Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad är fel med bilden ?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har bara importerat bilden i Lightroom, inte gjort något annat med den bilden jag laddade upp till dig. Vad jag ser så finns det inga inställningar i lightrooms import hur man skall importera bilden.

När jag lekte med skärpereglagen och drog upp skäpemängden så upptäckte jag en del märkliga effekter som liknade dem på din bild.

Nolla skärpan och skärp manuellt i Photoshop. Testa "Smart skärpa" och "Oskarp mask".

Jag skall iväg och fota en match nu kl 19. Jag skall testa att köra med manuellt exponering, och kanske överexponera lite eller ?

Du ska aldrig överexponera. Då förlorar du information i högdagrarna.
Men du kan justera exponeringen om du tycker automatiken ger underexponerade bilder.

Tänk så här: är bilderna lite mörka så är du safe, då har du kvar all information i bilden och kan fixa ljusheten efteråt.

Den här framkallade jag i Canon DPP.

Höjde exponeringen ca 1/2 steg. Ökade kontrasten ett steg.

USM värden: Strenght=5 Fineness=3 Threshold=1

Någonting smetar ut din bild någonstans i ditt arbetsflöde. Ser ut som kraftig brusreducering el dyl.

Jag tycker det ser mer än hyggligt ut med tanke på 100% crop, 300mm brännvid och en målis som slänger sig efter en boll. Under dessutom ganska platta ljusförhållanden.

Tog mig friheten att göra en lätt beskuren variant, utan övriga inställningar än de beskrivna ovan. Inte är det något större fel på den inte. -> http://38.media.tumblr.com/a87270a4934c8d701c0757bf4c499151/tumblr_n7znngLA7w1rk5rlto1_1280.jpg

100% crop:

Bilagor

• fotboll2.JPG
    fotboll2.JPG
    83.7 KB · Visningar: 329
Kollade på bild 2. Den är tagen på långt håll. Vill man exempelvis bara ha tjejen med boll med i bild så blir det bara en bild på 2 megapixel kvar. Men det funkar ändå. Har har jag dock fått dra ner bilden till 400 pixlar på längden, men du ska få se i nästa inlägg ...

Bilagor

• test2-2mp-400.jpg
    test2-2mp-400.jpg
    79.9 KB · Visningar: 328
Den här framkallade jag i Canon DPP.

Höjde exponeringen ca 1/2 steg. Ökade kontrasten ett steg.

USM värden: Strenght=5 Fineness=3 Threshold=1

Någonting smetar ut din bild någonstans i ditt arbetsflöde. Ser ut som kraftig brudreducering el dyl.

Jag tycker det ser mer än hyggligt ut med tanke på 100% crop, 300mm brännvid och en målis som slänger sig efter en boll. Under dessutom ganska platta ljusförhållanden.
Nu ser ju bilden riktigt bra ut. Jag har aldrig haft dessa problem med min 5D MKIII, och jag gör precis på samma sätt.

Trots att jag här bara skär ut 200x200 pixlar och blåser upp 4 ggr till 400x400, så går det att se enskilda hårstrå.

Slutsats: dina prylar är skarpa.

Bilagor

• test2-200>400.jpg
    test2-200>400.jpg
    69.1 KB · Visningar: 330
Trots att jag här bara skär ut 200x200 pixlar och blåser upp 4 ggr till 400x400, så går det att se enskilda hårstrå.

Slutsats: dina prylar är skarpa.
Jag vet inte riktigt vad jag skall skriva, jag tycker bilderna ser oskarpa ut när man tittar på dem.
Jag skall testa i kväll och se om det blir samma resultat.

Tack Magnus för att du tog dig tid att titta på mitt problem.

Jag vet inte riktigt vad jag skall skriva, jag tycker bilderna ser oskarpa ut när man tittar på dem.
Jag skall testa i kväll och se om det blir samma resultat.
.

Som jag visade med din första bild så är det din jpg-bild från Lightroom som ser lite oskarp ut. Var du nollat brusreduceringen?

Men mina bilder från dina filer är inte oskarpa. Alltså: felet ligger inte i dina prylar utan i ditt arbetsflöde.

Men då är det inte manuellt exponering utan ISO-automatik. Då är det ju kameran som styr exponeringen och inte du.

....

Med OT risk:

Vi pratade nyligen om vad som ingick i "exponering".

Är det inte enbart bländare och slutare som styr exponeringen, dvs mängden inkommande ljus?

T ex exponerar man tre steg för lågt måste man kompensera detta genom att höja ISO tre steg eller tvärt om.

Så manuell exponering passar bra ihop med Auto-iso, när man underexponerar med sina inställningar drar kameran på med mer ISO för att bilderna i slutänden ska bli lika ljusa. Förstärkningen görs efter exponeringen är klar.

Det kanske var så du menade i den första meningen

Angående bildernas skärpa.

Håller med om ovan inlägg.

Det verkar som det är brusreducering ändå, eller något som gör att det smetas ut. Färgerna är överdrivna och verkar sakna mellanlägen om du förstår vad jag menar.

Du kanske ska prova att underexponera en aning. På försök, sänk ISO till bas-iso om du inte redan gjort det.

Med OT risk:

Vi pratade nyligen om vad som ingick i "exponering".

Är det inte enbart bländare och slutare som styr exponeringen, dvs mängden inkommande ljus?

T ex exponerar man tre steg för lågt måste man kompensera detta genom att höja ISO tre steg eller tvärt om.

