Annons

Vad är det i en bild som gör den intressant?

Produkter
(logga in för att koppla)

tritub

Aktiv medlem
OM man plåtar och lägger upp en halvtråkig bild på ett hamnområde där himelen öppnar sig och regnet vräker ner, får man på kort tid närmare 10 kommentarer.
Tar man däremot en situationsbild på 2 av räddningstjänstens fordon som står uppställda vid en lägenhetsbrand, får man 40 visningar och 1 kommentar som säger "det finns inget att säga"... Något i bilden har ju ändå dragit personen att klicka på den och på så sätt regestrerat en visning...
Eller skulle det ha varit en gäng nakna flickscouter på bilden framför bilarna för att man ska få kommentarer från de som tittat på bilden?

Troligen att hamnbilden gav de som betraktade någon slags känsla, att den skapade något slags intresse. Även om du tyckte den var tråkig tyckte uppenbarligen inte andra det.

Uteblivna kommentarer, trots många visningar, kan man tolka som en del av kritiken - att bilden inte var intressant nog. Du tyckte den var intressant, men inte andra. Kanske berättar den för lite - skildrar för lite dramatik, spänning för att den känslan du hade då du var med om branden skall gå fram till betraktaren.

Så iom det har du kanske lärt dig lite om hur andra ser dina bilder, och hur andras smak skiljer sig från din?

För det första tycker jag att kommenterandet har gått ned den sista tiden, många är det som tittar och lämnar med tystnad.

Sedan så beror detta med kommenterande på flera saker än de rent bildmässiga. Bland annat är det viktigt att folk som gillar ens bilder vet att man finns.
I och med att det formligen väller in nya bilder så är det ganska få som har tid/lust att tröska igenom allt som läggs upp.

Tidigare så gick jag igenom alla bilder som lades upp, men nu tittar jag mer och mer på fotografer som jag redan känner till och vet att jag gillar. Detta är givetvis tråkigt i och med att sannorlikheten att man missar både nya förmågor och en massa bra bilder är stor. Men jag är rädd för att detta blir vanligare och vanligare i och med att många lägger upp i princip vad som helst och därmed gör det väldigt tidsödande att kolla nya bilder.

Nu vet jag att många kommer att tycka att det är upp till var och en vad han/hon skall lägga upp för bilder, och visst är det så. Men om man inte har någon självkritik så medför det tyvärr att andra inte orkar titta, och då drabbas alla som lägger upp bilder.

alf109 skrev:
För det första tycker jag att kommenterandet har gått ned den sista tiden
Aktuell statistik:
http://www.fotosidan.se/statistics/...l=week&last=12&lastinterval=month&q=type="st"
http://www.fotosidan.se/statistics/...g&interval=week&last=12&lastinterval=month&q=

alf109 skrev:
I och med att det formligen väller in nya bilder så är det ganska få som har tid/lust att tröska igenom allt som läggs upp.
"Nya bilder" kommer att tas bort, och istället gör vi en liknande som bara visar de bilder man lagt i pooler. Det gör det möjligt att kontrollera inflödet bättre, och drar ner antalet nya bilder som vill ha kritik till ca en tredjedel.

Sen kan man givetvis gå in hos en medlem och se alla dennes bilder, som förut.

Det där låter, i mina öron, som en umärkt idé Christer. Alltså, att bara bilder lagda i pooler visas som nytillkomna bilder.

clindh skrev:
Aktuell statistik:
http://www.fotosidan.se/statistics/...l=week&last=12&lastinterval=month&q=type="st"
http://www.fotosidan.se/statistics/...g&interval=week&last=12&lastinterval=month&q=

"Nya bilder" kommer att tas bort, och istället gör vi en liknande som bara visar de bilder man lagt i pooler. Det gör det möjligt att kontrollera inflödet bättre, och drar ner antalet nya bilder som vill ha kritik till ca en tredjedel.

Sen kan man givetvis gå in hos en medlem och se alla dennes bilder, som förut.

Lustigt att statestiken visar att antalet kommentarer ökat i motsvarande grad som antalet bilder. Vet att flera än jag upplever det som om det är flera som tittar utan att kommentera nu. Kanske kan det bero på vissa typer av bilder får fler kommentarer och andra mindre, vad vet jag..

Bra att "Nya bilder" tas bort och bara poolbilder visas, jag tror att det kommer att gynna alla då en större eftertanke runt bilderna både befrämjar den som kommenterar och den kommenterande. Man lär sig fantastiskt mycket av att refflektera över andras bilder och att få ta del av andras refflektioner över sina egna :)
/Affe

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto