Annons

Värt byta upp till 550D?

Produkter
(logga in för att koppla)
Pillade lite på min nya kamera idag och måste bara fråga om nån annan är fundersam över byggkvalitén på 550D?

Jag jämför den mot min 450 och det känns mer som att 550'n är en billig kinesisk piratkopia än en canonprodukt.
Inställningsrattar och knappar har inte alls samma känsla som dom har på 450'n tycker jag.
Spegeluppfällningen låter mycket mer.

Den känns plastig om ni förstår vad jag menar.

Nån mer än mig som har reflekterat över det eller är jag bara kinkig och ovan vid den?

Får se om känslan blir bättre när batterigreppet kommer så man kan jämföra dom med samma vikt och känsla.
 
Pillade lite på min nya kamera idag och måste bara fråga om nån annan är fundersam över byggkvalitén på 550D?

Jag jämför den mot min 450 och det känns mer som att 550'n är en billig kinesisk piratkopia än en canonprodukt.
Inställningsrattar och knappar har inte alls samma känsla som dom har på 450'n tycker jag.
Spegeluppfällningen låter mycket mer.

Den känns plastig om ni förstår vad jag menar.

Nån mer än mig som har reflekterat över det eller är jag bara kinkig och ovan vid den?

Får se om känslan blir bättre när batterigreppet kommer så man kan jämföra dom med samma vikt och känsla.

Du är inte ensam, jag var faktiskt och kollade här om dagen och jämförde själv mot min 450D efter att jag läste på ett forum att byggkvaliten inte verkar vara lika gedigen som de tidigare.
Vilket är lite tråkigt..

Jag antar att detta har att göra med att Canon försöker tjäna in så mycket pengar som möjligt genom att dra ner på kostnaderna och då lider byggkvalitén, dom har ju ändå bra rykte om sig så det skulle inte förvåna mig om det var något åt det hållet.

Har också insett att steget mellan 450D och 550D är nog inget jag själv kommer ta då det är för litet steg, enda skillnaden är väl egentligen videofilmningen, och bildkvalité verkar inte vara något märkbart mellan dom i alla fall till den delen att man har det som anledning att byta upp sig. Ett nytt (bra) objektiv är oftast det som gör mest.
 
Känns konstigt att dom börjar tumma på kvalitén faktiskt.
Det är ju som att skänka bort marknadsandelar till konkurrenterna.

Köpte ju själv min just för att kunna filma i full HD med suverän kvalité.
Så blir till att behålla den och använda just för filmning och sånt.
Och så tar man helt enkelt med 450'n när man bara ska fota. :)
 
Med MagicLantern firmwaren går det att ställa in vitbalansen i kelvingrader. Den har dessutom en massa andra godsaker som t.ex.
  • zebramarkering för över/underexponering
  • focusmarkering (det i focus markeras rött. under utveckling men redan nu ser det ok ut)
  • Automatisk bildtagning när något är i fokus eller via ljudtrigger alt sensorn som stänger av displayen.
  • timelapse (med hdr-inställningar)
  • silentshooting
  • focusracking (ställ in två focus och kameran går från det ena läget till det andra)
  • Ljudjustering och ljudnivådisplay
  • fler slutarlägen
  • fler iso-lägen (upp till 25600)
  • ändra komprimering (går att spela in längre än 12min med högre komprimering, fortfarande 4GB begränsning)
  • Automatiskt ny fil efter 4GB (litet glapp)
Finns även till 5DmII, 60D och 500D (snart). 7D har för klurigt skydd än så länge.
Kommer nya funktioner titt som tätt.

Slutaren ställer man lämpligast till 1/(2xfps) för att få mer filmlik känsla på sina inspelningar.
Tveksam till att det går att sänka den under 1/(1xfps). Går att få liknande effekter i efterarbetet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.