Det beror som sagt på vilka motiv man tar bilder av.
Om jag står på golvet framför en jätteorgel som är 15-20 meter hög som i Grenadas katadral och försöker ta en bild av den så kommer den nog se rätt hopplös ut för de flesta - även de som har väldens bäst korrigerade vidvinkel - även om det är mindre extremt än ditt 9mm. Nedan okorrigerad bild.
Visa bilaga 174220
Korrigerad helbild
Visa bilaga 174219
Bild 2 och 3 nedan visar dessutom bara överdelen av verkligheten.
Inte särskilt snyggt i okorrigerade bilden nedan - tycker i alla fall jag så jag tycker alltid dessa bilder behöver viss hjälp.
Visa bilaga 174217
Det kan de få i en hyfsad konverterare idag trots att man inte använt ett tilt/shift-objektiv av hög kvalitet. Det funkar även med ett halvdåligt upprätat 24-105mm zoom på 24mm. Så personligen så är denna typ av brister i objektiven inget som bekymrar mig överhuvudtaget idag för det fixar man mycket lätt i efterbehandlingen.
Visa bilaga 174218
Finns inte en chans att du skulle få till ett sånt motiv rakt ur kameran ens med ditt super duper 9mm. Du skulle dessutom förmodligen haft betydligt större problem i efterarbetet än de jag hade med mitt 24-105mm. Ju mer extrema objektiv ju större problem med perspektiven vid minsta tilt ur lod.
De här justeringarna är faktiskt väldigt enkla att göra idag med "Rectangle" och motsvarande verktyg som finns i alla moderna konverterare idag.