Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Vad är en bra naturbild för dig?
- Trådstartare Arleklint
- Start datum
P-E Claesson
Aktiv medlem
Svårt att säga, men en sak jag uppskattade med den naturbild som placerade sig 2:a i hälsingetidningarnas fototävling var att bilden fick mig att tänka: "-Dit måste jag åka någon gång!" (bilden föreställde Hylströmmen i Voxnan)
En bild som får en att längta ut i naturen har helt klart en poäng.
Ersko
Aktiv medlem
P-E Claesson skrev:
Håller med där. En bild som får en att längta utt till naturen är nog det viktigaste för mig.
Glenn Bark
Aktiv medlem
Hmmm...
En bild där jag som betraktare får en känsla av att jag själv befinner mig mitt i motivet, d.v.s. att den vibrerande känslan naturen erbjuder förmedlas rakt in i ryggraden hos bildbetraktaren.
Inte lätt det där, att sätta ord till en känsla Det är lätt att bli lite flummig ;-))
mvh Glenn
En bild där jag som betraktare får en känsla av att jag själv befinner mig mitt i motivet, d.v.s. att den vibrerande känslan naturen erbjuder förmedlas rakt in i ryggraden hos bildbetraktaren.
Inte lätt det där, att sätta ord till en känsla Det är lätt att bli lite flummig ;-))
mvh Glenn
elohim
Aktiv medlem
En bra naturbild är en bild som ger betraktaren en känsla i stil med
"jäklar, här står vi på vår jord, en liten prick i något som är så mycket större, och se så vackert det är - jag vill bara stå stilla och betrakta, få den där rysande känslan att allt kommer ordna sig med världen, universum och allting, att det finns saker; stenar, blommor, moln, eld - ja allt - som är så vackra av sig själv.."
Så har jag tänkt några gånger när jag varit ute i naturen och i verkligheten sett det vackra. Lyckas jag fånga det, överföra den känslan till någon annan via ett foto, då har jag tagit en riktigt bra naturbild.
"jäklar, här står vi på vår jord, en liten prick i något som är så mycket större, och se så vackert det är - jag vill bara stå stilla och betrakta, få den där rysande känslan att allt kommer ordna sig med världen, universum och allting, att det finns saker; stenar, blommor, moln, eld - ja allt - som är så vackra av sig själv.."
Så har jag tänkt några gånger när jag varit ute i naturen och i verkligheten sett det vackra. Lyckas jag fånga det, överföra den känslan till någon annan via ett foto, då har jag tagit en riktigt bra naturbild.
Jonas Salmonsson
Medlem
Håller med de övriga att det ska vara en "snygg" bild men sen tycker jag att det är extra kul om bilden ger uttryck för något mer, inte bara "här är det fint" utan försöker berätta något om ett visst djur, en naturtyp o.s.v. Det där lilla extra ska helst finnas så att bilden inte drunknar bland alla andra naturbilder...
Nome Nescio
Aktiv medlem
Är inne på P-E Claesson spår.
Motivet och bilden skall vara så pass bra så att man inser att avbildningen inte kan representera det stora med att vara på plats.
En bild som skapar känslan av att man egentligen vill uppleva motivet i verkligheten, inte genom att stirra på en plan yta
Motivet och bilden skall vara så pass bra så att man inser att avbildningen inte kan representera det stora med att vara på plats.
Mechanical
Aktiv medlem
En bra naturbild för mig... En bild som väcker känslor och får mig att reagera på någonting.