Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Att kommentera andras bilder

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag trodde att de olika intressepoolerna skulle ersätta bildkritikpoolen på sikt för det är ju ändå ingen som vill ha "kritik".. man vill ha ryggdunk ala likes på facebook och skulle man mot förmodan komma med någon konstruktiv kritik så får man bara svar att bilden är så som fotografen vill...

Skulle man ge förslag till förbättring kommer även "Ryggdunkarna" fram och tröstar. Att horisontlinjen är lutande och fokus ligger på ovidkommande detaljer är ingen fara. -"Jag tycker din bild är fin, du behöver inte höra någonting."

Det här var en 'kul' tråd. Jag ser gott om åsikter som reflekterar tankar som både jag och bekanta har haft.

.......
Något som jag har mer svårt för är "betyg". Jag vet ärligt inte riktigt var jag skall ta vägen med det. Oftast ger jag inget betyg, inte heller när det skulle blivit en 5'a. Jag hoppas kommentaren visar i hur vilken mån jag uppskattar bilden. Jag ser ju att FS har en del tävlingsorienterad verksamhet, som urval, röstning etc. Men jag är nog bara här för att visa och se på bilder.

Jag tycker att betygen har ett värde. Problemet är snarare att betygskalan är lite oklar. För mig är en 5:a en perfekt bild där jag inte kan se någon möjlighet att göra bilden bättre. Jag har sett många fantastiska bilder som fått sina välförtjänta 5:eek:r här på FS. Konstigare är det när ganska medelmåttiga bilder får höga betyg och att jag aldrig sett någon bild som fått betyget 1 trots att en del är ganska dåliga.
Det kan också vara intressant att jämföra en betygsatt bild på FS med en egen liknande bild som man tagit själv. Vad är bättre/sämre i min bild och hur skulle min bild värderas jämfört med den betygsatta bilden?

Jag tycker att betygen har ett värde. Problemet är snarare att betygskalan är lite oklar. För mig är en 5:a en perfekt bild där jag inte kan se någon möjlighet att göra bilden bättre. Jag har sett många fantastiska bilder som fått sina välförtjänta 5:eek:r här på FS. Konstigare är det när ganska medelmåttiga bilder får höga betyg och att jag aldrig sett någon bild som fått betyget 1 trots att en del är ganska dåliga.
Det kan också vara intressant att jämföra en betygsatt bild på FS med en egen liknande bild som man tagit själv. Vad är bättre/sämre i min bild och hur skulle min bild värderas jämfört med den betygsatta bilden?

En annan vinkel på det är att betyg endast är intressant om man ämnar att tillfredställa andra, undantrycka sin egna kreativitet och ägna sin tid åt vad andra vill helt enkelt.

Det går väl bra på ett matteprov i skolan där det är en bestämd konsensus om ett system och mål. Om foto vore det så skulle iaf inte jag hålla på med det. Den tekniska delen är rätt ointressant i mina ögon. Då blir det mest ang det tekniska som betyg blir applicerbart.
Sätter man sen känslomässigt förmedlande emot teknisk perfektion i sina ytterligheter så trumfar det som förmedlar 100-falt.

Sanningen är att det finns för mycket bilder som inte är bra och jag tillbringar allt mindre tid här på fotosidan. Forumet skummas igenom högst sporadiskt någon gång i månaden och det är snudd på tröttsamt att bara se alla "vad skall jag köpa"-trådar etc.

Jag sätter mig inte på något pidestal och anser mig vara bättre än andra så snälla... blanda inte in mina bilder i diskussionen men vill jag se bra bilder (i mina ögon) så besöker jag inte Fotosidans bildkritikpool.

Jag trodde att de olika intressepoolerna skulle ersätta bildkritikpoolen på sikt för det är ju ändå ingen som vill ha "kritik".. man vill ha ryggdunk ala likes på facebook och skulle man mot förmodan komma med någon konstruktiv kritik så får man bara svar att bilden är så som fotografen vill...

Jag håller fullständigt med!

När det gäller bildkritik så är jag van med nivån på Quality Images Candidate List, och den är stenhård. Saker som för kort skärpedjup, kromatisk abberation, distorsion etc slås det skoningslöst ner på. Jämfört med den är fotosidans bildkritik rena rama klubben för inbördes beundran. Det tycker jag är synd, för de kommentarer som ges där är ytterst sällan konstruktiva. "Åh, vilken fin bild." är förvisso snickrande, men inte ett dugg konstruktiv. Jag tar mycket hellre kommentarer som "Ditt fokus är åt helvete".

om man vill börja studera riktigt BRA bilder för att försöka komma på vad det är som gör att dom är så bra, var ska man leta då?

jag vet att en bra bild kan va ett mästerverk för en person och rena skiten för en annan , men det måste väl finnas riktigt bra bilder?

var ska jag leta om jag inte vill leta här till exempel?

det är nog bra att lära sig se olika saker i en bild så man lättare kan kommentera andras bilder, samt utvecklas själv som fotograf.

Mitt svar på senaste frågan, var ska man leta bra bilder? Hitta några du tycker är bra. Galleri FS kan vara en början om du inte har en annan ände att nysta i. Titta in hos den fotografen efter fler bra bilder. Titta vidare i dennes/dennas favoriter, vidare till de fotograferna o.s.v. Man tar ju de favoriter som tilltalar en själv.

Pooler: jag är med i ett par men inget aktiv i dem men jag anar ändå att de fungerar med att ge lite klubbanda, att man kommer lite närmre varandra för ett i högre grad gemensamt och avgränsat intresse än hela FS. Sen kan man ju vara med i flera för att täcka in de olika intresseådror man har. Det blir lite lättare att ta kontakt, att kommentera. Jag tror på poolerna.

Om att ge och få kommentarer och t.o.m. kritik: Jag tänker att det fungerar som i livet utanför webben. Möter man någon utan att titta upp och utan att säga nå't så är chansen liten att det blir en kontakt av något slag.
Säg nå't och du kan få ett svar. Beroende på hur och vad jag säger och på hur det uppfattas av den jag möter så kan det bli ett givande utbyte.
Jag säger inte så mycket med mina bilder. Har inte lagt upp så många och jag kan tycka de är hyggliga men inga kioskvältare. Dessutom drunknar de i det stora flödet och mängden. De syns dåligt. Bilderna, inte mina i vart fall, har ingen adress. Ut i den stora massan. (Här gör nog poolerna nytta - mer adress.)
Jag säger mer med kommentarer. Oftare alltså. De har ju en mycket tydlig adress. Så igen beroende på vad och hur jag kommenterar etc. så kan det bli rätt givande. Möjligen är mina kommentarer bättre än mina bilder. De ger mig mer. Det ger även något när jag inte får svar. De ger mig träning i att se och förstå. Såklart kan det väcka en nyfikenhet och att den kommenterade svarar och även tittar på mina bilder. Ev. en kommentar tillbaka för att det fanns något att nämna nu när mina bilder hamnade framför ögonen.
Intresse föder intresse. Rätt ofta åtminstone.

Betyg och tummar: inte min melodi. För trubbigt. Tycker bättre om ord. Mycket bättre. (större dynamiskt omfång skulle man kunna säga;-)

ja galleri FS är ju en bra början. där finns det många fina/bra bilder. dock är det en del bilder som är väldigt populära här inne,, och det är ju inte samma sak som att bilden är bra. Eller det behöver inte vara det i alla fall.
Letar jag i galleri FS så finns sådanna bilder där också , och för mig som inte är ett fullblodat proffs så är det nog lätt att luras av vad som är en populär bild och vad som är en bra bild.

jag vill nog egentligen lära mig vad det är som gör en bild bra och hur jag kan lära mig att se det själv. Därför tänkte jag om det fanns nåt ställe där det finns erkänt bra bilder.

Jag antar att jag kan börja googla efter berömda fotografer. Dom borde ju ha bra bilder hellre än bara populära.

någon som förstår vad jag menar och vart jag vill komma? :)

Hittar du populära eller erkända bilder som inte är i din smak så är de ju inte. Lita på din smak.
Sen är det ju så att man kan lära sig, lära sig förstå och lära sig uppskatta.
Läs på, titta på erkända fotografers verk, titta i fotoböcker, utställningar etc. OCH lita på din smak. Det är ändå den du ska använda när du själv skapar.

Poängsättningen har urartat fullständigt. Då fotosidan.se startades för snart 12 år sedan var ju meningen med poängsättningen att man skulle ge ungefär lika många 1-5:eek:r. Det fanns till och med statistik på antal givna 1-5:eek:r. Det bästa vore att ta bort poängen, då många bara ger femmor eller möjligtvis en 4:a. Skulle någon ge en tvåa anses den elak. Dessutom är det såå mycket smicker och snällhet, vilket i sig kan vara bra. Bara det inte blir det alenarådande.

ja galleri FS är ju en bra början. där finns det många fina/bra bilder. dock är det en del bilder som är väldigt populära här inne,, och det är ju inte samma sak som att bilden är bra. Eller det behöver inte vara det i alla fall.
Letar jag i galleri FS så finns sådanna bilder där också , och för mig som inte är ett fullblodat proffs så är det nog lätt att luras av vad som är en populär bild och vad som är en bra bild.

jag vill nog egentligen lära mig vad det är som gör en bild bra och hur jag kan lära mig att se det själv. Därför tänkte jag om det fanns nåt ställe där det finns erkänt bra bilder.

Jag antar att jag kan börja googla efter berömda fotografer. Dom borde ju ha bra bilder hellre än bara populära.

någon som förstår vad jag menar och vart jag vill komma? :)

Jag tror popularitet kan vara en rätt så bra vägvisare till vad som är bra bilder. Bilder som berör får generellt fler kommentarer, engagerar människor att skriva om bilden.
Får du inte en enda kommentar på ett fotoforum så är troligen inte bilden speciellt engagerande.
Den kan vara tekniskt perfekt utan att få en enda kommentar dock.

Sen har du ju hela baletten om vad konst är och vad det inte är, och det slutar oftast med att konst kan vara precis vadsomhelst och det går egentligen inte att säga vad som är bra och dåligt sålänge vi inte är på total amatörnivå, eftersom det är personliga åsikter och uppfattningar beroende på vilka vi är som individer.

Tycker du ska se på så mycket bilder du möjligtvis kan och finna inspiration att därefter gå din egna väg utefter vad du själv tycker om, utvecklingen kommer lättast då enligt min erfarenhet när det gäller det mesta. Gå efter vad andra tycker och du kommer max uppnå något någon annan redan gjort bättre.

Jag tror popularitet kan vara en rätt så bra vägvisare till vad som är bra bilder. Bilder som berör får generellt fler kommentarer, engagerar människor att skriva om bilden.
Får du inte en enda kommentar på ett fotoforum så är troligen inte bilden speciellt engagerande.
Den kan vara tekniskt perfekt utan att få en enda kommentar dock.

Sen har du ju hela baletten om vad konst är och vad det inte är, och det slutar oftast med att konst kan vara precis vadsomhelst och det går egentligen inte att säga vad som är bra och dåligt sålänge vi inte är på total amatörnivå, eftersom det är personliga åsikter och uppfattningar beroende på vilka vi är som individer.

Tycker du ska se på så mycket bilder du möjligtvis kan och finna inspiration att därefter gå din egna väg utefter vad du själv tycker om, utvecklingen kommer lättast då enligt min erfarenhet när det gäller det mesta. Gå efter vad andra tycker och du kommer max uppnå något någon annan redan gjort bättre.

har glömt att svara här.. ber om ursäkt för det.
Har den senaste månaden tittat och studerat väldigt mycket på bilder,, både här inne och på flickr tillexempel även letat upp några fotografer som är väldigt duktiga. Väldigt roligt och givande faktiskt.

Jag tycker själv att natur och landskapsfotografering är roligast så det är väl bara att gå ut och träna.
Åker till Toscana i Italien om en månad så då åker kamerautrustningen med. Ska bli väldigt roligt då Toscana är perfekt just för landskapsfotografering :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar