Annons

Vänsterhänt..

Produkter
(logga in för att koppla)
Bara för dig Göran... Ring mig om ett kostnadsförslag om modifiering av din F4.. :D

/Jeppe
 

Bilagor

  • f4back.jpg
    f4back.jpg
    42.7 KB · Visningar: 708
å den här varianten då

jimh skrev:
Öppna dina ögon. Håll upp ditt pekfinger framför dig och placera det så det ligger precis parallellt med ett avlägset objekt i din omgivning. Stäng nu ett öga åt gången och se vilket öga som kan behålla fingrets och det avlägsna objektets interna positioner utan parallaxfel. Det är ditt dominanta öga.

---
Hjälp, när jag sätter upp ett finger som du föreslog så finns det plötsligt två fingrar i synfältet och bägge är kvar på sin rätta plats när jag blundar med höger resp vänster öga.
Betyder det att jag är en alien eller nåt. Glsaögon hjälper/påverkar inte ett dugg.
 
Ok, då blev det två TV apparater istället och jag försökte ställa in fingret i mitteln. Liknande slutersultat !
Inte lönt att försöka längre, ett besök hos optiker kanske vore att betänka.
Bokeh???
 
Tack, för förklaringen, när jag tittar på mina egna bilder förstår jag vad du menar med "kass bokeh :))
 
Se där ja, jag är vänsterögd och högerhänt ;0)
Då har man nåt att vara dryg över några dagar ;0)))
Ja, vad ska man tro om det där. Det var förresten en gammal tråd du skrämde liv i Jim .=)


mvh/Ove
 
Samtliga modeller av den klassiska Exaktan var "vänsterhänta", avtrycket satt på vänster sida. Åtminstone fram till de allra sista modellerna som tillverkades i Japan.
Under 50-60-talen tillverkades även en del lösningar av bl a Voigtländer där avtrycket flyttades till vänster sida via ett hävstångssystem, komplicerat men enkelt.
 
Nu har jag inte läst hela tråden så jag vet inte om det nämnts förut men jag vet att Nikon har tillverkat en 'vänsterhänt' F100 som nu Ken Rockwell lånar på obestämd tid.. riktigt ballt
 
Jag är vänsterhänt och använder höger öga, jag kan bara se fördelar med att vara vänsterhänt, jag använder ju min finmekanik hand för zoomning och stöd, på en manuell kamera måste det väl vara en stor fördel att använda sin bästa hand för fokusinställning ?

Nä kameror är gjorda för vänsterhänta, i allafall om man använder höger öga :)

/kent
 
Jag är högerhänt och tittar i sökaren med höger öga. Dock så är jag vänsterögd och ser bättre med vänster men det är så jäkla obekvämt och ovant att titta med vänster.. kanske måste lära om mig..
 
Hmm..undrar om inte den där spegelvända F4:an fanns på riktigt? Eller har jag drömt?

Hursomhelst är jag vänsterhänt, mest i alla fall. Men för mig är det när det behövs precision i rörelserna vänsterhanden är bra. Därför tycker jag att kameror är alldeles utmärkt designade för mig. Skärpan i vänster, bländaren, så länge man har gammal nikonoptik, i vänster. Men förr eller senare tvingas väl jag också in i att använda löjliga inmatningshjul med fel hand...

Samma sak när jag spelar stränginstrument. De knivigaste sakerna sitter i vänsterhanden.

Men när jag tänker på det. Undrar om jag inte använder RZ:an bakvänt när jag frihandsplåtar. Dvs skärpan med höger och avtryck med vänster... Jaja, det verkar ju inte spela så jättestor roll hursomhelst..
 
Ställer mig i skaran till vänsterhänta.

Vi lever i en högerhänt värld så vi som är vänsterhänta är mycket mer dubbelhänta än de högerhänta.

Vi blir liksom tvingade till det i många fall och övning ger färdighet.

Jag har bara en gång stött på problem med o vara vänsterhänt och det var i lumpen då de inte hade en vänsterhänt kpist. Tro mig det är skitjobbigt när hylsorna flyger framför näsan på en :)
 
Man kan ju också vända på frågeställningen, hur upplever högerhänta att behöva hantera objektivets inställningar med vänster hand?

Det där med höger/vänsterögd är nog ett större problem, i synnerhet med kompaktkameror om man vill använda den optiska sökaren, och än mer så om fotografen dessutom har en stor näsa. Men jag gissar att det ligger lite vana även i detta.
 
cmgo skrev:
Jag har bara en gång stött på problem med o vara vänsterhänt och det var i lumpen då de inte hade en vänsterhänt kpist. Tro mig det är skitjobbigt när hylsorna flyger framför näsan på en :)

Det där torde snarare bero på att du är vänsterögd och finner det naturligare att sikta med vänster öga, gissar jag rätt?
 
steelneck skrev:
Det där torde snarare bero på att du är vänsterögd och finner det naturligare att sikta med vänster öga, gissar jag rätt?

Jag är vänsterhänt och högerögd, och jag upplevde samma problem med min K-pist, hylsuppsamlaren gick ju inte att använda heller, då fick man ju eldavbrott hela tiden, men det var otäkt med hylsorna som flög framför näsan :)
 
Vänsterhänt är inte nägot man är.....

...bara något man har vant sej vid.
/Erik J

PS. Inga "lefties" bland fotografer, tydligen.......
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.