forstheim
Aktiv medlem
jimh skrev:
Öppna dina ögon. Håll upp ditt pekfinger framför dig och placera det så det ligger precis parallellt med ett avlägset objekt i din omgivning. Stäng nu ett öga åt gången och se vilket öga som kan behålla fingrets och det avlägsna objektets interna positioner utan parallaxfel. Det är ditt dominanta öga.
Den metoden har jag testat tidigare och kommit fram till att det är vänster öga som är dominant. Därför känns det också mest naturligt att titta i sökaren med det ögat förstås. Men jag är inte så "vänstervriden" för det..
Men som jag skrev..vänster öga uppfattar inte färger på samma "mustiga" sätt som höger öga. Märkbar skillnad faktiskt. Då börjar man ju fundera på hur andra människor uppfattar färger och nyanser..och hur meningslöst det måste vara att bedöma vilken bild som är vackrast etc. Grundförutsättningarna är ju inte dem samma..
Mina ögon kanske talar om för mig att det här är en bra bild med ruskigt fina färgtoner. Och det är rätt..det är ju så jag uppfattar bilden utifrån mina förutsättningar. Men i era ögon så är färgerna kanske alldeles för starka eller rent av lite "dassiga". Och det är förstås också en "rätt" bedömning. Man kan väl jämföra det med att vi alla använder oss av olika skärmar som visar färger olika. Så lika svårt som det är att rättvist kunna bedöma färger här på webben borde det också vara i andra sammanhang; tex ute i fält.
Nog spekulerat om detta. Men visst får man sig en tankeställare!?
/Zim