det som konst annars ser jag det som 'simpel' fotografi...

matnyttige skrev:
Men ska inte riktig fotografi göras med en kamera?

Följdfrågan blir då - vad är en kamera? Tekniskt sett så är väl en scanner en väldigt enkel digitalkamera.

matnyttige skrev:
Vad är konst o vad är "simpel" fotografi?

Detta har vi talat om tidigare, och min åsikt är att ett foto blir konst när fotografen lägger ner tanke och möda bakom bilden. Samma som med allt annat skapande. Egentligen ligger det ju en skapandeprocess bakom varje bild, sålänge man tittat i sökaren och valt ett motiv och en kompostion. Det är nog upp till var och en att avgöra om just deras egna bilder är konst eller inte.

Historiskt sett har fotografin aldrig varit bunden till kameror. Man Rays fotogram (även kärleksfullt kallade "rayogram") kallade är väl bra exempel på det.

Åsa, för att något ska få kallas kamera krävs nog att bilden projiceras på ett filmplan eller motsvarande genom en liten ljusöppning med eller utan objektiv. Själva ordet Kamera kommer från Camera Obscura, som betyder ungefär "mörk kammare".

Man Ray biografi

"Kamera - Instrument för framställning av bilder på material som kemiskt eller fysikaliskt påverkats av ljuset."

- Från NE

"Fotografi - Framställning av bilder på material som kemiskt eller fyskaliskt påverkas av ljuset.

- Från NE

Så.. någon typ av kamera behövs för att göra ett fotografi.

Eftersom fotografi betyder just att "skriva med ljus" borde fotografi kunna utföras med en scanner.

I en scanner torde ju finnas något ljuskänsligt material. Då är den också - Enligt Jeppes citat ur NE - en kamera.

Göran:

Rent ordmässigt innebär ju NE-citaten att en kamera behövs för att fotografera. Det står ju faktiskt:

"Kamera - Instrument för fotografi"

...om man tolkar in den ena ordförklaringen i den andra :)

Senast ändrad:
arleklint skrev:
I en scanner torde ju finnas något ljuskänsligt material. Då är den också - Enligt Jeppes citat ur NE - en kamera.

Njae... Bara för att en kamera är ett "instrument för framställning av bilder på material som kemiskt eller fysikaliskt påverkats av ljuset" så betyder inte det att allt som påverkas av ljus är kameror.

Sen är det nog lämpligt att prenumerera på HELA NE innan man använder den i diskussioner. Så här lyder hela definitionen av kamera för oss som pröjsar de 400 om året:

kamera (ellips av nylat. ca´mera obscu´ra 'det mörka rummet'), instrument för framställning av bilder på material som kemiskt eller fysikaliskt påverkats av ljuset. Kameran består av en ljustät "låda" (kamerahus) till vilken ljuset endast får tillträde genom ett litet hål (hålkamera; jfr camera obscura) eller ett objektiv, varvid en bild av motivet projiceras på en plan, ljuskänslig film ( bildplanet). Ljusinsläppet regleras med hjälp av en slutare och en bländare. De tidigare så populära "lådkamerorna" utan inställningsmöjligheter ersattes på 1960-talet av Kodak Instamatics enklare modeller. I dag har även de enklaste kameror någon form av bländar- eller slutartidsmekanism. För att underlätta inställning av lämplig slutartid och bländare med hänsyn tagen till ljusets styrka och den aktuella filmens ljuskänslighet (ISO-tal) är de flesta moderna kameror försedda med exponeringsmätare, vars utslag kan avläsas t.ex. i sökaren, som är till för att ställa in kameran mot motivet och bestämma bildutsnittet. I många fall har kameran någon form av exponeringsautomatik.

arleklint skrev:
Göran:

Rent ordmässigt innebär ju NE-citaten att en kamera behövs för att fotografera. Det står ju faktiskt:

"Kamera - Instrument för fotografi"

...om man tolkar in den ena ordförklaringen i den andra :)

Jag utgår från att du skojar, eller hur?

Men eftersom skoj går så dåligt fram i text vill jag gärna slå fast att vi är överens om att definitionen av fotografi är inte beroende av definitionen av en kamera.

För att avrunda vår utflykt till uppslagsböckernas värld föreslår jag att vi alla slår upp ordet "fotogram" i NE:

fotogra´m (av grek. phas 'ljus' och gra´mma 'skrift'), fotografi framställt utan kamera. Genom att placera halv- eller ogenomskinliga föremål på ett ljuskänsligt papper som belyses och framkallas erhåller man en bild där föremålen avtecknar sig vita eller grå mot en mörk bakgrund. Tekniken, som är lika gammal som fotografin, har utnyttjats av flera konstnärer, t.ex. Man Ray och László Moholy-Nagy. Fotogrammets ofta dekorativa mönsterverkan gör det lämpat som förlaga inom t.ex. textilkonsten.

Redan Pastor Jansson hade svaret:

Vad är fotografi? Fotografi är tomt och innehållslöst om man inte fyller det med någonting. Karameller till exempel.

Fotografi kan också vara som en karamell. Man suger och suger tills man sugit ut det göttaste.

:)

En skanner har optik och ljuskänsligt material. Skall vi diskvalificera dem som kameror måste nog dessvärre även de andra digitalkamerorna fimpas på kuppen och då tror jag vi möter högljutt motstånd ;-)

matnyttige skrev:

Vem är det då jag tänker på? ;-)

Min vilda gissning på vem du tänker på går under aliaset Eugen Extremo von Scannerman. Det är iallafall till honom jag associerar (noterade att ingen annan vågat nämna namn/alias hittills).

Måste erkänna att jag blir mest irriterad när jag läser hans, vad jag anser vara, nonsenskomentarer (andra irritirar sig säkert på mig också). Skannade objekt upplever jag ungefär lika intressant som fotostatkopior av folks bakar, ansikten eller dylikt. Jag kanske är för konservativ men samtidigt har jag inte hittat någonstans i fotosidans regler vilka tekniker som tillåts. Jag antar att det är viktigt att man är så tollerant som möjligt för att kritiksidor som denna skall uppräthålla en god stämmning och när allt kommer omkring så verkar många uppskatta det han gör även om jag har svårt att ta vad han gör på alvar och det tror jag inte han gör heller (menar inte för den skull att vad jag gör är speciellt seriöst).

Så länge fotosidans majoritet fotograferar med "traditionella" kameror (film/digital) så tycker jag inte det gör speciellt mycket om någon enbart använder sin scanner för att skapa bilder.

En tanke slog mig just, antag att jag skulle ladda upp någon SAR (Synthetisk Apertur Radar) bild. Av en icke expert skulle en sådan lätt kunna tas för ett flygfoto (se exempelvis http://www.sandia.gov/radar/sar.html) Microvågssignaler är ju precis som ljus electromagnetiska vågor fast med längre våglängd. Och som i en digitalkamera använder man sensorer känsliga för electromagnetiska vågor. P.g.a. problem med clearance och copyright skulle jag inte kunna göra det men antag att detta kunde lösas. Skulle detta vara mindre att klassa som fotografi än att skanna? Antagligen skulle de flesta tycka det men samtidigt ser man ibland bilder tagna med svepelektronmikroskop i fototidsskrifter och det är i min mening inte mycket närmare traditionell fotografering än SAR.

Med den tekniska utvecklingen blir gränsen om vad som är fotografi hela tiden allt vagare.
Vad är en lämplig definition?

"Teknisk avbildning av fysikaliska objekt i estetiskt syfte"

Kan det vara något?
Inkluderar det retucherade foton men utesluter målningar?

Oj noterade att ett antal inlägg han in medans jag skrev.

Jim, nu är du bara sugen på att vara motvalls ;-P

Definitionen av en kamera är snävare än så. Ljuskänsligt material och optik räcker inte. Motivet ska också projiceras på ett bildplan.

Fast det är klart, man kan kanske hävda att en skanner är en pytteliten kamera som tar en sjujäkla massa exponeringar (en pixel åt gången) och syr ihop dem till en större bild?

Fast den nuvarande definitionen av kamera fungerar väl egentligen utmärkt? Och skannande bakstycken accepterar den ju.

...Uppgiften för en fotografins filosofi är att analysera frihetens möjlighet i en värld dominerad av apparaturen.

Vilém Flusser

Tolkningen är intellektets hämnd på konsten.

susan Sontag

Bit dig i pannan jävla pervo!!!

ur gästboken på en Joel Peter Witkin utställning

Ultraljudsbilder då? ;-) Nä... det går nog inte, det går ju på ljud.

Jag tycker att professor Scannerman ska fortsätta med sin konst, den är ju uppskattad av många, och man känner hur han brinner för sin sak.

Att hela tiden efterlikna det vanliga och normala är ju i längden ganska trist. Jag blir glad av människor med entusiasm, som verkligen brinner för någonting... ja, såvida det inte skadar någon annan förstås.

/Kriss

gors skrev:
...Sen är det nog lämpligt att prenumerera på HELA NE innan man använder den i diskussioner. Så här lyder hela definitionen av kamera för oss som pröjsar de 400 om året...

Mmm..och...du förutsätter att det är annorlunda på nätet än det som finns i min bokhylla, band 6.

Så ta gärna reda på fakta innan du förutsätter påstår att jag inte har tillgång till NE..

Mvh
Jeppe

Ps. Fö. är det exakt samma definition som du angivit, i bokformen av NE.

gors skrev:
För att avrunda vår utflykt till uppslagsböckernas värld föreslår jag att vi alla slår upp ordet "fotogram" i NE:

fotogra´m (av grek. phas 'ljus' och gra´mma 'skrift'), fotografi framställt utan kamera. Genom att placera halv- eller ogenomskinliga föremål på ett ljuskänsligt papper som belyses och framkallas erhåller man en bild där föremålen avtecknar sig vita eller grå mot en mörk bakgrund. Tekniken, som är lika gammal som fotografin, har utnyttjats av flera konstnärer, t.ex. Man Ray och László Moholy-Nagy. Fotogrammets ofta dekorativa mönsterverkan gör det lämpat som förlaga inom t.ex. textilkonsten.

Mmmm.. nu var det ju fotografi och inte fotogra´m det hela handlade om.. Men visst jag ser poängen. Men det är ju en tolkningsfråga.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar