Annons

Världsgaranti för Canon i USA?

Produkter
(logga in för att koppla)
Visst är det fel att smuggla men tullgubbarna har svårt att bevisa att objektivet är nyköpt, så länge du har övrig utrustning med också, och lämnar lådan i USA och skickar dokument med vanlig post.

Jag säger inte emot, och inte heller hävdar jag att chansen att åka dit är stor.
Jag menar bara att det blir fel att jämföra priserna på det sättet när den stora faktorn inte är priset på varan, utan den löjligt höga svenska momsen.

... och där kom den obligatoriska pekpinnen om moms och tull. Hoppas du lever som du lär och är ett föredöme för oss alla :)

Jag förutsätter att de flesta som inte tycker att det rätt att stjäla (t.ex. kameror och objektiv) inte heller tycker att det är rätt att smuggla. Det är ju ingen stor skillnad.

Jag förutsätter att de flesta som inte tycker att det rätt att stjäla (t.ex. kameror och objektiv) inte heller tycker att det är rätt att smuggla. Det är ju ingen stor skillnad.

men det är det väl, att smuggla är som skattebrott, riktat som staten, medan att stjäla även innebär brott mot person, att man stjäl från någon fysisk enskild person. Egentligen är smugglingen eller skattebrott värre eftersom det skadar själva staten och därmed alla, medan brott mot enskilda personer inte är lika skadligt sett till samhällets överlevnad. Sen kan man ju tycka att det är hemskare med brott mot person, men knappast sett ur ett samhällsekonomiskt perspektiv.

... och där kom den obligatoriska pekpinnen om moms och tull. Hoppas du lever som du lär och är ett föredöme för oss alla :)

De flesta lever väl så? Eller menar du att skattebrott är något som många sysslar med?

Jag tror, och hoppas, att brottslingar är en minoritet i samhället.

(Jag gillar inte heller att tvingas betala skatt, men jag försöker inte smita undan och därmed också tvinga andra att betala mer skatt än de annars skulle ha gjort. Det är ytterst osolidariskt. Om vi vill betala mindre skatt så ska vi arbeta för det politiskt, eller åtminstone rösta på de partier som vill minska skattebördan.)

Numera sparar man inte så mycket på att handla i USA som man gjorde förr... det går faktiskt att hitta bra priser inom EU också. Nåväl tänk på att köper man från B&H eller Adorama är det 100 % chans att du betalar moms (ev tull... beror på om det klassas som tillbehör till digitalkamera då blev det 0%) plus saftig frakt. Åker du däremot till NY och köper på plats betalar du en sales tax som är 8.875% (tror jag). För att slippa den måste man antingen åka out-of state och grejorna skall skall skickas dit (företaget får inte ha verksamhet i denna stat) eller handla i en av de få stater som är skattebefriade.

Känns mer lockande att åka till Thailand och få lite sol och bra kameragrejor, men är osäker på hur läget är med översvämningar osv...

God Jul

Jag är hur laglydig som helst, så jag betalar alltid tull och moms och trängselskatt när jag kommer hem. Om jag kommer ihåg det, förstås. Efter att ha suttit sju-åtta-nio timmar i ett flygplan är hjärnan inte som mest välsmord...

åker man till USA och köper ett objektiv och fotar lite där inne sen är det begagnat ,då skäms inte jag för att ha det med hem i bagaget. jag betalade 14500:- för 70-200 2,8 L is EF USM , här hemma kostade det då 21000:- resan betald !

åker man till USA och köper ett objektiv och fotar lite där inne sen är det begagnat ,då skäms inte jag för att ha det med hem i bagaget. jag betalade 14500:- för 70-200 2,8 L is EF USM , här hemma kostade det då 21000:- resan betald !

Det där är, tillsammans med "Kryssa-i-gåva-så-slipper-du-tullen", två av de mest seglivade myterna om införsel/import.

Degagnat eller nytt spealr ingen som helst roll vad gäller huruvida man är skyldig att erlägga tull/moms.

http://www.tullverket.se/innehallao/b/begagnadevaror/begagnadevaror.4.5f51b1c311a016fdf9b800050.html

hoppas mitt är presskiberat nu, jag får lägga 1250:- på att rätta till focus , det hade jag visserligen fått på garantin nu om jag köpt det här hemma

Senast ändrad:
hoppas mitt är presskiberat nu

Vilken roll spelar preskriptionstiden (Fjorton år om jag inte minns helt galet?) om du enbart struntade i att skatta för det eftersom du trodde att du inte behövde skatta för begagnade saker?

Just nu är det ju eventuellt ett ärligt misstag, men det blir ju inget annat än dubbelmoral om du nu väljer att inte skatta för det när din villfarelse påpekats? ;)

om du nu väljer att inte skatta för det när din villfarelse påpekats? ;)

Inte riktigt samma sak men..
...jag frågade Finska tullen ifall jag borde meddela tullen angående köp till min firma som kommer direkt hem istället för att gå via tullen på varor där momsen skulle överstiga 10€ men svaret blev att det är tullens fel och inget jag behöver tänka på. (I Finland behöver man inte betala tull/moms om det understiger 10€)
Staten får ju hela momsen iallafall när jag säljer sakerna.

Alltid när någon frågar något angående att köpa kameraprylar utanför eu så tar det typ fyra inlägg innan pekpinnar om skatt och moral kommer upp?Kanske skulle klistra en tråd som berör det så att inte alla trådar spårar ur som denna?

Det är inte urspårning. Så länge det finns vilfarelser om regler för tull och moms så är det befogat att upplysa om reglerna.

Och om någon vill ha tips om hur man skattefuskar så får denne nog stå ut med att få mothugg.

Alltid när någon frågar något angående att köpa kameraprylar utanför eu så tar det typ fyra inlägg innan pekpinnar om skatt och moral kommer upp?
När folk (felaktigt) skriver om hur mycket billigare kameran X blir om man köper den i landet Y är det ganska naturligt att påpeka deras misstag och att det i verkligheten blir 25 procent dyrare än de tror. Det där med moral är det nog mest andra som tar upp.

ANNONS