Så manuell exponering passar bra ihop med Auto-iso, när man underexponerar med sina inställningar drar kameran på med mer ISO för att bilderna i slutänden ska bli lika ljusa.

Det kanske var så du menade i den första meningen

Rör nu inte till det ;)

Tipset till fotografen (TS) var att inte använda auto-ISO vid konstant ljus för att snabba upp bildbehandlingen och få mer kontroll över exponeringen.

Automatiken är trots allt inte perfekt kan bli lurad om bakgrunden är i skugga eller om spelarna har ljusa kläder osv.

Du kanske ska prova att underexponera en aning. På försök, sänk ISO till bas-iso om du inte redan gjort det.

Bildfilerna är redan lite underexponerade och tagna på lågt ISO.
1D X har en automatik som prioriterar att inte överexponera. Många tycker att den är försiktig i överkant.

Problemet i bild 1 är för lång slutartid vid fotograferingen och att detaljer i bilderna försvunnit i bildbehandlingen.

Rör nu inte till det ;)

Tipset till fotografen (TS) var att inte använda auto-ISO vid konstant ljus för att snabba upp bildbehandlingen och få mer kontroll över exponeringen.

Automatiken är trots allt inte perfekt kan bli lurad om bakgrunden är i skugga eller om spelarna har ljusa kläder osv.

Tipset till TS håller jag med om, vågade mig bara på diskussionen om vad som räknas in i "exponering", det hjälper om vi säger samma. Om alla menar inklusive ISO så anpassar jag mig trots definition/diskussion nyligen :)

Här använder du "inklusive ISO" och det är du inte ensam om.

Edit: jag måste kolla vad jag själv säger, jag blev osäker nu.

Tipset till TS håller jag med om, vågade mig bara på diskussionen om vad som räknas in i "exponering", det hjälper om vi säger samma. Om alla menar inklusive ISO så anpassar jag mig trots definition/diskussion nyligen :)

Här använder du "inklusive ISO" och det är du inte ensam om.

Edit: jag måste kolla vad jag själv säger, jag blev osäker nu.

Jag förstår vad du menar. I det här fallet blir det till att röra ihop det lite mycket. Diskussionen får gärna föras på annan plats.

Jag har praktiska invändningar mot att inte inkludera ISO i begreppet exponering. Det blir opedagogiskt när man vill göra jämförelser med fotografering på film. På många kameror kan man inte ljusa upp en underexponerad bas-ISO-bild hur mycket som helst i efterhand - då bli den här synen mest teoretisk. Rent tekniskt förstår jag resonemanget. Men som sagt, bättre att ta det här i en separat diskussion.

I inlägg 11 säger TS att han exporterat från LR med kvalitet 76. Det är enligt min mening den troliga orsaken till "utsmetningen" i bilden. 76 % ger en ganska kraftig komprimering. Bör ligga över 90 för att slippa problem enl min mening.
Dessutom enl inlägget innan användes +35 på mättnad i LR vilket ger knepiga färger. För egen del ska det mycket till för att över huvud taget dra mättnad mot +. (Däremot kan man skruva på med lyster utan att sabba hudtoner).

AndersW

Jag förstår vad du menar. I det här fallet blir det till att röra ihop det lite mycket. Diskussionen får gärna föras på annan plats.

Jag har praktiska invändningar mot att inte inkludera ISO i begreppet exponering. Det blir opedagogiskt när man vill göra jämförelser med fotografering på film. På många kameror kan man inte ljusa upp en underexponerad bas-ISO-bild hur mycket som helst i efterhand - då bli den här synen mest teoretisk. Rent tekniskt förstår jag resonemanget. Men som sagt, bättre att ta det här i en separat diskussion.

Här:

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?p=2027797

Följande reglage har jag dragit i.
Exponering = +0,45
Skuggor = + 35
Vita ? + 19
Svärta = - 11
Klarhet = + 20
Lyster = + 20
Mätnad = + 35

Inställningarna du gjort med reglagen är rätt ... Hårdhänta :)

Smaken är ju olika, men jag drar nog i stort sett aldrig mättnad över 10, vanligast 3-5-7 sisådär, lyster kan jag dra upp 10-12 sisådär, och kanske 10-15 på klarhet. Men det förklarar i alla fall den intensivt röda färgen :)

Men det var inte huvudproblemet, tillbaka till skärpan ...

Jag har bara haft kameran i en vecka, jag har fotat 3 matcher, men jag har inte varit nöjd med bilderna. Därför misstänker jag att jag kanske har missat någon inställning.

Det är inte mycket fotande det, nu kanske du har omfattande vana med liknande kameror sedan tidigare, men för mig brukar ta det ta ett tag innan man känner sig helt hemma med en ny kamera (även om jag måste säga att 1DX hör till de kameror jag kände mig ganska hemma med direkt) och dessutom ett nytt objektiv.

Jag tror huvudproblemen i den exempelbilden du först länkade till är en blandning av lite ovana vid utrsutningen (tre matcher är inte mycket), inte så bra ljus (som ger överstrålning) och lite lång exponeringstid (1/1250) i proportion till det resultat du var ute efter (superskärpa) och sedan lite hårdhänt efterbearbetning på det.

Men det är en mycket väl fångad bild, snygg tajming, hela den biten verkar sitta där. Jag skulle ge det lite tålamod och framför allt testköra i lite trevligare ljus som tydligare visar vad kamera + objektiv är kapabla till.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar