Annons

Vad är en kameraman?

Produkter
(logga in för att koppla)

klazzze

Aktiv medlem
Allt diskuterande om vem som är fotograf och amatör och proffs och yrkesman har gjort mig så förvirrad. Jag går och tänker på det hela tiden och då jag hörde något om en kameraman på radion så slog jag upp det i min ordbok. Där står det att en kameraman är en "fotograf vid filminspelning e.d."
År det verkligen så enkelt?
En kameraman är väl en man med kamera. Och om han använder kameran till det den är gjord för, då är han väl en fotograferande kameraman, eller enklare uttryckt, en fotograf. Och om det är film i kameran så är han en filmfotograf. Så mycket har jag fattat

Men nu kommer den fråga som höll mig vaken i natt:

Om en man med kamera får betalt för att inte inte använda kameran för fotografering, är han då en professionell kameraman eller, för att använda en vanligare ord, yrkesfotograf?
Om han är det, kan man då på något enkelt sätt skilja honom från en yrkesfotograf som använder kameran för att ta bilder med.

Visst är det jobbigt och inte nog med det.

För ur mina tankar kring detta kom den självklara
följdfrågan.
Om en yrkesfotograf får betalt för att inte fotografera mot lön eller betalning, men ändå fortsätter att fotografera. Vad är han då, en professionell amatörfotograf, eller en fotograferande yrkesamatör?

Kan någon ge ett enkelt svar????
Undrar Klas B
 
Senast ändrad:
Tänk såhär. Vid en filminspelning är det ofta fler än en person som hanterar kamerautrustningen samtidigt. En håller mikrofonen, en kanske kör kamerasläden, en kanske tiltar osv. SEN har vi den person som har ögat i sökaren och filmar, det är för mig en kameraman.
Jag tycker inte att begreppet kameraman passar in alls på stillbildsfotografering.
 
Tack Thomas

för din förklaring. Om du har rätt är det förstås så att frågan inte passar in här, även om det är många män med kamera på sidan.
 
bullen_ skrev:
Tänk såhär. Vid en filminspelning är det ofta fler än en person som hanterar kamerautrustningen samtidigt. En håller mikrofonen, en kanske kör kamerasläden, en kanske tiltar osv. SEN har vi den person som har ögat i sökaren och filmar, det är för mig en kameraman.
Jag tycker inte att begreppet kameraman passar in alls på stillbildsfotografering.

Håller med. Kameraman är svårt att översätta till stillbildsfoto.
Kan dessutom tillägga att vid rörliga bilder tagna av en kameraman kan det ju också handla om en (bild-)producent som väljer ut bilder som flera kamerautrustade personer fångar in. Ska inte förringa det arbete kameramannen gör, men han är nog sällan eller aldrig helt självständig i bildprocessen.

Det är klart att man ligger vaken om sådana frågeställningar kryper in bakom pannbenet.
Tycker att personen du funderar över är yrkesfotograf oavsett om han har betalt eller inte för att fotografera. Dock får man väl sätta en gräns vid pensioneringen, då kan man inte kallas sig yrkesfotograf längre eftersom man inte har några förväntningar eller krav på sig från samhället om att man ska förvärvsarbeta.
Om nu svaret på denna fråga är så viktig.
 
När svensk tv var i sin vagga,dvs nyetablerat hörde man ofta vem som var kameraman vid sändningarna.Det var troligen då bara en person på den tiden som kunde titulera sej "kameraman"
 
Tack för din förklaring Kenneth

Det är klart att man ligger vaken om sådana frågeställningar kryper in bakom pannbenet.
Tycker att personen du funderar över är yrkesfotograf oavsett om han har betalt eller inte för att fotografera.


Men du har inte svarat på hur det blir om den person med kamera jag funderar över får betalt för att inte fotografera. Är han en yrkesfotograf?
Undrar en sömnlös Klas B
 
Tack Walter

för ditt inlägg. Men tyvärr reder det inte ut frågan om man kan kalla en man med kamera för kameraman och om det i så fall är synonymt med fotograf. Till det kommer ju också komplikationen med kvinnor som fotograferar eller filmar. Men det ska jag försöka att inte tänka på, för då blir det nog bara ännu svårare att sova.
 
Re: Tack Walter

klazzze skrev:
för ditt inlägg. Men tyvärr reder det inte ut frågan om man kan kalla en man med kamera för kameraman och om det i så fall är synonymt med fotograf. Till det kommer ju också komplikationen med kvinnor som fotograferar eller filmar. Men det ska jag försöka att inte tänka på, för då blir det nog bara ännu svårare att sova.

Men är kameraman ett så vanligt förekommande uttryck?
Av dom ateljefotografer i Sverige på 1910-20 -30 talet, var väldigt många kvinnor.Kamerakvinna ? nä-fotograf skulle man kallas.
 
Re: Tack Walter

klazzze skrev:
för ditt inlägg. Men tyvärr reder det inte ut frågan om man kan kalla en man med kamera för kameraman och om det i så fall är synonymt med fotograf. Till det kommer ju också komplikationen med kvinnor som fotograferar eller filmar. Men det ska jag försöka att inte tänka på, för då blir det nog bara ännu svårare att sova.

Häng inte upp dig på "man". En officer, tex, har inga kvinnor under sig, ej heller män, då han/hon har mannar.
"Man", betyder i många sammanhang endast person, och har inget med kön att göra.

Kamerman är ett sådant där gammalt fint uttryck/titel som lever kvar, som Walter poängterade.

Du får inte dela upp det i sina enskilda delar, för då kan det ju bli hur som helst =)
 
Begreppet kameraman är på väg att försvinna, till förmån för titeln fotograf.

På SVT har man till exempel helt slutat att använda ordet kameraman.
 
Re: Tack för din förklaring Kenneth

klazzze skrev:
Men du har inte svarat på hur det blir om den person med kamera jag funderar över får betalt för att inte fotografera. Är han en yrkesfotograf?
Undrar en sömnlös Klas B

I högsta grad är denne en yrkesfotograf. Det är snarare så att betalningen för att denne inte ska fotografera, det vill säga utföra sitt yrke, desto mer understryker att personen är yrkesfotograf. Han eller hon har alltså kunskaper och erfarenheter som är viktiga att de inte kommer fram.
 
Nu börjag jag förstå Kenneth,

hur allt hänger ihop. Det är alltså bara de som är duktiga på att fotografera som kan få betalt för att låta bli. Och då kan ju jag och alla andra som inte är så duktiga kalla oss vad vi vill, vare sig vi får betalt eller ej, för de bilder vi tar.
Tack Kenneth, hemskt mycket tack.
Hälsar Klas B
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.