Annons

Vänsterhänt..

Produkter
(logga in för att koppla)
jimh skrev:
Öppna dina ögon. Håll upp ditt pekfinger framför dig och placera det så det ligger precis parallellt med ett avlägset objekt i din omgivning. Stäng nu ett öga åt gången och se vilket öga som kan behålla fingrets och det avlägsna objektets interna positioner utan parallaxfel. Det är ditt dominanta öga.



Den metoden har jag testat tidigare och kommit fram till att det är vänster öga som är dominant. Därför känns det också mest naturligt att titta i sökaren med det ögat förstås. Men jag är inte så "vänstervriden" för det.. :)

Men som jag skrev..vänster öga uppfattar inte färger på samma "mustiga" sätt som höger öga. Märkbar skillnad faktiskt. Då börjar man ju fundera på hur andra människor uppfattar färger och nyanser..och hur meningslöst det måste vara att bedöma vilken bild som är vackrast etc. Grundförutsättningarna är ju inte dem samma..

Mina ögon kanske talar om för mig att det här är en bra bild med ruskigt fina färgtoner. Och det är rätt..det är ju så jag uppfattar bilden utifrån mina förutsättningar. Men i era ögon så är färgerna kanske alldeles för starka eller rent av lite "dassiga". Och det är förstås också en "rätt" bedömning. Man kan väl jämföra det med att vi alla använder oss av olika skärmar som visar färger olika. Så lika svårt som det är att rättvist kunna bedöma färger här på webben borde det också vara i andra sammanhang; tex ute i fält.

Nog spekulerat om detta. Men visst får man sig en tankeställare!?


/Zim
 
Intressant diskussion!

Jag är vänsterhänt och har faktiskt aldrig tänkt på kamerors konstruktion för högerhänta. Funkar alldeles utmärkt som det är. Det gör datormusen också, med högerhanden för att det var så jag lärde mig. Skulle tycka att det kändes konstigt att ha musen i vänstra handen.

Men det här med ögonen... Jag är nog vänsterögd, fast jag tittar i kameran med högra ögat, instinktivt. Hm... mystiskt... slutsatsen får bli att om man är vänsterhänt så är man även knäpp! ;-) (Medellivslängden är också kortare... suck...)
 
Ja, vänsterhänta är väl helt enkelt omnipotentare än högerhänta, vi lär oss att klara oss hyfsat med vilken hand som helst. Ändå brukar jag ofta knäppa med digital-Ixusen med enhandsfattning och då håller jag den alltid uppochner. På så sätt är det dessutom lätt att se vilka bilder som jag har knäppt. En bieffekt är att blixtljuset kommer underifrån vilket kan se lite konstigt ut.

Angående frågan om inte bilderna blir uppochner då: Jo, det stämmer men eftersom jag tittar på dem på en bärbar dator är det inte något stort problem att vända datorn uppochner. Det blir värre när jag skriver ut bilderna och sätter upp på väggen, men jag brukar ha en liten ställning framför så man kan hänga bekvämt i knävecken och titta.
 
Jag VET att vänsterhänta är bäst men omnipotens hos vuxna brukar väl vara tecken på galenskap. Om jag inte är helt ute och cyklar så kan det även vara drogrelaterat. Jag tror att Muminmonstret behöver hjälp. ;)
 
Som flera i denna diskussionen redan konstaterat tycker jag att vänsterögdhet är ett större problem än att vara vänsterhänt. Förutom att baksidan är ordentligt infettad så händer det ibland att jag byter fokusfält med näsan eller att jag får det finger i högerögat när jag byter fokusfält...

Tangentbord och mus är bara en fördel att vara vänsterhänt, då är pennhanden fri när man joxar omkring med musen.


/AK
 
duckie skrev:
...Tangentbord och mus är bara en fördel att vara vänsterhänt, då är pennhanden fri när man joxar omkring med musen.


/AK

Mina vänner brukar doppa mitt huvud i toalettstolen ibland, bara för att jag envisas med att byta mushand med jämna mellanrum. De tycker jag skall sluta tjata om ergonomi och musarm. Jobbar ofta med musen i vänsterhand och trycker enter med höger för att snabba upp jobbet.

Använder förresten ritpenna, mus och kula för olika ändamål.
 
Jag måste ju vara perfekt då :)

Jag är både högerhänt och högerögd. Verkar snarare vara ett undantag än regel att vara högerögd. Ungefär som det är för er som är vänsterhänta.

Men det är ju samma fenomen som med bilars växelspak. Den är på höger sida oavsett vad man är för "hänt", men i U.K är det tvärtom. Det är bara frågan om vana.

//Efwa (Unik i sitt slag)
 
Lite om vänsterhänthet...

(För den som är intresserad)

Ungefär 10% är vänsterhänta, och det är flest män. Ofta förknippas också vänsterhänthet med såna sjukdomar som också är vanligare hos män... tex dyslexi, stamning och autism.

Vår vänstra hjärnhalva ansvarar för:
* Kontroll över högerhanden
* Talet
* Ordförråd, språkcentrum
* Matematisk begåvning
* Logiskt tänkande
* Tidsuppfattning

Vår högra hjärnhalva ansvarar för:
* Kontroll över vänsterhanden
* Stereoskopiskt seende
* Musikbegåvning
* Konstförståelse
* Fantasi

Alltså, om man är högerhänt dominerar i regel vänstra hjärnhalvan. Och om man är vänsterhänt är det i regel den högra.

Men jag antar att många olika faktorer spelar in. Jag är ju som sagt vänsterhänt och borde då kanske ha svårigheter med ordförrådet/språkcentrum, men för mig är det tvärtom. Jag älskar språk och ord och allt kring det. Har alltid varit "duktig" i språk.

Musikbegåvning kan jag däremot inte hålla med om att jag har. Spelar inga instrument, lyssnar på "vanlig" musik som alla andra lyssnar på osv. Men det är ju klart... om jag redan som barn hade gett musiken en chans och lärt mig spela instrument, så KANSKE jag hade haft lättare att lära mig än en högerhänt?

Däremot kan jag säga att färg, form, layout, och kreativitet inom just det området är min starka sida.

Det här med tidsuppfattning får mig lite fnissig. Förstår inte riktigt skillnaden mellan att ha lätt och svårt för att uppfatta tid. Haha... ja, jag kanske inte förstår skillnaden för att jag är vänsterhänt? Nej, men tid är väl "bara" tid... hur kan det uppfattas olika?

Lite annan info om vänsterhänthet är att man kan utläsa ur bibeln att Gud är högerhänt och djävulen vänsterhänt. Hehe... passa er så jag inte kommer och tar er! ;-)

/Kriss
 
Så en tes skulle alltså kunna vara att vänsterhänta är överrepresenterade bland fotografer, eftersom foto är en kreativ sysselsättning! Tänk om vi är över 50%, och alltså kan kräva att den normala avtryckarplaceringen skall vara till vänster.

Att den traditionellt har hamnat till höger behöver inte vara konstigare än att kamerakonstruktion är ett analytiskt, matematiskt och logiskt arbete som alltså lockar till sig högerhänta personer...

Vilken teori! Vi kan göra konsumentuppror!
 
Är det inte så att fotografi är ett tekniskt arbete med ett instrument (högerhänt) medan bildskapande är för kreativa (vänsterhänt)?
Därför svär fotografer över frammatingsarmen i ögat och näsfett på displayen.
 
Ett intressant ämne för månadens fråga...
är andelen vänsterhänta på fotosidan signifikant större än i vanliga fall?

/AK
 
lycklig jäkel!!

Kul diskussion där jag bara måste tillägga att
jag då måste vara en LYCKLIG JÄKEL eftersom jag tillhör det lilla men exkliusiva släkte som är dubbelhänta och tom dubbelögd!!!
 
Re: lycklig jäkel!!

Orelle skrev:
Kul diskussion där jag bara måste tillägga att
jag då måste vara en LYCKLIG JÄKEL eftersom jag tillhör det lilla men exkliusiva släkte som är dubbelhänta och tom dubbelögd!!!

Jag har också två ögon så jag är väl dubbelögd jag med ;-).


Joker skrev:
Jag VET att vänsterhänta är bäst men omnipotens hos vuxna brukar väl vara tecken på galenskap. Om jag inte är helt ute och cyklar så kan det även vara drogrelaterat. Jag tror att Muminmonstret behöver hjälp. ;)


Hehe, det här var en kul tråd att läsa med många fina betraktelser.
 
När jag gick i skolan så var det bara jag och max en till som var vänsterhänt under hela tiden med klassombyten och allt. Men när jag kom till fotoskolan så var drygt hälften av oss elever vänsterhänta så visst tror jag att det finns vissa kopplingar mellan.

Det vore faktiskt intressant att få veta mer om hur det ligger till.

/ Kenneth (tvåhänt tangentbordsknackare)
 
Undrar om inte AGFA-2000 för 110-film var för sådana som inte kunde bestämma sig för om dom var H- eller V-hänta. Reklamen var "Kan du klappa händerna så kan du fotografera"
Visserligen satt avtrycket på H-flayen.

Kanske något för redaktionen att ta upp och ställa frågan: Är du höger eller vänsterhänt?
 
Värdelöst vetande

Konica (tror jag det var) gjorde en gång i tiden en "spegelvänd spegelreflex" med avtryckaren till vänster. Något säger mig att det var en variant av deras första systemkamera utan frammatningsarm (marknadsfördes som "kameran med inbyggd tumme"), men jag kan ha fel.

Gissar att det inte blev någon större succé, för såvitt jag känner till följde de aldrig upp den.
 
konstigt

Jag tycker att jag har ett så klart minne av kameran, men nu kan jag inte hitta en rad om den på webben.

Kan jag minnas så fel? Det här skulle ha varit någon gång på tidigt 80-tal tror jag. Eller möjligen sent 70-tal.

Hursomhelst ber jag att få reservera mig för eventuell sinnesförvirring.
 
Jag blev nyfiken så jag provade också att söka lite och det verkar inte som om du minns fel. Men det verkar inte som om de hade en inbyggd vänsteravfyrare, det var extra tillbehör.

Konica FS-1, FC-1, FP-1 och FT-1 hade tydligen ett uttag för trådutlösare finurligt placerat på vänster sida. Ett av de tillbehör som salufördes var en avtryckare som hamnade perfekt placerad för vänster pekfinger.

Idén torde ju vara lätt att härma om man är vänsterhänt och besväras av det. Nikonkameror brukar ju ha tråduttaget på vänster sida så man borde ju kunna koppla in en avtryckare och de där två dioderna som behövs och tejpa hela kontruktionen mot kamerahuset :)
 
Ah, just det. Så var det. Ett tillbehör till Konicans beryktade "multianslutning".

Tack för att du stadgade upp mitt något vingliga inlägg Jim.

Jag ser fram emot ett produktfoto av en vänstermodifierad F4.
 
gors skrev:
Jag ser fram emot ett produktfoto av en vänstermodifierad F4.
Kommer här. Jag ber om ursäkt för den taffliga kvaliteten. Produktfotografen har i den digitala tidsåldern gått över till den så kallade eugenogramtekniken med framkallningsskålar som bakgrunder. Och silvertejpen var slut ;-)
 

Bilagor

  • f4.jpg
    f4.jpg
    25.3 KB · Visningar: 336
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.