ANNONS
Annons

Välkommen Canon 30D!

Produkter
(logga in för att koppla)
froderberg skrev:
Canons svar är "tekniken är inte mogen än". Alltså, de blev tagna på sängen an Konica Minolta.
Hade Canon velat borde de vid det här laget ha kunnat ta fram inbyggd bildstabilisering i kamerahuset, D7D har funnits ett tag nu innan dess hade KM det i A1 (som lanserades i augusti 2003). Fast frågan är om Canon vill det beroende på att de förmodligen kan sälja fler dyra IS-objektiv.

Canon kan säkert ta fram bildstabilisering i huset om de bara vill. Nackdelarna för deras del (färre IS-objektiv och inte minst fler piratobjektiv säljs) kanske överväger konkurrensfördelarna.

henrikf skrev:
Hade Canon velat borde de vid det här laget ha kunnat ta fram inbyggd bildstabilisering i kamerahuset, D7D har funnits ett tag nu innan dess hade KM det i A1 (som lanserades i augusti 2003). Fast frågan är om Canon vill det beroende på att de förmodligen kan sälja fler dyra IS-objektiv.

Så tolkar jag inte Canon. Det tar tid att utveckla teknik. IS-tekniken har visade Canon prototyper på i början på 80-talet och det kom först 1995.

I en intervju säger en canonchef i Japan "att vi tittar på det" och Canons fotochef i Sverige säger att Canon inte är där än. De avfärdar inte tekniken.

Sen finns det en ekonomisk aspekt. Trots allt överlevde inte Konica Minolta. Men nog borde en 30D-efterträdare kunna ha inbyggd IS. Men i de lägsta prisklasserna kan det bli svårt att få lönsamhet.

froderberg skrev:
30D + 17-55/2,8 IS ser ut att blir en väldigt intressant kombination för pressfoto. Synd bara att det inte finns en 10-22/2,8 eller fast 12/2,8

JA man kan inte få allt, vi får hoppas på en 10-22/2,8 det skulle sitta fint.

Peter H, du har gjort helt rätt, det kommer att bli kanon för dig. (Pontus som är lite avis)

Vad gäller antalet pixlar, så tror jag inte att Canon dragit sig tillbaka från MP-racet permanent (hur missriktat detta race än må vara). Antingen var man rädd för att komma för nära 5D, eller så lyckades man inte till denna lansering öka antalet pixlar på 1,6x med bibehållna eller förbättrade brusegenskaper. Möjligen så sparar man den nya sensorn till ett mer avancerat, väderskyddat 1,6x-hus som förhoppningsvis kommer inom 6-12 mån. Canon var ju tidigt ute med 8MP på 1,6x, när de andra nöjde sig med 6MP (som naturligtvis räcker mer än väl för de allra flesta av oss) och jag har svårt att se att de tänker lämna fältet fritt för Nikon.

froderberg skrev:
Greppet är fetare helt enkelt. Låg skönt i mina händer.

Ok, men en sådan enkel grej som en fördjupning för långfingret hade man väl kunnat fixa?

En till sak, har man gjort nåt åt det höga smällandet av spegeln i 20d? Är det mer mjukt på 30an? Läste nåt om att det fanns två hastighetslägen, vore ju ypperligt om man hade ett läge med lägre hastighet som gav betydligt tystare exponering.

Kul liten "chock" att läsa om releasen...
Undra hur stort hot Canon EF-S 17-55/2.8 IS USM
kommer att utgöra mot sigma 18-50/f2,5 EX Dc??
EF-S 17-55 måste nog ner runt 7000 isf.

Bara å sätta sig och hök bevaka andrahandsmarknaden på 20d. =)

Don Ricardo skrev:
Kul liten "chock" att läsa om releasen...
Undra hur stort hot Canon EF-S 17-55/2.8 IS USM
kommer att utgöra mot sigma 18-50/f2,5 EX Dc??
EF-S 17-55 måste nog ner runt 7000 isf

IS är värt en del liksom varumärket Canon. Sen återstår det att jämföra bildkvalitet, Sigmat är ju inte superskarpt, bara hyggligt.

