Annons

Välkommen Canon 30D!

Produkter
(logga in för att koppla)
Tydligen skall bruset vara lika i RAW, men bättre brusreducering i jpg än i 20D (enligt nån Canon-anställd i någon tråd). Ingen skillnad kamerorna emellan i RAW tyder på samma sensor. 20D har alltid prisats för sitt mkt låga brus på höga ISO, så 30D lär inte bli en besvikelse.

Enligt mikael riesedals jämförelse i 5D vs D200 brustest i en annan tråd så har 20D (och därmed 30D) lika lite brus som 5D på pixelnivå (men 5D känns mindre brusig pga högre upplösning och mindre förstoring av varje pixel vid en given bildstorlek). Båda kamerorna har tydligt mindre brus än D200 från ISO 800 och uppåt.
 
Jag satt just och kikade lite priser på 30D på olika nätbutiker. Eftersom jag för tillfället bor i Schweiz blir det lite dyrt att beställa från Tyskland. (Tull m.m) Till min förvåning visade det sig att schweiziska nätbutiker är billigare än tyska. Här kan man få en 30D för stax under 1600 schwizerfranc = ca 9500! En orsak är säkerligen momsen (7,6%) som är lägre än i Tyskland och Sverige.

Samtidigt håller jag med om att svenska canon har helt hutlösa priser på framför allt lite bättre grejor. När jag bodde i Sverige beställde jag från Tyskland. Jag kan inte se någon anledning att betala ett par tusenlappar extra för exakt samma prylar bara för att de råkat gå via canon sverige. Postorder från andra länder har heller aldrig vållat några problem. Det är bra med EU:s inre marknad ibland.

/ Joacim
 
Nu finns 30D för under 10 000 kr, hos www.salesonnet.com (finns inte inlagd i den vanliga listan utan man får söka fram den, likadant med de andra digitalsystemkamerorna). Man lär väl knappast få en svensk manual, men priset är helt ok.
 
Bakwetu skrev:
Nu finns 30D för under 10 000 kr, hos www.salesonnet.com (finns inte inlagd i den vanliga listan utan man får söka fram den, likadant med de andra digitalsystemkamerorna). Man lär väl knappast få en svensk manual, men priset är helt ok.

När man klickar på länken och kommer till deras hemsida står det "Logga ut" i högra övre hörnet. Hur kommer det sig?

Är det här ett pålitligt företag?
Har någon här handlat från salesonnet.com?
 
Bakwetu skrev:
Nu finns 30D för under 10 000 kr, hos www.salesonnet.com (finns inte inlagd i den vanliga listan utan man får söka fram den, likadant med de andra digitalsystemkamerorna). Man lär väl knappast få en svensk manual, men priset är helt ok.

Det är nog en felskrivning!
Kolla på priset på 20D, den är 3000:- dyrare!!
 
Man blir tydligen inloggad som gäst (ser ut så i adressrutan iallafall) när man går till deras sida, därav utloggningen. Det är möjligt att det är en felskrivning, men då har de skrivit fel på tre ställen, med kitobjektivet 18-55 kostar den ca 10600 kr och med 17-85 13741 kr.

Det finns bara två omdömen på prisjakt http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=86769, så det är väl inte så lätt att säga om de är bra eller inte. Bara att de är listade på prisjakt är väl någon slags kvalitetsstämpel.

edit: förresten så borde priset stämma eftersom välkända företag som t ex Inwarehouse har den för 10124 kr
 
Vikings skrev:
Det är nog en felskrivning!
Kolla på priset på 20D, den är 3000:- dyrare!!


De der är något skumpt pris, de kan setta ut vilket pris de vill men så ner den kommer till lagret höjer dom priset.
Verkar vara lockpris för att lura till sig kunder, skulle inte lita på dom.
 
....och dessutom får man med svensk manual på inwarehouse. Canon måste ha satt ner priset nyligen, för Inwarehouse brukar väl inte var bland de billigaste affärerna?

Det kanske är det den negativa tonen i början av denna tråd som fått Canon att reagera ;)
 
Är det någon som beställt från inWarehouse?
Det "känns" som om priset är fel, visst om ett år kanske den ska krypa ner mot 10 inkl. Men nu?
 
Bakwetu skrev:
Jag har tagit priserna från http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=86769
följer man länken där så kommer man till 30D
här http://www.inwarehouse.se/productDetail.aspx?Id=e1083779&ReferId=36 verkar ha ett preliminärt leveransdatum den 21/3

edit: visst är det med moms

Tack Patrik,
Jag navigerade via Hemelektronik istället för IT-produkter och därför hittade jag inte 30D hos inwarehouse.

Jag tror att de har av misstag skrivit priset exklusive moms i inskusive moms fältet. Kolla på 30D med 17-85 kitet. Det kostar 17 874:-
 
Senast ändrad:
de andra tre företagen som har pris runt 10 000 känner jag inte så noga till, men Inwarehouse har funnits länge och är ett stort företag. Kolla omdömena (164 st!) på prisjakt om du vill veta mer om dem.

Det är väl inte helt ovanligt att priser ändrar sig medan man väntar på att produkten ska komma ut, men detta var en rejäl prissänkning - inte mig emot. Jag sitter på en 300D och är rätt sugen på att uppgradera.

Anders - jo stor priskillnad, men å andra sidan har de kamera och kitobjektivet 18-55 för 10874, så jag förblir optimist tills nån slår mig hårt i huvet med en momshammare
 
Stora prisskillnader !

30D kostar på

Yfo - 12.995:- (ex frakt)
IW - 10.243:- (ink frakt)

Sparad kostnad - 2752:-


IW säljer ofta kameror från lev i Tyskland, om jag inte minns fel. Så jag tror priset är korrekt.

Skulle det visa sig vara ett fel från IW, så är ju inte summan tio tusen kronor helt osanolikt låg. Därmed tror jag att dom måste leverera till det priset. Skulle ju bli en herrans massa badwill annars.

Tack för tipset - skall avbeställa på yfo (om inte dom kan släppa för samma pris - vilket jag tvivlar på).
 
Bakwetu skrev:

Det är väl inte helt ovanligt att priser ändrar sig medan man väntar på att produkten ska komma ut, men detta var en rejäl prissänkning - inte mig emot.

Man får inte sätta ut preliminära, uppskattade, priser på en vara som går att beställa.

I annat fall skall detta framgå tydligt, och klicka "på beställning" skall inte fungera.

En vara som går att beställa med ett pris - är också det pris som gäller.
 
Jag menade att det händer att priset på en produkt som är på väg ut på marknaden kan ändras en del redan innan någon affär har hunnit leverera den. Det är rätt vanligt på datorkomponenter t ex processorer. Det är kanske inte riktigt samma sak som en prissänkning eftersom ingen egentligen har genomfört ett köp än.

Hade det bara varit ett företag som hade haft den fär runt 10 000 kr, skulle jag vara misstänksam, men nu är det fyra stycken.Stämmer det så får Peter allt äta upp sin kritik mot att allt är så dyrt i Sverige ;) (om nu inte de tyska handlarna sänker priset ännu mer)
 
Bakwetu skrev:

Hade det bara varit ett företag som hade haft den fär runt 10 000 kr, skulle jag vara misstänksam, men nu är det fyra stycken.Stämmer det så får Peter allt äta upp sin kritik mot att allt är så dyrt i Sverige ;) (om nu inte de tyska handlarna sänker priset ännu mer)

Hehe...fast om du läser så skriver jag -"IW säljer ofta kameror från lev i Tyskland".

Samma gör Cyberphoto, fast då är det inte frågan om några tusenlappar billigare - utan på sin höjd 2-300:-

Det finns säkert fler handlare som gör så här.
 
Re: Stora prisskillnader !

Peter.H skrev:
30D kostar på

Yfo - 12.995:- (ex frakt)
IW - 10.243:- (ink frakt)

Sparad kostnad - 2752:-


IW säljer ofta kameror från lev i Tyskland, om jag inte minns fel. Så jag tror priset är korrekt.

Skulle det visa sig vara ett fel från IW, så är ju inte summan tio tusen kronor helt osanolikt låg. Därmed tror jag att dom måste leverera till det priset. Skulle ju bli en herrans massa badwill annars.

Tack för tipset - skall avbeställa på yfo (om inte dom kan släppa för samma pris - vilket jag tvivlar på).

Nu har äntligen kommit till skott och beställt en 30D hos IW. Prelimärt skriver de 23/3 som lev datum. Skall bli intressant och se om det stämmer.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.