Det här var en 'kul' tråd. Jag ser gott om åsikter som reflekterar tankar som både jag och bekanta har haft.
De flesta kommentarer som ges, ger ju ingen nyanserad bildkritik, även om det är ett uttalat mål för t.ex. poolen.
Eftersom folk är bara som folk, tror jag inte man styra dem som en fårskock. Saker kommer att ta sina egna vägar. Det är bara att acceptera. Om det innebär att där bildas grupper av inbördes beundran som ryggdunkar varandra, så må det vara. Inget jättefel i det. Moralisk support och en bekräftelse att bilderna ses och är uppskattade av andra. Och det är säkert viktigt. Liksom social gemenskap.
Om man upplever folk som snåla med kommentarer, så kanske det till viss mån beror på den här statistiken på förhållandet mellan givna kommentarer och erhållna? Det kanske reglerar folks vilja att ge kommentarer? Personligen reagerade jag direkt på den statistiken. Det ser ut som ett spel eller tävlan.
Personligen kan jag inte verka, med en massa hänsyn tagen till tvångstankar och regler som jag upplever som irrelevanta. Jag skakar alltså av mig dem och kör mitt eget race. Det innebär alltså att jag ger många ggr fler kommentarer än jag får. Och så får det vara. Till stor del är jag här för att titta på bilder. När jag väl tittar på bilder, brukar jag inte ha nån svårighet att hitta bilder som jag rent spontant vill kommentera på nåt sätt. Så att ge kommentarer upplever jag inte som besvärligt eller en börda. Det flyter på av sig själv. Ibland kan jag hoppa av, därför att jag tycker en bild redan har fått väldigt många kommentarer, och jag själv hade inte nåt särskilt annorlunda att säga. Då går jag bara vidare.
Motiverat av ren artighet, brukar jag försöka titta på bilderna från de personer som kommenterar nån av mina bilder. Att jag då också kommer till att kommentera, går liksom av sig själv. Också av artighet, svarar jag på kommentarer. Att artigheten liksom finns i botten upplever jag inte som ett tvång. Tvärtom, hjälper det liksom mig att 'surfa' på FS'ans alla bilder. Bildflödet är ju så stort att man måste ha nån vägledning.
Kommentarutväxlingen sen, ser jag numera mer som kommunikation än 'konstruktiv kritik'. Därför det är vad det är, i praktiken. Vad än FS hade, har, för avsikt. Men jag försöker absolut lämna konstruktiv kritik, av olika slag, om det ligger uppenbart. Annars försöker jag tänka efter vad det är jag reagerar på i bilden. Oftast är detta spontant. Jag kommenterar inte bilder som inte engagerar mig, och jag kommenterar inte 'avfotograferade' fåglar (trots att jag vet vilket enormt hantverk som ligger bakom), inte söta husdjur eller barn. ...Normalt. Bilden, som objekt i sig själv, får trots allt komma i centrum.
Något som jag har mer svårt för är "betyg". Jag vet ärligt inte riktigt var jag skall ta vägen med det. Oftast ger jag inget betyg, inte heller när det skulle blivit en 5'a. Jag hoppas kommentaren visar i hur vilken mån jag uppskattar bilden. Jag ser ju att FS har en del tävlingsorienterad verksamhet, som urval, röstning etc. Men jag är nog bara här för att visa och se på bilder.