Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Världsgaranti för Canon i USA?

Produkter
(logga in för att koppla)

beetle

Aktiv medlem
Hade tänkt inhandla ett serie L 70-200/4 objektiv och en S95 el S100 kamera i USA. Är det någon som vet om världsgarantin gäller i Sverige när man köpt dessa produkter i USA?

Hade tänkt inhandla ett serie L 70-200/4 objektiv och en S95 el S100 kamera i USA. Är det någon som vet om världsgarantin gäller i Sverige när man köpt dessa produkter i USA?

EF-objektiv har världsgaranti (sålänge de köpts från en auktoriserad säljare, med andra ord inte gråimporterade etc)

Kamerahus/Kompaktkameror har garantier som enbart gäller i den region där de köpts.

På kamerorna gäller ingen världsgaranti. Canons objektiv hade tidigare världsgaranti, men jag har för mig att de har tagit bort det också nu.

Man sparar i regel ungefär en tredjedel av priset. Köpte själv senast en EF 8-15 mm f/4L fisheye USM i USA. Prisskillnad 4000 kronor. Du sparar såpass att det betalar en reparation, om du inte vill skicka tillbaks det till USA, eller lämna in det när du är där nästa gång. Det sistnämnda fungerar ju bra för personer som är i USA ett antal gånger per år.

Man sparar i regel ungefär en tredjedel av priset. Köpte själv senast en EF 8-15 mm f/4L fisheye USM i USA. Prisskillnad 4000 kronor. Du sparar såpass att det betalar en reparation, om du inte vill skicka tillbaks det till USA, eller lämna in det när du är där nästa gång. Det sistnämnda fungerar ju bra för personer som är i USA ett antal gånger per år.

"Tjänar" kanske en tusenlapp (ca 25%) på att köpa 70-200 objektivet i USA, kanske i minsta laget när man inte har någon garanti härhemma???

"Tjänar" kanske en tusenlapp (ca 25%) på att köpa 70-200 objektivet i USA, kanske i minsta laget när man inte har någon garanti härhemma???

Nja, lite mer att spara är det allt:
70-200/4L IS USM kostar ca 10000kr i Sverige mot ca 7800kr (>$1100) i USA.

EDIT: Såg att det var varianten utan IS han var ute efter. OK, då är nog inte diffen så stor.

Nja, lite mer att spara är det allt:
70-200/4L IS USM kostar ca 10000kr i Sverige mot ca 7800kr (>$1100) i USA.

EDIT: Såg att det var varianten utan IS han var ute efter. OK, då är nog inte diffen så stor.

...åsså lägger vi till tull-och-moms. (Att jämföra smugglade varor gör ju att det hela haltar lite...)

...åsså lägger vi till tull-och-moms. (Att jämföra smugglade varor gör ju att det hela haltar lite...)

Visst är det fel att smuggla men tullgubbarna har svårt att bevisa att objektivet är nyköpt, så länge du har övrig utrustning med också, och lämnar lådan i USA och skickar dokument med vanlig post.
Jag funderade på ett objektiv i somras när jag skulle till USA så jag ringde tullen och frågade ifall man har objektivet i kameraväskan och svaret blev att "samvetet talar"
Att meddela tullen att man har köpt det i USA är som att ringa polisen varje gång man kör överhastighet.
Vill man slippa momsen och har F-skattesedel, eller vad det heter i sverige, kan man ju beställa från cameranu.nl eller topfoto.de och då skiljer priset inte så mycket heller.

Tull

Även jag har tänkt att köpa prylar från Usa och om du ska betala moms och tull så är det oftast ingen större skillnad mot EU. Möjligen om du köper de riktigt dyra gluggarna men om de nu har tagit bort världsgarantin så undrar jag om det är en så bra affär.
Mitt problem är att jag skule vilja köpa en Gura Gear väska och de finns bara i USA. Det är lite synd tycker jag.

för cirka tre veckor sedan , jag har nämligen köpt ett 70-200 1:2,8 L IS II , samt ett 17-55 2,8 IS i USA , jag skulle behöva focusjustera dessa, då sa de att de var över ett år gamla ingen garanti,
kostar 1250:- pr st. jag håller på att microjustera min 7D, men jag jag ger snart upp hopplöst med Zoomar

för cirka tre veckor sedan , jag har nämligen köpt ett 70-200 1:2,8 L IS II , samt ett 17-55 2,8 IS i USA , jag skulle behöva focusjustera dessa, då sa de att de var över ett år gamla ingen garanti,
kostar 1250:- pr st. jag håller på att microjustera min 7D, men jag jag ger snart upp hopplöst med Zoomar

Tack för informationen! Låter jobbigt med fokus/microjusteringar - verkar vara ett vanligt problem! Åker till USA i morgon, får se om det blir några inköp. GOD JUL & GOTT NYTT ÅR!

ANNONS