Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad är detta för fjärill?

Produkter
(logga in för att koppla)

johan_w

Aktiv medlem
Hittade denna fjärill sittande på en blåklint. Ovanligt med denna var att den satt still länge, normalt brukar de genast flyga i väg. Tyckte färgerna var fina. Den lös upp så bra med sina prickar. Ja, bilden är manupulerad i PS, men inte alls mycket.

Så, någon som vet vad denna fjärill heter?

http://www.jlw.se/foto/red-blue_butterfly.jpg

va passande, jag skulle precis lägga upp och fråga exakt samma fråga=)

--redigerat--

Vad jag förstår så är den här arten rödlistad? vad innebär det?

Senast ändrad:
Jimpawa skrev:
Vad jag förstår så är den här arten rödlistad? vad innebär det?
Nej, den är inte rödlistad. Rödlistning innebär att det finns en viss risk för arten att dö ut (inom Sveriges gränser) inom ett visst tidsintervall. Rödlistning görs av Artdatabanken. Läs mer om rödlistning hos Artdatabanken där de olika kategorierna presenteras och vilka kriterier som används. Globalt användes IUCNs , Internationella naturvårdsunionens, rödlistor baserade på samma kriterier som den svenska rödlistan.

Jimpawa skrev:
hmm okej, men söker man på Zygaena lonicerae där så hittar man den i deras databas?
Du har rätt. Den kom nog med i årets rödlista, jag tittade i min pappersversion (inte årets). Dock är den med i kategorin "missgynnad", vilket innebär att hotet för utrotning är ganska litet men att trenden för arten är negativ. Därav rödlistningen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar