** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Värsta mörkrumstabben

Produkter
(logga in för att koppla)
ohls skrev:
En gång på en söndag var jag som himmla bakfull, jag och två polare skulle ladda lite filmer vi gick till i laddrumet, som var en gammal toalett. När jag höll på och ladda min film så kände jag att jag började må illa, jag kände hur spyan var på väg jag blev tvyngen att öppna toalocket och spy... efter det forsatte vi att ladda filmerna och allt gick bra..

Tur att du inte tänkte på att använda den sura spyan som stoppbad.

mipert skrev:
Viserligen ingen mörkrumstabbe men jag har lyckats gå vilse i ett mörkrum.

Det hände under min tid i Toronto då jag under några dagar hoppade in som kopist på ett stort yrkeslabb. Det är svårt att förklara men lokalen var uppbyggd som ett jätterum med många små mörkrum i med gångar som ledde till en massa framkallningsmaskiner.

En gång när jag stoppat mina papper i maskinen glömde jag bort hur jag skulle ta mig tillbaka till ”mitt” rum. Det fanns inga lampor i gångarna utan man gick med handen längs väggen och småsjöng för att inte riskera att krocka med de andra som dök upp i gångarna.

Det var en lång och svettig stund innan jag lyckats treva mig fram till rätt rum.

Min fru brukar flina när vi går i trapphuset och lampan slocknar, jag fortsätter gå i full fart utan att tveka i steget och börjar automatiskt småsjunga. Gammal vana sitter i hårt.

Ok sånt får man inte skriva när personen som läser i fråga har träningsverk i magmusklerna...

Var jävligt stressad och råkade hälla all framkallning i avloppet istället för i flaskan (efter framkallningen). Kan säga att jag fick lite ångest när jag insåg vad jag gjort.

Kände mig så stolt förra inlägget då jag ansåg mig "bara" ha gjort en tabbe, stoltare blev jag av attt läsa om er andras fummel också.

Nåväl, för nån vecka sedan labbade jag fram en av de bästa bilder jag gjort. Fick fram en riktigt bra 18x24kopia och fortsatte sedan med en ny bild efter kaffepaus. Då jag skulle lägga provremsan från nästa i framkallaren så låg negremsan med vad jag själv tyckte var min bästa bild hittills badande i framkallaren. Inte så kul alls..

Att tappa negremsan i framkallaren utan att märka det var väl straffet för den "skadeglädje" jag känt då jag läst om era tabbar.

En bra kopia fick jag iaf..

Senast ändrad:
Bara häromdan så glömde jag spiralhållaren till Patterson-dosan på bänken utanför mörkrummet/toan...... Hade dessutom locket uppe... :/ Det löste sig iaf med några handukarlindade som lock, plus att det inre locket var på.

Min största tabbe (om man bortser från den klassiska tända ljuset tabben) skedde förra veckan.

Jag hade arbetat i en studio och med t-max på 120-spole för första gången i mitt liv, och skulle snabbframkalla bilderna efteråt.

I och med att det var mellanformat jag jobbade med så förvätte jag filmen ordentligt innan vilket jag hört att man skulle göra. Problemet var att eftersom jag annars inte gjorde så visste jag inte att framkallaren inte blir så lila som jag är van.

När framkallningstiden sedan var klar så började jag hälla ut vätskan. Då upptäcker jag till min förfäran, Det är ingen färg på vätskan!! Fortsätter då att framkalla filmen i ytterligare hade framkallat rullarna i sammanlagt en kvart mot normala 5.5 innan jag kom på vad det var jag gjorde Står sedan och slår mig själv under hela fixeringen. som tur var så blev inte bilderna helt förstörda även om dom kanske är NÅGOT kontrastrika. :)

jag stod och labbade fär och när jag var klar var jag ganska trött.

jag skulle hälla ut c41framkallaren som var blandad sammma dag i den stora förvaringsdunken. vad jag inte ser är att det är fel dunk, det är dunken med nyblandad s/v framkallare. Så jag blandar alltsammans i en härlig sörja. Jag som hade lagt mina sista slantar på dyra kemikaleier som jag sedan totalpajade samma dag...

Översvämning!

Hej!
Arbetade en tid på universitetet i Umeå som labassistent. Hade bland annat som uppgift att assistera lärarna på institutionen med framkallning och kopiering i fotolabbet. Efter ett pass där, då bilderna låg i sköljen, gick jag på fikarast. Tänkte att "inget kan väl hända"...

Jojo. När jag kom tillbaka till fotolabbet var det ett väldigt pådrag där utanför. Städpersonal var ditkallad med vattendammsugare. Tydligen hade vattenslangen till sköljen lossnat från baljan och vattnet hade istället spolat ut på golvet i fotolabbet, vidare ut i fax- och kopieringsrummet utanför och sedan ut i korridoren. Väggarna inne i fotolabbet var nedstänkta. Efter noggrann vattensugning placerades en stor byggfläkt i rummet och fick stå där i över en vecka. Som tur var klarade sig både fax och kopieringsmaskiner.

/Magnus L

Skulle en gg, när jag var ung, lära två tjejer att göra svartvita bilder.

Första bilden blir som om man har softat den. Fattar ingenting...
Ny bild.. Likafint softad den

Då säger Marie: Ska inte den blanka sidan vara upp?

Givetvis har hon rätt.

För övrigt är jag gift med den andra tjejen.

jag skulle göra en fotoutställning när jag gick på gymnasiet och fotade en massa människor, bara det tog sin tid eftersom det inte var lätt att hitta en tid som passade allas scheman. i alla fall hade jag fotat dem och skulle framkalla. hade laddat filmen i framkallningdosan och vände mig om ett ögonblick. när jag tittar dit igen ser jag en kille öppna dosan för att kolla om den är tom! pucko! det var de bilderna. fick göra om det så gott jag kunde. det var rätt surt, men också pinsamt för sabotören kan jag tänka mig...

När jag gjorde lumpen som brandman på flygplats så fick jag och en kompis för oss att nu har vi lite tid över så vi går in i labbet och framkallar några rullar som vi tagit dagarna innan. Problemet var att vi gick in vid ca 11.50 och varje dag vid 12.00 så testade de armet varpå alla lampor tänds och då även de i fotolabbet...kan säga att det är en höjdare när filmen ligger på bänken..

Kanske ingen mörkrumstabbe men ändå.
Fotade några barn i atelje i helgen, 2 resp 4 år.
De kom nyvakna och lugna och efter att ha tagit en rulle 36 exp, tyckte jag mig höra att kameran börja spola tillbaka filmen. Alltså jag börjar öppna en ny film, gäller att vara snabb när barn står och väntar, öppnar sedan kameran, oooppps, där satt det en film som inte var tillbakaspolad, aj aj aj. Bara att börja om från början men nu var barnen fulla med spring.
Bildena på de andra rullarna som jag tog blev i alla fall bra.

Komm att tänka på den här gamla tråden efter att ha varit i mörkrummet tidigare i kväll. Tror jag gjort en ganska unik grej. Det var nämligen nära att det tog slut fortare än beräknat.
Började med att försöka få fram filmen med filmutdragaren. Brukar lyckas ibland, funkade i går så det var väl dags att inte fungera denna gång. Släcker ljuset och bryter upp kassetten. Det som sitter på rullen i kassetten är bara den där sista tejpen. Ingen film alls, inser jag efter att ha famlat en stund i mörkret på bänken. Konstaterar att resten av filmen måste sitta kvar i kameran, förmodligen med ljusskador som följd då jag plockat ut rullen i dagsljus hemma.
Gör mig klar för att åka hem med framkallningsdosan och fixa laddningen i badrummet.
Då, på bänken i mörkrummet, upptäcker jag rullen som jag skulle framkalla. Jag hade brutit upp den tomma kassetten som innehöll filmen jag framkallade i går.

Resten av framkallningen gick helt utan problem, tror att några bilder rent av blev bra.

Hehe, själv har man väl lyckats med standardtabbarna.
Öppna kameran innan man spolat tillbaka filmen, för lite framkallare i dosan, gammal framkallare i dosan, gammal fix i dosan.
Dåligt fixerade papper med mystiska lila fläckar som kommer efter ett tag.
Lite såntdär, som händer dom flesta förr eller senare. Hehe, engång när jag skulle blanda Rodinal 1+50 så blev det 1+5, och jag kom på det först när jag framkallat klart. Blev ganska kontrastiga neg kan jag säga. ;)

På jobbet har jag inte fumlat så mycket med kundernas filmer, men engång när jag var stressad o körde in film i framkallningsmaskinen, och skulle dra ut början av filmen med filmutdragaren, så hade den fastnat på nåt vis i utdragaren och när jag skulle dra loss utdragaren från filmburken så rev jag ut kanske en halvmeter film på köpet. ;)

/Henri

tror jag berättat om det här i nån annan gammal tråd, men favorittabbar tål att tas upp igen.

för många år sen skulle jag slabba lite film i mörkrummet på gymnasiet där jag bor.
där var våtsidan lyxigt inrett med djupa diskhoar för varje vätska.
ställde man en patersonburk för två rullar i en sån, så räckte kanten på diskhon väl upp nån decimeter till (vill jag ha för mig) ovanför burken, så dom var djupa och bra.

jag hade framkallat och fixerat och skulle nu skölja filmen.
det gjorde jag genom att trä en vattenslang ner i tratten på patersonburken, och spola.
ställde burken i diskhon, ställde handledsklockan på 20 minuter och gick ut en sväng.

går, efter en kvart eller så, förbi utanför mörkrumsdörren och hör lite skvalpande.
tycker skvalpandet låter lite oroväckande högt och kikar in.
möts av en diskho som är översvämmad och tre cm högt vattenstånd över hela golvet (och det där mörkrummet var STORT)!
försöker dämpa min panik och går in till konstlärarens klassrum och säger att jag spillt lite vatten på mörkrumsgolvet och vill ha en stor trasa att torka upp med.
"jaha, ja här har du en disktrasa" säger han och räcker fram den.
"nja, det är lite mer vatten än så" säger jag och vill ha en större trasa.
"jaha, här har du en tygbit" säger han och räcker fram en lite större trasa.
"nja, det är lite mer vatten än så" säger jag.
han letar runt lite och hittar ett stort lakan.
"hehe, kanske det här räcker?" skojar han och tappar hakan när jag säger att den kanske räcker och springer iväg.
"det här måste jag se" säger han och springer efter.
får sig ett gott skratt när han ser mörkrummet och allt vatten.
"nåja, jag får ju golvet rentvättat iaf" säger han och försvinner med ett lycka till..

en elev tittar in och skrattar nästan ihjäl sig över olyckan, får lite dåligt samvete och springer iväg och kapar en städvagn åt mig.

nästa gång jag sköljer i burken så ser jag till att jag inte lägger patersonlocket i samma diskho, för nu har jag lärt mig att den sugs fast över avloppet.

Inte hänt mig det här då men det är ganska så osannolikt att det ska inträffa samma dag:

En polare öppnade sin kamera och fann att filmen inte spolats tillbaka, blev lite arg men tog de andra rullarna o började mata in dem i spiral.
En stund senare står vi o förväter filmerna o jag frågar honom ifall locket nånsin hoppat av o spiralen fallit ur vid agitering.. -Aldrig nånsin under alla dessa år svarar han.
Skönt tänker jag som vart orolig för att nåt sånt ska hända.
30 sekunder senare flyger locket av o spiralerna (2st) flyger ur och filmerna förstörs så klart...

Polarn konstaterade att det inte var hans dag o gick hem...

Snacka om otur tycker då jag heh

Tabbar...

* Gått till fel maskin och ändrat på inställningarna för att sedan upptäcka mitt misstag och sakta dra mig undan...

* Tänt lyset...släkte lyset igen...

* Dragit ut insattsen uppe vid ljusboxen (på kopieringsmaskinen) och kastat ett bussigt strålkastarsken över hela mörkrummet...kraftiga tillrop från övriga i labbet kan jag meddela.

* Laddat filmen helt snett på spiralen. Försökte öppna spiralen men den kärvade å det jävligaste...blev stående i nästan 30 minuter...trodde faktiskt att jag började se saker i laddningsrummet...visade sig vara blixtar som dansade framför ögonen pga ansträngningen...kunde även vart ett tidigt stadie av migrän...allt ordnade sig dock, repade neggen nått fruktansvärt...repade dem ännu mer efteråt och kallar det nu konst!

* Totalkvaddade en fantastiskt bra kopierad 30 * 40 cm kopia i torken...såg liksom i slowmotion hur skiten bara blev snedare och snedare för att slutligen sakta vridas sönder till molekyler mellan valsarna...återvände med ett behärskat lugn till kopieringsmaskinen...samtidigt som jag bet sönder två kindtänder...eller ja, nästan.

* Har under det senaste halvåret inte varit i det analoga mörkrummet så mycket men har trots det tabbat mig rätt bra...skaffat mig gamnacke, musarm, monitorblick, tangentfinger, träsmak, redigerings-axlar samt mycket mer...skall därför se över min arbetsmiljö...

Vi hörs!!!

Blanka Negativ

Efter en konsert (sent på kvällen) med Cajsa-Stina Åkerström, så var jag SÅ nyfiken på bilderna, att trots den sena timmen så SKULLE rullarna framkallas.Allt går bra, fram till den sista rullen, då jag måste varit trött, eller fått totalt hjärnsläpp och jag tar fel flaska på hyllan i badrummet (mitt mörkerrum) när jag skall fixera filmen. Jag lyckas hälla i en flaska GOLVPOLISH . . . . .

Sköljde snabbt som fan filmen med vatten och diskmedel, och filmen blev bra. Dock så var den BLANK på bägge sidorna och torkade SNABBT som fasiken :)

Niklas af Wibom
www.niklaswibom.com

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar