Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Välkommen Canon 30D!

Produkter
(logga in för att koppla)
Minita skrev:
Kikade in på C1:s sida och lästa vilka kameror som stöds. Under rubriken Canon fanns D30. Är det en felskrivning för den beteckningen hör väl hemma hos familjen Nikon?


//Micke

Nej, Canons två första DSLR-kameror hette D30 respektive D60. Sedan bytte man i och med 10D.
 
30d vs d200

Molanders i Stockholm hadde en visning av 30d i förra veckan 060308 Per från canon var där o demade den. hoppas att al smutskastning på 30d kan ta slut här.Jag fick prov plåta lite med kameran hadde med mig ett eget minneskort körde både jpg o raw med lite olika gluggar o olika iso innställningar.
kameran är betydligt skönare än 20d bättre grepp o bättre byggkvallite som en mini 5d.autofokusen klart förbättrad från 20d o spegeln smäller inte lika myckett.det var lite kort om kameran nu till bildkvaliten.iso 100 till 200 kan man se att d200 har ett litet övertag i upplösning.iso 400 här börjar 30d visa sin styrka här kan man inte längre se någon skillnad i upplösning men skärpan är bättre på 30d i iso 800 är 30d klart bättre mer detaljer o bättre skärpa iso 1600 här börjar d200 se riktigt dålig ut medans 30d är förbluffande bra iso 3200 är väl att betrakta som ett nöd läge men återigen 30d krossar d200 här.iso 800-3200 är 30d mycket bättre en sin förregångare 20d också.slutsats välj en kamera som känns bra för dig och fungerar till det du tänker använda den till.raw filerna har jag ej granskat än eftersom c1 ej stödjer dessa ännu men återkommer om dessa så fort som möjligt.tyvärr kan jag ej lägga ut några billder från 30d eftersom det var ett förexmplar och jag fick bara använda billdrna för eget bruk vilket jag tänker respektera.vitbalansen verkar också fått sig ett lyft specielt i blandljus innomhus det samma gäller färgerna som har blivit klart bättre än 20d.
 
Senast ändrad:
Kul med lite glada bud till oss som nyfiket väntar på leveransen, undrar om man hinner få kameran till påskhelgen tros...man borde kunna spela på Unibet hur länge Canon tänker hålla på grejorna den här gången, 24-105 fick jag vänta på i månader :/
 
LeadHead skrev:
Snabb överslagsräkning: Att bygga ett EOS 1-hus (exklusive sensor och lite ytterligare elektronik) kostar troligen inte mycket mer än tio papp. En komplett EOS 5D går för under 30.000 kr i butik. Alltså borde det lätt gå att sälja ett proffsbyggt fullframehus för under 40.000 kr.

Eller har jag missat något? Är t.ex. den mer högpresterande övriga elektroniken i 1D-serien så mycket dyrare?
Dels är det ju allt det mekaniska i huset med tätningar, 100% sökare, större prisma och konstruktion. Sedan är det ju fullformats sensor. Idag har ju 1D-serien dubbla cpu'er förrutom sin rätt ordentliga buffert vilket också kostar en del. Sedan får man tänka på att utvecklingskostnader och fabriktstid och allting måste delas över ett mycket mindre antal kameror än för de lägre serierna. Nu har ju Canon i grund och botten använt ett och samma hus under en ganska lång tid i 1D-serien. Å andra sidan har ju utvecklingen gått frammåt en del så det kanske tar ut varandra.

Sist och absolut inte minst så håller alltid proffsserierna ett visst premium över de lägre serierna, även om jag ingalunda tror på några giganstiska marginaler. Mycket av pengarna kommer ju ändå från de lägre serierna och det enorma antal kameror som säljs där.
 
Re: 30d vs d200

gripner skrev:
Molanders i Stockholm hadde en visning av 30d i förra veckan 060308 Per från canon var där o demade den. hoppas att al smutskastning på 30d kan ta slut här.Jag fick prov plåta lite med kameran hadde med mig ett eget minneskort körde både jpg o raw med lite olika gluggar o olika iso innställningar.
kameran är betydligt skönare än 20d bättre grepp o bättre byggkvallite som en mini 5d.autofokusen klart förbättrad från 20d o spegeln smäller inte lika myckett.det var lite kort om kameran nu till bildkvaliten.iso 100 till 200 kan man se att d200 har ett litet övertag i upplösning.iso 400 här börjar 30d visa sin styrka här kan man inte längre se någon skillnad i upplösning men skärpan är bättre på 30d i iso 800 är 30d klart bättre mer detaljer o bättre skärpa iso 1600 här börjar d200 se riktigt dålig ut medans 30d är förbluffande bra iso 3200 är väl att betrakta som ett nöd läge men återigen 30d krossar d200 här.iso 800-3200 är 30d mycket bättre en sin förregångare 20d också.slutsats välj en kamera som känns bra för dig och fungerar till det du tänker använda den till.raw filerna har jag ej granskat än eftersom c1 ej stödjer dessa ännu men återkommer om dessa så fort som möjligt.tyvärr kan jag ej lägga ut några billder från 30d eftersom det var ett förexmplar och jag fick bara använda billdrna för eget bruk vilket jag tänker respektera.vitbalansen verkar också fått sig ett lyft specielt i blandljus innomhus det samma gäller färgerna som har blivit klart bättre än 20d.

Hej

Verkar ju positivt!

Den verkar inte ha fått vad jag kunnat se samma mjuka och runda kamera remfäste som 5D. Min 20D har en vasst kantigt remfäste som skaver upp kameraremmen medan tex mina 1d mark2 har mjuka och mer rundade.

MVH
Omar
 
Jag tror 30D kan vara bra eftersom antingen har jag råd med den och skaffar en eftersom den är bättre på höga iso och skönare och tystare än 20D eller om jag inte har råd med en 30D så hjälper den nog begagnatpriserna på 20D nedåt en bra bit.
 
Det är intressant att konstatera att priset är sjunkande, åtminstone i Tyskland.

30D 1155 Euro = 11320:-
20D 995 Euro = 9750:-

Huruvida skillnaden kan motiveras återstår att se.

Någon som har sett en bra test på kameran??
 
Naturligtvis är prisskillnaden motiverad. 20D är på väg ut, 30D är mycket billigare (och bättre) än 20D, när denna lanserades.

Tveksamt att säga att priset är sjunkande, det beror till stor del att det redan sedan innan är billigare att handla i Tyskland (oftast, sitter nämligen och väntar på min nya 32" LCD-TV från Tyskland. En besparing på 2500:- eller 20% om man så vill).
 
Jeppe skrev:
Naturligtvis är prisskillnaden motiverad. 20D är på väg ut, 30D är mycket billigare (och bättre) än 20D, när denna lanserades.

Tveksamt att säga att priset är sjunkande, det beror till stor del att det redan sedan innan är billigare att handla i Tyskland (oftast, sitter nämligen och väntar på min nya 32" LCD-TV från Tyskland. En besparing på 2500:- eller 20% om man så vill).

vars beställde du tvn... tänkte nämligen göra detsamma...
 
Vikings skrev:
Det är intressant att konstatera att priset är sjunkande, åtminstone i Tyskland.

30D 1155 Euro = 11320:-
20D 995 Euro = 9750:-

Huruvida skillnaden kan motiveras återstår att se.

Någon som har sett en bra test på kameran??

Det var biligt....
Var i Tyskland har du sett det priset på 30D?
Vilken butik?
Har du själv någon gång beställt från de?
 
Att man kan göra fynd i Tyskland kan jag intyga.

Eller vad sägs om Canton RC-L (högtalare), som hemma, när dom fanns här kostade från 19 till 25.000 (beroende på vart man handlade dom).

Dom kostade i Tyskland, håll i er - 6900:- inkl frakt ända hem till dörren med DHL ! :)

Sug på den ockersverige!


Vad det gäller Canons prissättning i Sverige, så tvingar Canon handlarna att på ett förhand hålla ett bestämt pris. Håller man inte prissättningen utan går utanför med egen konkurrens - så riskerar handlarna att bli utan kameror.

Ovan kommer från en säker källa.

Därmed kan en kamera i Sverige vara flera tusen kronor dyrare.

När man gör så här, blir det en slags hämmad konkurrens. Ett slags monopol. Monopol vet man som bekant, verkar enbart till att hålla uppe priser, med obefintlig konkurrens.
 
Senast ändrad:
ej roligt att få en tysk manuel om man inte kann tyska och svårt med garentinärende oxå,
betalar heller litet mer specielt om det är en ny DSLR.
 
Joi skrev:
ej roligt att få en tysk manuel om man inte kann tyska och svårt med garentinärende oxå,
betalar heller litet mer specielt om det är en ny DSLR.


Man får en engelsk manual, eller så kan man ladda en sådan från nätet.
http://consumer.usa.canon.com/ir/controller?act=DownloadDetailAct&fcategoryid=314&modelid=12929

Hur menar du att det är svårt med garantiärenden? Tyskland är med i EU, så det ska inte vara några problem med garantiärenden.
 
Senast ändrad:
Joi skrev:
ej roligt att få en tysk manuel om man inte kann tyska och svårt med garentinärende oxå,
betalar heller litet mer specielt om det är en ny DSLR.

Canon har Europa-garanti på samtliga deras hus. En kamera köpt i ex norge, kan repareras i sverige. Länderna behöver såldes inte vara med i EU.

Detta gäller främst kamerahus. Canon går längre med sina objektiv, där dom har världsgaranti.

Som någon annan ovan påpekade, så kan man ladda ner manualer från nätet. Den är på inga sätt värd en prisskillnad på flera tusen kronor, eller ett par hundra som Canon sverige tar för en svensk manual. Rena skojarpriserna dom tar ut för en manual. En manual som på sin höjd kostar en femma att tillverka, tar man ut över 300:- för - skogstokigt.

För att återgå monopolställning som Canon har i sverige, så är det förbjudet inom EU, att motverka konkurrens och ha en priskartell. Det är ej heller tillåtet att tvinga handlare att upprätthålla ett visst pris, med risk att bli utesluten som återförsäljare, om man frångår Canons påtvingade prissättning.

I sverige verkar vi leva efter -"Sälj så lite som möjligt, till så dyrt pris som möjligt".

Man är inte seriöst intresserad att sälja mängder. Därför att mängder ger låg avkastning eftersom man måste sälja billgare. Men o andra sidan är vinsten långsiktig. Idag är det endast kortsiktig, snabb, vinst som är intressan. Då blir också priserna per automatik högre - precis som vi har idag.
 
Glöm för all del inte momsskillnaden mellan Sverige och Tyskland. Om jag minns rätt är den 9% och gör en del faktisk. Iofs så säljer ofta de billigaste nätaffärerna i Sverige just tyska varor och de "helsvenska" ligger ofta högre i pris.

När det gäller Canton rc-l så kostade de visserligen runt 20 000 när de introducerades, men de sista åren de såldes gick de väl för ca 12 000 kr? Det är helt sant att de är väldigt prisvärda, men var hittar du dem för bara 6 900 inkl frakt? De billigaste jag vet säljer dem för 7 500+frakt.
 
Bakwetu skrev:
Glöm för all del inte momsskillnaden mellan Sverige och Tyskland. Om jag minns rätt är den 9% och gör en del faktisk. Iofs så säljer ofta de billigaste nätaffärerna i Sverige just tyska varor och de "helsvenska" ligger ofta högre i pris.

När det gäller Canton rc-l så kostade de visserligen runt 20 000 när de introducerades, men de sista åren de såldes gick de väl för ca 12 000 kr? Det är helt sant att de är väldigt prisvärda, men var hittar du dem för bara 6 900 inkl frakt? De billigaste jag vet säljer dem för 7 500+frakt.

Momsskillnaden är medräknad som du nämner på ~9% - det motiverar ändå inte en prisskillnad på upp till flera tusen kronor många gånger - eller mer än 50% prisskillnad på exakt samma vara.

Nu är prisskillnaderna inte lika tokiga på kameror som med hemelektronik, men studerar man tyska nätshoppar och jämför, så finner man att priserna i sverige inte lever upp till en fri konkurens, med egen prissättning. Det diffar ett par tior hit och dit - som mest kanske en hundralapp eller så.

Som jag skrev så kostade RC-L 6900:-, det betyder inte att dom fortfarande gör det. Dom gick upp ett par hundra kronor minns jag, när Sveriges generalagent Canseda ondgjorde sig till den tyska tillverkaren, som tillfälligt stoppade alla leveranser av Canton högtalare till sverige från hifi-fabrik ett tag. Det var alltså tyska nätshoppen hifi-fabrik.de som sålde RC-L.

Att en svensk generalagent som Canseda lägger sig i tysk prissättning, är högst anmärkningsvärt - det tyckte även konkurrensverket.

RC-L finns inte längre att handla "nya" här i Sverige, men när de sista såldes ut, så såldes dom för mellan 14-19.000:-. Finns dom idag för 7.500:- så ÄR det ett fynd utan dess like.
 
Inte för att jag har något för tillfället bättre att skriva om, men tråden Canon EOS 30D och Tysklands momser och högtalare. Ser inte kopplingen lika bra längre. Visst det är intressant läsning men är det inte möjligt att göra en ny tråd. Jag väntar febrilt på min 30D, liksom många andra.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.