ANNONS
Annons

Vad är en bra naturbild för dig?

Produkter
(logga in för att koppla)

Arleklint

Aktiv medlem
På naturfotofestivalen i Vårgårda gick en tidning runt och frågade just detta. Vad är en bra naturbild för just dig. Beskriv det i en mening.

Svårt att säga, men en sak jag uppskattade med den naturbild som placerade sig 2:a i hälsingetidningarnas fototävling var att bilden fick mig att tänka: "-Dit måste jag åka någon gång!" (bilden föreställde Hylströmmen i Voxnan)

En bild som får en att längta ut i naturen har helt klart en poäng.

Hmmm...

En bild där jag som betraktare får en känsla av att jag själv befinner mig mitt i motivet, d.v.s. att den vibrerande känslan naturen erbjuder förmedlas rakt in i ryggraden hos bildbetraktaren.

Inte lätt det där, att sätta ord till en känsla :) Det är lätt att bli lite flummig ;-))

mvh Glenn

Det ska väl vara lite action i bilden också. Så att det inte bara ser ut som ett uppstoppat djur.

En bra naturbild är en bild som ger betraktaren en känsla i stil med

"jäklar, här står vi på vår jord, en liten prick i något som är så mycket större, och se så vackert det är - jag vill bara stå stilla och betrakta, få den där rysande känslan att allt kommer ordna sig med världen, universum och allting, att det finns saker; stenar, blommor, moln, eld - ja allt - som är så vackra av sig själv.."

Så har jag tänkt några gånger när jag varit ute i naturen och i verkligheten sett det vackra. Lyckas jag fånga det, överföra den känslan till någon annan via ett foto, då har jag tagit en riktigt bra naturbild.

Håller med de övriga att det ska vara en "snygg" bild men sen tycker jag att det är extra kul om bilden ger uttryck för något mer, inte bara "här är det fint" utan försöker berätta något om ett visst djur, en naturtyp o.s.v. Det där lilla extra ska helst finnas så att bilden inte drunknar bland alla andra naturbilder...

Är inne på P-E Claesson spår.

En bild som skapar känslan av att man egentligen vill uppleva motivet i verkligheten, inte genom att stirra på en plan yta

Motivet och bilden skall vara så pass bra så att man inser att avbildningen inte kan representera det stora med att vara på plats.

En bild som förmedlar en stämning, man ska känna hur det känns att vara på den plats fotografen är.
/Göran

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar