Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Välkommen Canon 30D!

Produkter
(logga in för att koppla)
EF-S 17-55/2.8 IS kommer den med USM eller utan? och vad tror ni att priset kommer lägga på? Var den billig då slipper man köpa en 17-40 /4.
 
Joel Marklund skrev:
Jag hade varit nöjd om sökaren förbättrades.

Just det! Men det hade kostat...

För övrigt så ser den fin ut till det pris den kommer att betinga. Har dock svårt för att förstå att någon tycker att det är värt att uppgradera från 20D med tanke på hur mycket pengar det blir emellan, för de som har 10/300/350D däremot så är den ju en fin uppgradering...

Men sökaren! Jag valde bort 20D mest p.g.a. den men kanske får ångra det nu när KM lagt ned & Sony tagit över rodret:)
 
Får inte riktigt detta med priserna att gå ihop.

Från Kamera & Bild kan man läsa:

"Konkurrerar med pris
Det blev alltså inte 10 megapixel och tätat hus som hos Nikon D200. Prisskillnaden mellan Nikon D200 och Canon Eos 30D ligger på 6 000 konor. Möjligen ger detta möjlighet till ännu en modell mellan Eos 30D och Eos 5D, men det är inte aktuellt enligt Gunnar Wahlbeck på Canon:

- Nu har vi samma bredd på det digitala kameraprogrammet som på det analoga.

Eos 30D hamnar på 14 800 kronor i riktpris vilket är 2 000 kronor under föregångaren Eos 20D. Canons förhoppning är alltså att Eos 30D ska upplevas som prisvärd. I mars kommer kameran ut i butik.
Prissänkningen kan också innebära att marknadspriset för begagnade Eos 20D pressas nedåt."


Okej, här säger man att räkna med 6000kr billigare än Nikon D200. Snabb koll hos Nikon säger riktpris är "Rek ca pris inkl moms 17.990,00 kr". Ta då bort 6000kr så är det 11995kr men artikeln säger riktpris 14800 så då skulle skillnaden bara var 3195.

Sedan har vi ju de verkliga priserna och Cyberphoto tar 16395kr för en D200 och ska då en 30D ha riktpris 14800kr så lär det vara mer lockande med en D200.

Tur man redan har en 20D så man slipper bry sig om allt detta :)
 
Håller med Jesper!
Dock håller jag också med Joel angående att sökaren borde förbättrats.

Det verkar inte vettigt att konkurrera med sig själv bland alla modeller, men det blir väl lätt så när tekniken går framåt snabbt.
Canons "line-up" som Jesper skrev, känns mycket förnuftig.
Om man inte stirrar sig blind på enbart tekniska specar och jämför varenda siffra med konkurrenter så finns det faktiskt en bra kamera att välja inom alla kategorier och man vet exakt vad man får.
Passar inte 30D så finns ju 3 andra att välja på som borde passa.
Att de sedan inte är gratis direkt, är ju en annan sak.
Man får ändå mycket för pengarna, tycker jag.
Det man får med 30D är ju fantastiskt bra med tanke på priset, annars är man nog ganska så bortskämd eller vill kliva 10 år framåt i utveckligen för varje modell som kommer..
Det kanske är dags att börja tänka på vilka gluggar man använder istället, eller ännu hellre börja utveckla sig själv som fotograf.
Det finns alltid något nytt man kan lära sig!!!

M.v.h: Benny
 
Gadget skrev:

Det kanske är dags att börja tänka på vilka gluggar man använder istället, eller ännu hellre börja utveckla sig själv som fotograf.


M.v.h: Benny



Det bästa som sagts till nu i tråden!



MVH Niclas, som kallade Glöggen i Julas för Gluggen....,
 
ExplorerJonsson skrev:
Jag är så otroligt besviken, hade tänkt uppgradera till 20D efterföljaren men det har ju knappt hänt någonting.


Hehe,, kanske dags att inse att om man har föregångaren så ligger man inte så väldans långt efter..;)

Samma med 1DmII och efterföljaren,, de bilder du inte får med 1DmII får du knappast med n,huset heller;)

MVH Niclas,
 
ExplorerJonsson skrev:
Jag är så otroligt besviken, hade tänkt uppgradera till 20D efterföljaren men det har ju knappt hänt någonting.

För att undvika missförstånd inleder jag med att säga att jag inte har någon som helst avsikt att ägna mig åt pajkastning...

Hur som helst så är jag helt seriöst nyfiken av vad du saknar i den nya kameran? Eller vad du hade förväntat dig av den?
 
Jag hade hoppats att det skulle ha hänt lite mer på 1,5 år, tur att det är en 300D man ska uppgradera från. Nikon D200 känns väldigt lockande för sitt pris, har god lust att köpa en sådan istället och slå i mina canongluggar med hammare....
 
Senast ändrad:
ExplorerJonsson skrev:
Jag är så otroligt besviken, hade tänkt uppgradera till 20D efterföljaren men det har ju knappt hänt någonting.

Ser att du har en 300D & därför så tycker jag att du borde glädja dig åt alla som springer & upgraderar från 20D till 30D nu, tänk så många billiga knappt inkörda 20D det kommer att finnas om några månader!!!

//Larsa
 
Jeppe skrev:
..personligen tycker jag det är lite trist att man mottager en bättre och billigare kamera med negativ kritik.

För det första lever Canon på konsumenterna, därför är det aldrig bra med pressrelaser som marknaden och konsumenterna upplever som en besvikelse. Bland annat är det aldrig bra för aktiekursen. Det är som med Sveriges guldchanser inom idrotten; ju fler guld Sverige tar, desto fler guld förväntar massmedia att de ska ta och destå större ramaskri och beskyllningar blir det när det inte hela tiden blir nya guldmedaljer. Gamla prestationer är det ingen som kommer ihåg, tyvärr.

Du Jesper får tycka hur du vill om folks besvikelse och försvara Canons strategi om du vill. Men du har fel, det är inte på 30D:s förbättringar folk är besvikna på, utan på det som uteblev, nämligen det som skulle ge Canonisterna något som motsvarar Nikons D200.

Inte heller tycker jag att folk i gemene man har reagerat så värst negativt på uteblivna pixlar, som på utebliven tätning och utebliven större sökare. Vilka skulle ha varit viktiga och rimliga förbättringar att vänta sig om Canon kommit med en konkurrent till D200. Själv är jag en amtörfotograf med få fotouppdrag, därför skulle jag inte ha något emot ett tätad hus med större sökare och större sensor än 30D men för en billigare peng än 5D.

Sen tror jag inte, som jag redan nämnde i ett tidigare inlägg, att Canon "valde" att inte ta upp striden med Nikon D200. De kunde väl helt enkelt inte få fram en motsvarande produkt i tid. Jag tror knappast att de är glada för att de själva inte har ett enda D-SLR inom samma segment som D200. Men det var nog bäst så här, att de inte kom ut med en D200-konkurrent innan de hunnit färdigutveckla den. Ingen skulle ha vunnit i längden på det om de kommit med en hastverk som inte håller måttet. Då är det bättre de bidar sin tid och färgidutvecklar 3D till Photokina eller ännu senare om det behövs. Om än med tandagnissaln åt Nikons håll så länge D200 får härja fritt.

En annan möjlighet är förstås om Canons marknadsstrateger bedömt att det inte finns pengar att tjäna på det segmentet och att Canon därmed skulle strunta helt i att komma med en D200-konkurrent. Det skulle i så fall vara den riktiga skrällen för i dag, en skräll som vi aldrig lär få läsa om i tidningar, förran långt i efterhand då deras beslut blivit uppenbart för alla och envar.

Om så är fallet, då kan endast framtiden visa om de valde rätt. Förmodligen skulle de då hoppas att D200 skulle självdö medan Canon sålde mer och mer billiga konsumentmodeller. Men om fler och fler nya semipro-entusisater väljer Nikon i framtiden för att det är tomt inom det pris-/prestandasegmentet på Canons hyllor, ja då skulle marknadsstartegerna på Canon sova dåligt om natten. Det kanske de gör redan idag (inatt), då framtiden är oviss?


-Eero
 
Hur som helst så är jag helt seriöst nyfiken av vad du saknar i den nya kameran? Eller vad du hade förväntat dig av den?

1) Vädertätning, mindre crop-faktor, FEL-knapp och prismat från 1Ds.

2) Kort leverans samt en "Cash Back" på det som intresserar mig mest.

Bortsett ifrån det så trodde jag att Canon skulle lansera 70 nyheter...

En annan tanke som slog mig, när jag läste ett tidigare inlägg, är att "författaren" ville gärna vara med på konferensen idag, när Canon presenterade sina nyheter. Kanske hade även denna människa samma förhoppningar som en del av oss?! För inte hade jag velat åkta från Skåne till Sthlm för att ta del av det som Magnus har rapporterat hittills...

Sist men inte minst hade jag hopats på "downgrade" av 350D men med tillgängliga facit i handen får jag leta efter en ny present till min far. =)

Jag tror inte att Canon har blivit tagna på sängen med D200 utan de är professionella nog för att hålla sin strategi som är mest lönsamt för företaget. Försöker man hela tiden övervinna konkurrensen blir man snart "out of business". Canon har en fin produktportfölj som täcker många områden och tillfredställer många själar.

Besvikelsen är nog en effekt av förhoppningar i samband med uppskruvade säkerheten kring infoläckor.

Canon 30D är hjärtligt välkommen och kommer förmodligen att förbli mångas fotovän.
 
Senast ändrad:
Stiffneck skrev:
För att undvika missförstånd inleder jag med att säga att jag inte har någon som helst avsikt att ägna mig åt pajkastning...

Hur som helst så är jag helt seriöst nyfiken av vad du saknar i den nya kameran? Eller vad du hade förväntat dig av den?

Jag har en 300D och tänkte att man inte ska hoppa på varje uppdatering som kommer d.v.s. hoppa över att uppgradera till 20D och ta efterföljaren som jag då i min enfald trodde skulle vara en ny modell och inte en 20DmkII. Visserligen är 20D en bättre kamera än 300D men det känns som att jag har väntat 18månader på ingenting och att det tar ytterligare 18månader innan man kan se nästa modell.

Jag saknar ryktesspecen med 10Mpixel och 7bilder/s.
Hade gärna sett att de olika sport-porträtt-etc programen hade ersatts av egendefinierbara funktioner.

2.5" display gillar jag skarpt men du måste ju ändå hålla med om att det känns som att det är den enda konkreta skillnaden som man kommer att märka mellan 20D och 30D (det har jag säkert fel i men det känns så just nu).

Jag kan förstå att de som redan har en 20D idag tycker att det är en lättnad att inte behöva hamna i läget att man måste köpa den nya modellen för att den är mkt bättre.
 
Nu är jag en långsam fotograf men jag är så faschinerad över att så många verkar köra så mycket serietagning & eftersöker upp till 7 bilder i sekunden! Är ni sportfotografer hela bunten eller?
 
.Z. skrev:
Nu är jag en långsam fotograf men jag är så faschinerad över att så många verkar köra så mycket serietagning & eftersöker upp till 7 bilder i sekunden! Är ni sportfotografer hela bunten eller?


Det finns ju kameror som tar 25 bilder per sekund! =)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.