Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad är det här ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Christer.jonsson

Avslutat medlemskap
När jag köpte min pentax Z1p så följde det med ett tillbehör som jag inte vet vad det är ?

den har beteckningen "SCA 374/2 AF"

Det ser ut som en fjärrutlösare eller nått men jag vill vara på den säkra sidan så om någon vet vad det är så är jag tacksam för svar ?
 

Bilagor

  • grej.jpg
    grej.jpg
    14.7 KB · Visningar: 845
Förlängning..

Det där är ju en förlängnings sladd till blixten...så man kan "blixtra" från sidan och liknande...tror jag!!! ;)
/Pata
 
Jag skulle gissa att det är en adapter för just Pentaxkameror. Tror de har olika adaptrar till samma blixt så att säga, så att de kan tillverka identiska blixtar och ändå få full automatik till de olika kameramärkena.

/johan
 
Min gissning är också att det är en förlängningssladd till blixten, och att den dessutom har infraröd hjälpbelysning till Autofokusen.

Verkar vara en bra grej.
 
Jag tror att det är en infraröd fjärrutlösare. Det hade varit bra att se hur sladdens kontakt ser ut. Om min teori stämmer passar sladdens kontakt i trådutlösaruttaget. Kameran kan alltså utlösas men en infraröd puls. Med lite tur kanske någon knapp på TV:ns fjärrkontroll funkar.
 
ALla länkar indikerar ju att det är en helt vanlig SCA-adapter för metz-blixtar fast med kabelförlängning.
 
jimh skrev:
ALla länkar indikerar ju att det är en helt vanlig SCA-adapter för metz-blixtar fast med kabelförlängning.
Visst är det så.
Om kontakten är, som jag tror, tolvpolig och platt så passar den till vissa av Metz stavblixtar, t ex 45 CL-4. Jag har själv en sån, fast med adapter för ett annat kameramärke.

Olle
 
Tack, tack nu vet jag vad det är, och den är tolvpolig precis som Olle trodde !

Tack för hjälpen !

Nu får jag väl införskaffa mig en Metz blixt ;)
 
Christer,

Det är svårt att se på din bild, men på min adapter kan man ta bort kabeln för att ansluta en "vanlig" (ej stavblixt) SCA-kompatibel blixt direkt till adaptern. Kolla om det går att ta bort kabeln!

Dessutom har jag för mig att inte bara Metz använder SCA-systemet, utan även Osram m fl. Jag vet dock inte om Osram säljs i Sverige längre.

Olle
 
Japp det går att ta bort sladden och sätta dit en annan blixt, då kanske jag slipper köpa Metz ändå ?

är det infraröda bara till för autofokusen ?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.