Annons

Värt byta upp till 550D?

Produkter
(logga in för att koppla)

BlackMajj

Medlem
Hej hallå där ute i vintermörkret.

Ska iväg till Thailand en tur i februari och då blir det självklart till att fota mycket.

Tänkte att man kunde passa på att filma också, men vill inte ta med min gamla DV-kamera.
Så funderade på att köpa en fullHD videokamera men blev tveksam när jag sett filmklipp från dem.
I fullt dagsljus fungerar ju de billigare (runt 3-4000) rätt okej, men så fort det blir skymning eller inomhus så blir ju bildkvalitén under all kritik.

Tittade istället på filmklipp från 550D och det är ju en helt annan historia.
Ser ju ut som om det vore filmat med semi-pro videokamera runt 15-20k.
Och så har ju 550'n ingång för extern mikrofon vilket de billigare videokamerorna inte har.

Har en 450D som jag är väldigt nöjd med, så känns lite surt att köpa en 550D när 450'n inte på nått sätt är en dålig kamera.

Men tänkte höra om ni hade lite bra argument för/emot att köpa en 550D och behålla 450'n att ta med då man inte vill ta med "finkameran", som fest och fisketurer.

Det jag mest funderar över är om det inte kommer kännas onaturligt att filma med en SLR.
Det är ju inte direkt samma fattning som på en videokamera, så ni som filmar med SLR, känns det konstigt, eller vänjer man sig snabbt vid det?

Och finns det några andra riktigt stora fördelar med 550 som gör det väl värt att byta upp sig?

/Petri Jokinen, Norge
 
Spontant är det sämsta med filmfunktionen på 550D autofokusen. Den är löjligt långsam, plus att ljudet tas upp av den inbyggda micken. Räkna med att fokusera manuellt om du inte filmar stillastående saker :) Sen är det kanske en självklarhet, men vill du ha bra ljud så behöver du en extern mik också.
 
Proffs kan få till väldigt fin video med t ex550D MEN de använder manuell fokus, vätskedämpade stativhuvuden på stativ, speciella fokusdragare (kostar tusenlappar), extern mikrofon och kraftiga datorer och bra redigeringsmjukvara.

För att komma runt autofokusproblemet och i viss mån stativet vore det bra med fungerande AF under filmning och bildstabilisering. Vad sägs om att komplettera med eller rent av byta till (om filmning är väldigt viktigt) en Panasonic GH1 + 14-140 som Scandinavian Photo säljer för 8995:-. Enbart 14-140 kostar nästan detta! Eller Panasonic G2+14-42 om man vill spara lite pengar (men GH 1 +14-140 klart bättre och mer prisvärt just nu). Sony A33 + 18-55 kostar lite mindre än GH1 kombon och A55+18-55 samma som Panasonic combon men 18-55an är inte så rolig. Panasonic har nog bäst bildstabilisering och tystast fokus för filmning GH1 har en sensor hälften så stor som din Canon men nyare. Förvänta dig lite mer brus hos Panasonicen, mindre hos Sonyn.
 
Har inte direkt intresse av att byta till annat märke på dslr.
Har en gammal EOS 300 och 450D och har en del linser och sånt till dom, så känns dumt att byta till ett icke kompatibelt system.

Så ska jag köpa ny kamera så blir det helt klart en Canon.

Manuell fokus är jag rätt van vid då jag alltid har filmat med manuell fokus.
Men är van vid stora klumpiga kameror man lutar mot axeln och på dessa har man ju naturligt ena handen på focusringen. (Filmat mycket med gamla s-vhs och beta kameror)
Känns nog inte lika stabilt och naturligt med en dslr när man filmar. :(

Det är ju i första hand fotografering jag kommer göra med kameran, men när andan faller på och man vill filma nått så vill jag ha möjligheten att göra det.
Som när man reser utomlands t.ex. Då kan det vara kul att få lite film med.

Extern mikrofon räknade jag med att man måste använda för att få vettigt ljud, så det är ju finfint att det sitter uttag för det på 550.

Och såg en gör-det-självtråd här på forumet om hur man bygger filmrigg av tältpinnar.
Var ju ingen dum idé då dom kostar skjorta, ena strumpan och ens förstfödde att köpa. :/
Kan tänka mig att en sån filmrigg är det enda som gäller om man ska köra seriös filmning med dslr, men jag har inga planer på att göra några seriösa projekt med den, utan endast ha möjligheten att ta upp lite film i full HD när behovet finns.

Är dock väldigt tacksam för idéer och förslag som dyker upp. :)

/Petri
 
EOS 550D funkar jättebra som kombinerad foto och videokamera. Inte alls svårt att filma bra.

Det enda jag saknar på 550D som finns på 60D och 7D är möjligheten att ställa in vitbalansen manuellt i grader Kelvin. Auto vitbalans funkar bra i dagsljus men i glödljus inomhus blir det allt som oftast för gult. Ställer du in kamerans vitbalans på förval glödlampa (=3200K) blir det bättre men fortfarande gult. Med manuell vitbalans i Kelvin kan man ställa in 2700K så blir det bra. Det GÅR att justera vitbalansen manuellt även i 550D men då måste man fotografera ett vitt papper i aktuell belysning och ange det som referens. Mycket krångligare.

Objektiv. Köp objektiv med skala för avstånd så kan du enkelt genom att titta på objektivet se om det är inställt på 1m, 3m, 5m eller oändligt. Finns på alla dyrare objektiv som EF-S 15-85, 17-55, 17-85, EF 17-40, 16-35, 24-70, 24-105, 70-200 etc., samt de flesta fasta objektiv.

Objektiv utan skala är t.ex. EF-S 18-55, 18-135, 18-200, 55-250 samt EF 50/1.8
 

Bilagor

  • Canon-EF-S-17-85mm-f-4-5.6-IS-USM-Lens.jpg
    Canon-EF-S-17-85mm-f-4-5.6-IS-USM-Lens.jpg
    26.9 KB · Visningar: 584
Det enda jag saknar på 550D som finns på 60D och 7D är möjligheten att ställa in vitbalansen manuellt i grader Kelvin. Auto vitbalans funkar bra i dagsljus men i glödljus inomhus blir det allt som oftast för gult. Ställer du in kamerans vitbalans på förval glödlampa (=3200K) blir det bättre men fortfarande gult. Med manuell vitbalans i Kelvin kan man ställa in 2700K så blir det bra. Det GÅR att justera vitbalansen manuellt även i 550D men då måste man fotografera ett vitt papper i aktuell belysning och ange det som referens. Mycket krångligare.

Eller så fotar man i raw? :)
 
Gött att höra att nån tycker det är ganska fint att filma med 550'n.
Då är jag inte helt ute och cyklar med andra ord. ;)

Mjo, har bara halvskabbiga billiga objektiv för fotograferandet och tänkte komplettera med en sån därna samyang eller vad dom heter. En 8mm fisheye. Kan vara kul att fota med. :)

Och fick höra av en kollega att man bör ha en ljusstark lins om man vill filma med dslr inomhus och i lite sämre ljusförhållanden, så det blir väl till att inhandla en 50mm 1.4 lins för filmandet i framtiden kanske?

För er som har 550'n, hur är det med batteritiden på den när man blandar lite korta filmklipp i HD och fotografering?
Köpte ju batterigrepp till min 450, så har kört dubbla batterier i den hela tiden.
Så har aldrig upplevt att batterinivån sjunkit lågt nån gång.
Vet inte om jag har råd att investera i batterigrepp och extrabatteri direkt till 550'n. Fast kanske bör göra det.
Kameran blir ju så mycket skönare att greppa när man har det. ;)

/Petri
 
Tänk på att skärpedjupet blir galet kort med stora bländare som f/1.4, svårt att sätta fokus. Bildstabilisering är viktigare än stor bländare tycker jag. Sedan syns brus mindre på video än på bild, jag har filmat på ISO 12800 med användbart resultat. Längsta slutartid är 1/30s om du kör 1080p och 1/60s om du kör 720p. Filmar du action är kortare slutartider bättre.

Skit i greppet, köp ett eller två extra piratbatterier för 299kr så kan du filma hur länge som helst. http://www.kaffebrus.com/lp-e8-for-canon-eos-550d-1293.html
 
Hittade ett grepp för snuskigt lite pengar.
http://www.mytrendyphone.no/shop/canon-eos-550d-35462p.html

Nån som vet om man vågar köra piratgrepp på kameran eller nån kanske rent av har ett på sin kamera?
Kör orig på 450'n och är inte sugen att betala 1100:- för en plastbit till. :(

Vill gärna ha grepp på kameran. Får bättre tyngd och blir skönare att hålla i.

Piratbatterier säger du?
Är det bra grejer eller tar krämen slut i dom långt snabbare än origbatts?

/Petri
 
Jag har ett pirat-grepp från Meike. Sitter bra på kameran, och knapparna funkar som de ska.

Cyberfoto tar 595:-. Köpte mitt här.
 
Ville bara tillägga att jag kör piratgrepp på min 450d, kostade mig under 300 med frakt, helt sinnessjukt billigt. Fungerar precis som det ska med batterierna och knapparna på det känns stabilt och funkar fint.

Med tanke på hur billig materialkostnaden är på ett batterigrepp egentligen så kan jag faktiskt inte förstå hur canon t.ex kan ta nästan 2 lappar för något sådant..

Nu blev jag förövrigt också sugen på att byta upp till en 550D när man läser om film-funktionen och hur bra den verkar.
 
Hehe.

Jo, känns som att de flesta företag passar på att försöka klämma ur det mesta ur extratillbehörsmarknaden.
Kostar ju knappast många tior för dom att formgjuta lite plast, kasta in några knappar, dra lite kablar och skuva ihop den.

Sen försvinner ju mycket av dom pengarna vi får betala för batterigreppen till mellanhänder, importörer och moms.

Nån som har tips på nån bra ryggsäck som rymmer mycket och lite till förresten?
Har en Lowepro CompuDaypack just nu, och den rymmer ju det mesta. Får med lite kläder i den och laptop och sånt.

Men hade varit trevligt att kunna ha med både 450'n och 550'n i samma väska med objektiv monterat på bägge och 2-3 extra objektiv.
Och så måste ju blixt och sånt gå ner också.
Men det kanske blir på tok för mycket för att kunna köra i ryggsäck?

Tänkte höra om nån hade tips på nån väska som sväljer det och har lite plats för kläder så man kan packa för en weekend i den typ.

/Petri
 
Stämmer det att man inte kan ha längre slutartid än 1/30 sekund när man filmar med någon av Canons systemkameror? Varför sätta en sådan begränsning ?
 
Stämmer det att man inte kan ha längre slutartid än 1/30 sekund när man filmar med någon av Canons systemkameror? Varför sätta en sådan begränsning ?

Filmar du med 30 bilder/s så lär det vara svårt att ha en längre exponeringstid än 1/30 s. Med längre exponeringstid hinns inte 30 bilder med per sekund. Och den begränsningen torde inte vara unik för Canon.
 
Filmar du med 30 bilder/s så lär det vara svårt att ha en längre exponeringstid än 1/30 s. Med längre exponeringstid hinns inte 30 bilder med per sekund. Och den begränsningen torde inte vara unik för Canon.

Kör du på t.ex 1/15 sekund så exponeras 2 "filmrutor" under samma slutar öppning. Gjorde ibland ännu längre slutartider på min gamla Sony mini dv kamera. För att få en släpande effekt, t.ex bilar som kör på natten, hur kan jag göra det med Canon systemkamera?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.