Annons

Väljer mellan D40&D40x, undrar bla om MP mellan D40& D40x.

Produkter
(logga in för att koppla)

mg12b

Aktiv medlem
Har varit inne ett tag nu att uppgradera mig från mina övriga kameror och titar på en system kamera.
Dem jag har tittat på är Canon, Sony och Nikon.

Efter jag varit i affären och hållit i dem olika så har jag fastnat för Nikon.

Den enda stora skillnaden jag hittat på D40 och D40x är antalet MP eller är det mer som jag har missat?
HUr stor skillnad är det på bild kvaliten mellan 6 till 10 MP?

Synpunkter och åsikter om dessa två kameror?
 
Det ska finnas vissa mindre skillnader mellan D40 och D40x men det största är MP. Dock anser jag inte att det är värt så mycket extra att ha 10MP när jag fotar själv använder jag typ 3MP på min D40 och jag får tillräcklig kvalitet för det jag vill göra med bilderna.

Vill du lägga ut mer pengar kolla på att köpa ett extra zoom objektiv utöver det vanliga kitobjektivet.

-Mikael
 
Lägsta ISO är 100 jämfört med 200 på D40. Marginella skillnader om du frågar mig - D40 kan man nu få med kitobjektivet för under 5000 kr vilket tillsammans med cash-back (800 kr ?) ger ett mycket bra pris.
 
Jag har just köp mig en d40 och är väldigt nöjd med kameran! Angående dom 4 extra mp hos d40x så gör det mindre skilland i bildkvalitet än vad många vill tro. Vid riktigt stor utskrifter kan man säkert se lite skillnad men hur ofta har man nytta av det?
För min del känndes det bättre att köpa den billigare d40:an och lägga mellan skillnaden på objektiv när det blir dax för ett nytt.
mvh jens
 
Det med Mp är ofta en sak att tänka på om man gör stora förstoringar, beskär mycket i efterhand eller så!

Om du skall skriva ut på max A4 hemma eller ännu mindre. Använda fotona på Webben så räcker det gott med 6 MP.

Det är nog bättre och roligare att satsa på ett extra objektiv med bra zoom. Då slipper du beskära och förstora i datorn och då är dina MP inte så viktiga...

Vad är det du vill fota förnågot?
 
För det första tack för alla svar jag fått.

Jag kommer innan årets slut ha köpt extra objektiv till kameran jag väljer.
Väljer mellan ett zoom objektiv eller ett vidvinkel objektiv.

Om man har D40:an, hur stort kan man ungefär förstora utan förlora för mycket av bilden respektive D40x?

Jag skall åka till AFtika som voluntär en månad nästa år till en farm som hjälper vilda djur, speciellt tigrar.

Då vill ja ha en bra kamera som man kan ta bra och minnes bilder.
Kommer självklart att förstora någon och då tror jag til minst A4:a och kanske tom mer.
 
mg12b skrev:
Om man har D40:an, hur stort kan man ungefär förstora utan förlora för mycket av bilden respektive D40x?

Jag tycker att Ken Rockwell(*) uttrycker det bra:

"If an image is clear you pretty much can print any image from any modern camera at any size."

Dvs, om du ser till att bilden är skarp, kan du förstora till det format du önskar, både med 6MP och 10MP.

Per.

*) http://www.kenrockwell.com/tech/mpmyth.htm
 
mg12b skrev:
För det första tack för alla svar jag fått.

Jag kommer innan årets slut ha köpt extra objektiv till kameran jag väljer.
Väljer mellan ett zoom objektiv eller ett vidvinkel objektiv.

Om man har D40:an, hur stort kan man ungefär förstora utan förlora för mycket av bilden respektive D40x?

Jag skall åka till AFtika som voluntär en månad nästa år till en farm som hjälper vilda djur, speciellt tigrar.

Då vill ja ha en bra kamera som man kan ta bra och minnes bilder.
Kommer självklart att förstora någon och då tror jag til minst A4:a och kanske tom mer.

Objektivet sätter begränsningen så 6 eller 10 spelar ingen roll. 10MP drar mer minneskort och tar längre tid att tanka över till datorn.
 
Om du ska på "långresa" så köp ordentligt med minne, jag köpte 2G bara för att butiken inte hade större på hyllan. Ett 4G kort är ju helt klart att rekomendera, gärna två stycken om du ska fota mycket på resan osv...
mvh jens
 
Kommer även att fotografera då jag skall till julmarknader i Tyskland detta år och sen nästa år förutom Afrika resan skall jag till Polen och Krakow (Blir saltgruvan och Auswitch).

Förutom dessa tre större anledningar att köpa en bättre kamera så kommer det att bli att fotografera saker i normala livet.
 
Valet mellan D40-modellerna!

Jag har båda modellerna och även D70, D80 och D2X. Utan att ha gjort någon direkt utvärderande jämförelse mellan kamerorna vill jag säga följande. Bildkvalitetsmässigt är det liten skillnad förutom att D40X har märkbart bättre högdagerrendering. D40 bränner högdagrarna lättare. Det kan ha betydelse om du ofta fotograferar i högkontrastmiljö tex vid solljus utomhus och du använder jpg. Å andra sidan använder du blixt kan D40 blixtsynka till 1/500 s medan D40X går till 1/200 s - visserligen vid ISO 100. Utomhus vid upplättningsblixt kan det kompenseras för med ett ND-filter (men tänk på att alla filter kan försämra bildkvaliteten!) för att säkerställa att slutartiden inte blir för kort för kameran så att blixtanvändningen leder till överexponering. Ett alternativ är förstås att blända ner tills dess du uppnår max synktid, men nackdelen med det är ju dels att du kanske inte vill ha ett långt skärpedjup, dels att när du kommer till bländare 8 och mer uppträder lätt problem med diffraktion, sämre upplösning och synliga dammfläckar från sensorn. I högkontrastmiljö använder jag (i A-läget) vanligtvis en negativ exponeringskompensation (vid vardagliga snabba exponeringar med matrixmätning) på mellan 1 och 2 steg eller mer med D40 medan D40X klarar sig med kanske 1/3 eller 2/3 steg mindre. Lär du dig kameran och dess begränsningar spelar det säkert ingen roll vid lekmannafotografering vilken modell du väljer. Om du behöver beskära mycket kan förstås D40X ha ett övertag. Det kan du ju också kompensera för genom att komponera dina bilder tätt. Att skriva ut i A3 med en 6MP-kamera är inga problem, särskilt inte om du har en bra skivare och nyttjar ett bra interpoleringsprogram som exempelvis Qimage. Ett tips om du väljer någon av D40-modellerna (som Ken Rockwell lärt mig) är att du kan få ett RGB-histogram genom att trycka tre gånger på OK om du ställer in färgbalans i retouchmenyn. Då kan du se om den röda eller blå kanalen klipper. Det vanliga histogrammet visar bara den gröna färgkanalen.
 
Senast ändrad:
Jag valde själv D40 framför D40x (och Canon Eos400).
Ångrar mig absolut inte!
Megapixlarna var inte något jag tittade på direkt. Hade 10Mp varit av intresse hade jag tittat på D80 istället och fått fler autofokuspunkter. Det är främst autofokuspunkterna som jag känner mig begränsad av på D40.
 
Skillnaden i pris är nu runt 2000kr, det känns knappt som de extra pixlarna är värda så pass mycket?
Jag räknar dessutom med ganska hygglig rabatt plus cash-back :) så en D40 blir överkomlig i pris, kan skaffa ett hygligt objektiv för resten av pengarna, skulle det bli D40x eller 400d så dröjer det ett tag innan det finns utrymme för objektiv.
Tror nog jag har bestämt nu, efter åtskilligt velande! :) Nu ska jag bara lyckas stå fast, tills det ordnar sig med rabatten, vilket kanske dröjer två veckor, kan kanske bli svårt....
 
Jag valde en D40x endast pga av Double Zoom Kit Plus, med 18-55mm + 55-200VR objektiv.

Annars hade det nog blivit en D40.


//.D
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.