Glömt en kanonfunktion !

Att man kan ändra iso utan att ta ögat från sökaren - lysande!

Jag ville ha en funktion till, att genom 1 knapptryckning (hålla in) så stängde man av blixten tillfälligt. Kommer säkert i framtiden :)

froderberg skrev:
IS är värt en del liksom varumärket Canon. Sen återstår det att jämföra bildkvalitet, Sigmat är ju inte superskarpt, bara hyggligt.

Sigman på 2.8 är klart jämförbar mot Canon 17-40/4L på 4.0 och Sigman på 4.0 är skarpare än 17-40 på 4.0 iallafall med ett bra ex.

Däremot har Canonen bättre motljusegenskaper och täcker ut till FF.

Läs: http://www.jasonlivingston.com/sigma-review/
http://www.photozone.de/8Reviews/lenses/sigma_1850_28/index.htm

Mina erfarenheter är den samma som ovanstående länk.

Jag har faktiskt inga vidare förhoppningar om den nya "normal" zoomen från Canon. Deras nya 24-105L var inte mycket att hänga i granen.

Måste också lägga till att det är otroligt skandalöst att inte Canon med nya 30D kan fixa till en bra sökare för vanliga konsumenter!!! TOTALT SKANDALÖST!!

Hade jag inte suttit med en hel hög med Canon objektiv så hade jag bytt till Nikon, men ja ja nu får Canon sålt en 5D till... till mig ;)

Senast ändrad:
Någon som vet vad de olika hastighetslägena på 30d är till för? Är det för att som på proffsmodellerna kunna få en tystare exponering? 20d är ju inte direkt tyst, så det vore ju i så fall en förbättring :)...

mange78 skrev:
Någon som vet vad de olika hastighetslägena på 30d är till för? Är det för att som på proffsmodellerna kunna få en tystare exponering? 20d är ju inte direkt tyst, så det vore ju i så fall en förbättring :)...

Jag kollade inte tystheten. Men enligt Canon är det för att kunderna ibland tycker att 5bps är för snabbt.

Pris

Så värst mycket billigare än 20D blir den väl inte i praktiken. Iaf inte till en början. I åtanke får man väl ha att 20D är kamera på utgång medan 30D inte ännu nått butikerna. Fick prisuppgift från en svensk återförsäljare idag. De satte den 300:- dyrare än 20D (som idag kostar runt 12.000:).

Re: Pris

Mikael Almehag skrev:
Så värst mycket billigare än 20D blir den väl inte i praktiken. Iaf inte till en början. I åtanke får man väl ha att 20D är kamera på utgång medan 30D inte ännu nått butikerna. Fick prisuppgift från en svensk återförsäljare idag. De satte den 300:- dyrare än 20D (som idag kostar runt 12.000:).

30D är 2000 kronor billigare i rekpris än ordinarie priset på 20D. Men för någon vecka sedan sänktes priset på 20D till samma som för 30D.

froderberg skrev:
Sigmat är ju inte superskarpt, bara hyggligt.
Jaså???

Superskarpt eller inte men jag trodde att den var mycket bra för omfånget, detta då enligt fotos test där den blir toppklassad. Även du Magnus har ju berömt den.

//Larsa

Re: Re: Pris

froderberg skrev:
30D är 2000 kronor billigare i rekpris än ordinarie priset på 20D. Men för någon vecka sedan sänktes priset på 20D till samma som för 30D.

Det är kanske inte helt otroligt att det lager 20D som finns kvar när 30D släpps säljs i något slags paket, på samma sätt som 1DMkII såldes i paket med 550EX-blixten när 1DMkIIn kom. Kanske 20D + 430EX till samma pris som en 30D?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar