tror jag berättat om det här i nån annan gammal tråd, men favorittabbar tål att tas upp igen.
för många år sen skulle jag slabba lite film i mörkrummet på gymnasiet där jag bor.
där var våtsidan lyxigt inrett med djupa diskhoar för varje vätska.
ställde man en patersonburk för två rullar i en sån, så räckte kanten på diskhon väl upp nån decimeter till (vill jag ha för mig) ovanför burken, så dom var djupa och bra.
jag hade framkallat och fixerat och skulle nu skölja filmen.
det gjorde jag genom att trä en vattenslang ner i tratten på patersonburken, och spola.
ställde burken i diskhon, ställde handledsklockan på 20 minuter och gick ut en sväng.
går, efter en kvart eller så, förbi utanför mörkrumsdörren och hör lite skvalpande.
tycker skvalpandet låter lite oroväckande högt och kikar in.
möts av en diskho som är översvämmad och tre cm högt vattenstånd över hela golvet (och det där mörkrummet var STORT)!
försöker dämpa min panik och går in till konstlärarens klassrum och säger att jag spillt lite vatten på mörkrumsgolvet och vill ha en stor trasa att torka upp med.
"jaha, ja här har du en disktrasa" säger han och räcker fram den.
"nja, det är lite mer vatten än så" säger jag och vill ha en större trasa.
"jaha, här har du en tygbit" säger han och räcker fram en lite större trasa.
"nja, det är lite mer vatten än så" säger jag.
han letar runt lite och hittar ett stort lakan.
"hehe, kanske det här räcker?" skojar han och tappar hakan när jag säger att den kanske räcker och springer iväg.
"det här måste jag se" säger han och springer efter.
får sig ett gott skratt när han ser mörkrummet och allt vatten.
"nåja, jag får ju golvet rentvättat iaf" säger han och försvinner med ett lycka till..
en elev tittar in och skrattar nästan ihjäl sig över olyckan, får lite dåligt samvete och springer iväg och kapar en städvagn åt mig.
nästa gång jag sköljer i burken så ser jag till att jag inte lägger patersonlocket i samma diskho, för nu har jag lärt mig att den sugs fast över avloppet.