Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

vad är de för skilnad mellan dessa program ?

Produkter
(logga in för att koppla)

punchline82

Aktiv medlem
undrar vilket som man ska sattsa på, antingen cs5 eller elements?
vad är det för skilnader mellan dessa?
passar elements bäst för nybörjare och kan man göra samma saker i cs5 som i elements 9?
vilket är lättast att förstå sej på?
tycker gränssnittet i elements är snyggare, går de att få samma i cs?
ja, de jag helt enkelt vill veta är vilket som är bäst och vad de ena kan som inte de andra kan?

Elements är en mycket enklare variant av Photoshop. Har själv aldrig kört det men har förstått att man tappar väldigt många filter och verktyg jämfört med vanliga CS-serien.

Det kanske är enklare att läsa sig, om man är nybörjare, men jag tycker ändå Photoshop CS5 är tillräckligt enkelt och rakt på sak för att man ska kunna lära sig grundfunktionerna på några veckor...

nu kör jag cs5 o har heller aldrig kört element men en kompis till mig undrar om raw konverteraren finns även till element o med samma funktioner som jag har i cs5. Är det någons om vet det för jag ringde till en fotobutik o dom hade ingen aning.

Adobe Camera Raw är precis samma till Element som till CS. (Funktionerna är också samma som till Lightroom fast där ser det lite annorlunda ut.) Så Lightroom 3 kan också vara en väg att gå om man nu ska skaffa sig sitt första efter-behandlingsprogram.

Elements är en mycket enklare variant av Photoshop. Har själv aldrig kört det men har förstått att man tappar väldigt många filter och verktyg jämfört med vanliga CS-serien.

Det kanske är enklare att läsa sig, om man är nybörjare, men jag tycker ändå Photoshop CS5 är tillräckligt enkelt och rakt på sak för att man ska kunna lära sig grundfunktionerna på några veckor...

Elements är en snarare ett mycket kompetent bildbehandlingsverktyg som merparten av FS medlemmar skulle klara sig utmärkt med. Dessutom till ett mycket överkomligt pris. RAW-hanteraren är densamma som i CS.

Elements innehåller även ett mini-Lightroom, Organize.

Arbetssättet är detsamma i Elements och CS, jobba med lager och masker. Uppgradera till CS när du vet precis vad som saknas i Elements.

Jag har elements 8 och vet inte hur det är med 9:an men elements har mindre funktioner i RAW konverteraren än vad CS har. Elements har tre flikar i höger sida och CS har väl 10 flikar.

Adobe Camera Raw är precis samma till Element som till CS. (Funktionerna är också samma som till Lightroom fast där ser det lite annorlunda ut.) Så Lightroom 3 kan också vara en väg att gå om man nu ska skaffa sig sitt första efter-behandlingsprogram.

Det är samma ACR, men möjligheterna till inställning är betydligt begränsade i Elements jämfört med CS eller Lightroom

Finns några "problem" med att börja i Elements och senare byta till CS ?
Eller följer allt med som man redan gjort (organisation av bilder etc..) ?

Elements är en snarare ett mycket kompetent bildbehandlingsverktyg som merparten av FS medlemmar skulle klara sig utmärkt med. Dessutom till ett mycket överkomligt pris. RAW-hanteraren är densamma som i CS.

Elements innehåller även ett mini-Lightroom, Organize.

Arbetssättet är detsamma i Elements och CS, jobba med lager och masker. Uppgradera till CS när du vet precis vad som saknas i Elements.

Att merparten av FS-medlemmarna skulle klara sig med elements vet jag ingenting om.

Dock vet jag att elements inte ger samma kontroll (läs: reglage) inom redan sådana basic verktyg som healing brush, cloning och ljus-kontrollerna.

Layer masks är väl den största missen som jag har hört inte finns i elements. Dock verkar det ju som om det finns i senaste versionen.

Den näst största missen som inte finns i elements är väl "automation"-funktionen, som tillåter dig att spela in vad du gör och skapa en eget automated workflow.

Att merparten av FS-medlemmarna skulle klara sig med elements vet jag ingenting om.

Dock vet jag att elements inte ger samma kontroll (läs: reglage) inom redan sådana basic verktyg som healing brush, cloning och ljus-kontrollerna.

Layer masks är väl den största missen som jag har hört inte finns i elements. Dock verkar det ju som om det finns i senaste versionen.

Den näst största missen som inte finns i elements är väl "automation"-funktionen, som tillåter dig att spela in vad du gör och skapa en eget automated workflow.

är det samma raw konverterare till element som till cs5?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar