klazzze
Aktiv medlem
Allt diskuterande om vem som är fotograf och amatör och proffs och yrkesman har gjort mig så förvirrad. Jag går och tänker på det hela tiden och då jag hörde något om en kameraman på radion så slog jag upp det i min ordbok. Där står det att en kameraman är en "fotograf vid filminspelning e.d."
År det verkligen så enkelt?
En kameraman är väl en man med kamera. Och om han använder kameran till det den är gjord för, då är han väl en fotograferande kameraman, eller enklare uttryckt, en fotograf. Och om det är film i kameran så är han en filmfotograf. Så mycket har jag fattat
Men nu kommer den fråga som höll mig vaken i natt:
Om en man med kamera får betalt för att inte inte använda kameran för fotografering, är han då en professionell kameraman eller, för att använda en vanligare ord, yrkesfotograf?
Om han är det, kan man då på något enkelt sätt skilja honom från en yrkesfotograf som använder kameran för att ta bilder med.
Visst är det jobbigt och inte nog med det.
För ur mina tankar kring detta kom den självklara
följdfrågan.
Om en yrkesfotograf får betalt för att inte fotografera mot lön eller betalning, men ändå fortsätter att fotografera. Vad är han då, en professionell amatörfotograf, eller en fotograferande yrkesamatör?
Kan någon ge ett enkelt svar????
Undrar Klas B
År det verkligen så enkelt?
En kameraman är väl en man med kamera. Och om han använder kameran till det den är gjord för, då är han väl en fotograferande kameraman, eller enklare uttryckt, en fotograf. Och om det är film i kameran så är han en filmfotograf. Så mycket har jag fattat
Men nu kommer den fråga som höll mig vaken i natt:
Om en man med kamera får betalt för att inte inte använda kameran för fotografering, är han då en professionell kameraman eller, för att använda en vanligare ord, yrkesfotograf?
Om han är det, kan man då på något enkelt sätt skilja honom från en yrkesfotograf som använder kameran för att ta bilder med.
Visst är det jobbigt och inte nog med det.
För ur mina tankar kring detta kom den självklara
följdfrågan.
Om en yrkesfotograf får betalt för att inte fotografera mot lön eller betalning, men ändå fortsätter att fotografera. Vad är han då, en professionell amatörfotograf, eller en fotograferande yrkesamatör?
Kan någon ge ett enkelt svar????
Undrar Klas B
Senast ändrad: