Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Välkommen Canon 30D!

Produkter
(logga in för att koppla)
vi har säkert samma datorgrossist, i måndags la jag in en order på 30d+17-85 objektiv idag hade priset hos dem gått ned med nästan 3000kr på den kombinationen, får som sagt se om det är en miss eller om det stämmer. Stämmer det så är det ett klipp :)

Ok, intressant hur detta slutar då med prissättningen, men det som är viktigast är väl leveransdatum? Men det ser ut som om den kommer till veckan?

/Magnus

Frågan är vad som händer med oss som redan beställt hos IWH för 10tkr ink moms, till och med ringt och frågat att det stämmer i morse och fått det bekräftat, borde ju gälla då.

scandinavian photo (tror jag det var) ringde mig idag och sa de hade fått hem en 30D, men jag har ju beställt en D200 :D

Intressant att alla som inte vill ha 30D får förfrågningar före de som desperat jagar det över hela världen.

har man tur så låter dem "oss gå för denna gång"
Jag läste någonstans att om de vill så får de ändra priset enligt nedan (citat från IWH):

5.1
På inWarehouse hemsida och i dess katalog förekommande priser och avgifter är exklusive mervärdeskatt och andra skatter och pålagor samt även exklusive eventuella frakt- eller portokostnader vilka utgår enligt inWarehouse gällande prislista på leveransdagen.

5.2
inWarehouse förbehåller sig rätten att när som helst innan Leveransdagen justera under punkten 5.1 angivna priser, under förutsättning att kunden därvid meddelas. Kunden äger då skriftligen häva köpet i enlighet med punkten 8 nedan.

8. (innehåller info om Returrätt och reklamationer, för mer info kolla http://www.inwarehouse.se/Info.aspx?Id=Allmannavillkor)

I punkt 5.2 står det att de kan ändra priserna hej vilt. Med du meddelas innan du får den. Sen tolkar jag det som att de ändå skickar iväg den hem till en, med eller utan samtycke från kunden. Sedan ska man få skicka tillbaka den inom 10 dagar, ej brutet förpack.

Alltså jag vet inte om jag tolkar detta rätt, det känns inte så troligt. Antagligen kan man häva köpet innan de skickar den, just efter att de har ändrat priset.
Någon annan som är bra på juridiska termer eller är lite mer vaken än jag.

Senast ändrad:
Detta var väl alldeles för bra för att vara sant - jag har iaf en orderbekräftelse, både muntligt per telefon samt via e-post där jag försäkrat mig om att angivet pris 10243:- är det korrekta priset.

Jag skall ringa till dom på måndag.

Peter vad menar du att detta är alltför bra. Det står ju att de kan ändra sig innan Leveransdagen, den har ju inte varit än?, du har väl bara liksom mig fått en orderbekräftelse? Eller?

Jag har bara en skriftlig orderbekräftelse med 10124kr. Hoppas den räcker. =)

de kan inte skicka varorna till dig utan att meddela dig i förväg om priset inte är som det var från början, om de gör det och kräver att du betalar nya höga priset är det ett brott i konsumetlagen och vilse ledande marknadsföring, såg att de har nu mycket högre pris än i morse och undrar vad de sislar med.
Det låter som en lurengrej att höja med nästan 3000 kr på några timmar.
Om ni har bestält hoss de och de medelar nya priset vore det bäst att häva köpet och inte handla der igen...

Johannes, jo jag tror faktiskt att de hör av sig innan de skickar sakerna. Det är jag nästan hundra på. I det läget får man väl då avgöra om man vill fortsätta eller avbeställa kameran. Men det känns som om detta pris endast har rört till i grytan å skapat massor av beställningar pga prislappen. De har synts till högst på både prisjakt och pricerunner som lägsta pris. T.o.m Salesonnet och MJ multimedia har inte så billigt fastän det ligger före IWH för billigaste kameran(för deras är nämligen exkl moms. men det nämns inte på dessa produkt-jämförssidor)

ifo0s skrev:
har man tur så låter dem "oss gå för denna gång"

Jag undrar hur många som hann beställa innan de höjde priset? Såg att löst hus verkar inte finnas att beställa mer (det fanns igår när jag beställde).

Nu får man sitta och hålla tummarna att de håller det utlovade priset (10243:- inkl frakt).

För IW del hade det nog blivit mycket "badwill" om man ändrar utlovat pris.

Håller med Niklas. De har själv visat att 30D hus är en "toppsäljare" eftersom att de har/hade? en sådan där röd uppåtpil.

ifo0s skrev:
Peter vad menar du att detta är alltför bra. Det står ju att de kan ändra sig innan Leveransdagen, den har ju inte varit än?, du har väl bara liksom mig fått en orderbekräftelse? Eller?

Det jag menar är att, det är nått skumt när en nätbutik som IW helt plötsligt är nästan 3000:- billigare än alla andra på samma kamera.

Jag vet att det står att de kan ändra priset, men då har jag som konsument gjort vad jag har kunnat.

- Jag har ringt och försäkrat mig om att priset är korrekt. Som svar har jag fått att priset då är korrekt. När jag frågade hur dom kan vara nästan 3000:- billigare, så sa han jag pratade med, jag citerar -"skratt...Vi ÄR billigare än alla andra, och priset stämmer.." slutcitat.

- Jag har som du fått en orderbekräftelse (som inte verkar gälla, (morr). Men vad händer om jag som fotograf, måste sticka iväg ett par veckor på jobb? För det händer ju rätt ofta. Då kan jag komma hem och upptäcka att den varan jag beställt för ett pris, helt plötsligt fått ett annat pris.

IW's inköpare borde haft såpass bra kontroll redan innan de prissatte sina 30D, att när den blev nästan 3000:- billigare, så borde det ringt en klocka hos dom. Det är väl min spontana reaktion så här inledningsvis. Priset har ju varit känt ett par veckor nu bland andra nätshoppar.

Det luktar "kundfiskeri" lång väg, a l'a Elgiganten, som lockar kunder i deras fina reklamblad. När man väl kommer till butik, så visar det sig att varan var slut för 2 veckor sedan, och man hoppas att kunden köper något annat dyrare i stället.

Här kanske IW hoppas att de kunder som beställt kameran för 10k, när de får det fördyrade priset - i alla fall låter sin order stå kvar.

Ganska smart, men fult sätt att kolla hur intresset är för en vara.

Senast ändrad:
Jag tycker inte att priset är konstigt. I juli förra året köpte jag en 20D (tyskimporterad) för 12 588 kr inkl moms från Fyndbörsen. Då kostade kameran minst 14 000 kr på andra ställen. Det finns alltså alltid de som importerar stora lass och håller nere priset.

Jo men lite konstigt är det väl ändå när det svenska priset (på tyskimporterade kameror) understiger vad tyska nätjättar tar för sina tyska 30d.

Nu har även MJmultimedia höjt sitt pris (10 055 till 12 523) och salesonnet sida kommer jag inte in på mer. Återstår just nu bara butik.it som fortfarande listar ett billigt pris. Var det någon grossist som skrev fel och att detta fel spred sig ut till dessa fyra butiker?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar