Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad är dte gröna?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag ser att stjärnorna har flyttat på sig en rätt hyfsat lång bit. Är det fel att påstå att du har exponerat i fyra minuter?

Det jag kan tänka mig är att det har beroende på den långa exponeringen blivit en färgförskjutning, samt att att det är upplyst i mitten men inte på kanterna beror på att optiken har registrerat ljus reflekterat i atmosfären, dock ej lika mycket på kanterna där optiken vinjetterar och därför inte släpper in lika mycket ljus.

Antar att det är gammal hederlig ljusförorening.
Är bilden tagen i närheten av bebyggelse med gatubelysning och dylikt så kommer det garanterat att synas i bild.

Ska du ta bilder med långa exponeringar så måste det vara rejält mörkt annars så kommer det att se ut som på din bild.

Japp, ljusförorening. Syns på träden att det lyser rätt så starkt bakom dom + att det ser ut som luften inte varit riktigt klar, det syns strålkastare i bilden också.

Okey. Exponeringstiden var runt 30min om jag ej minns fel. Jomen då var det nog ljusförorening, den är tagen mot enda stället där det finns ljus vid sommarstugan=) Tackar för svaren!

mvh Simon

Här kan du lära dig mer om ljusförorening:

http://www.ljusstyrkan.se/

Det kan vara riktigt effektfullt med ljusföroreningar på bild, men vid riktigt långa exponeringar (flera timmar) kan bilderna bli helt utfrätta.

Beror ju på vad man är ute efter men är det startrails vill man ofta att det ska vara rejält mörkt.

Okey, ska tänka på det nästa gång jag fotar startrails!

jo det råkar av en god vän till mig som gjort ljusstyrkan=) Så bli gärna medlem. Ett lpr filter (light pollution) kan man köpa, om inte dom bara finns i 1,25" okular fattning.

mvh Simon

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar