Advertisement

Annons

Välja laptop

Produkter
(logga in för att koppla)
christian_r skrev:



En vanligt mac book pro med duo core ( inte core 2 duo) kostade 27k innan (när jag köpte min dell för ca 3 veckor sen), vid den tidsppunkten hade mac'en inte ens core 2, bara med 1gb minne med 533mhz, o 5600 rpm disk.



Som sagt, hade jag köpt idag så kanske valet hade varit annorlunda.
Jävligt synd dock att man inte får snäppet högre upplösning och grafikkort för de pengarna.
 
Jo vad jag vill ha sagt att det är felaktigt att skriva att en Dell kostar 8000:- mindre än en Mac , när Dellen i själva verket är dyrare än motsvarande Mac. Vad som skiljer ditt 256Mb grafikkort mot Apples 256Mb kort kan jag inte svara på, är det bättre överhuvudtaget?
Apple bärbara har alltid setts som föregångare vad det gäller bärbara maskiner , dvs låg vikt, tunna, välbyggda, dessa kriterier uppfyller inte den maskin som du hänvisar till. De pc som försöker efterlikna Apple blir därmed avsevärt dyrare.


Avslutar för att inte göra denna tråd tjatig med citat: Apple thrashes Dell on Mac Pro pricing och det gäller även bärbara Maccar vilket är glädjande.

Mikael

PS har inte fått svaret på var hittar jag dessa minnen du säger din maskin innehåller?
 
Senast ändrad:
När jag köpte min dator så hade Dell kampanj där du fick "dubbla minne", istället för 1gb 667, så fick jag 2gb 998.


När jag köpte min dator så hade jag inte lust att lägga 10 tusen mellan bara för att få ett bättre chassi.
Mac'en var i tillägg långsammare i alla avseenden vid den tidspunkten.



(Situationen är blir annorlunda idag, iom att mac'en är uppgraderad.)




Geforce kortet är mycket bättre än Macs grafikkort, googla benchpress tester.



Hade Mac'en haft ett bättre grafikkort nu så hade jag bytt.
 
För mig spelar inte den ev skillnaden någon roll i grafikkort eftersom jag använder mina maskiner till bildbehandling- för spel kan det möjligen "spela" in
Mikael
 
Slänger in ytterligare en fråga eftersom ni verkar vara så kunniga på det här med datorer (till skillnad från mig).
Om det nu skulle vara så att jag till slut väljer en mac, som jag kan vara lite sugen på, då har jag en fråga.
Vad jag har förstått så är inte nuvarande CS2 utformat direkt för att passa intelmacarna utan det sker någon slags konvertering (Rosetta.... eller vad dethette). Å andra sidan kan man ju installera windows och köra CS2 för windows. Om man jämför de här båda varianterna hur mycket skiljer det sig åt när det gäller prestanda. Om man ska investera i ett nytt så dyrt program så känns det ju bättre att vänta till CS3 kommer.

Skulle vara intressant att höra era erfarenheter.

Hälsningar igen från
Lisa
 
Har du PS sedan tidigare?
Jag uppgraderar mitt PS för Mac när versionen kommer till intel maccarna nästa vår, det brukar röra sig om ca 2800:- kronor. Undertiden kör jag Rosetta och det går alldeles utmärkt. Du kan även byta från Win till mac eller tvärtom. Prata med Adobe. Photoshop i sig själv fungerar lika oavsett du använder det i mac eller pc
Mikael
 
Senast ändrad:
Hej igen!
Fler frågor. Om jag nu bestämmer mig för en pc istället, har ni några förslag på vilka märken som är "bäst"? Eller något märke ni skulle vilja rekommendera.
mvh/lisa
 
Jag skulle nog säga att det är mycket upp till tycke och smak, väljer du ett känt märke som uppfyller dina krav kommer du nog bli nöjd. Personligen har jag haft ett antal Toshiba, Compaq, HP, Mac och Acer och jag kan rekommendera dem alla.

En sak du kan vara försiktig med är ljudnivån (såvida du inte är okänslig för ljud) Skillnaden i ljudnivå mellan min Acer Ferrari och Macbook Pro är komiskt. Macen är avservärt snabbare (kan förstås bero på osx) men låter ungefär som en viskning jämfört med Acern.

Lenovo (f.d. IBM) har jag inte haft någon, men de har gott rykte.
 
Kom på en sak, håll dig gärna borta från konsumentmodellerna som skiljer mycket från de professionella modellerna. Både vikt, kvalitet och prestanda skiljer en hel del.
 
Hekla skrev:
Hej igen!
Fler frågor. Om jag nu bestämmer mig för en pc istället, har ni några förslag på vilka märken som är "bäst"? Eller något märke ni skulle vilja rekommendera.
mvh/lisa

Hej

Har själv en Dell Latitude D505 och monitorn är riktigt rutten. Har kalibrerat den nu med Eye-one 2 och det går nu att andvända monitorn hjälpligt. Apple har oftast bättre monitorer till sina laptopar.

Det du behöver när du kör CS är internminne och själv uppgraderade jag ifrån 1GB till 2GB och det blev som en ny dator för mig.

Glöm inte att köpa till ett bra service avtal när du köper laptop.

Om du inte har behov av Laptop så sparar du rätt mycket pengar att köpa en stationär dator och dessa pengar som du får över kan du lägga på en riktigt bra monitor istället.

Om du inte ska ha en mac så vänta 2 månader så du får Windows Vista med i köpet.

Privt så skulle jag välja Mac som har ett överlägset operativsystem.


// Fredrik
 
Det beror på vilken bildskärm man väljer. Jag frångick Apple för snart 3år sedan pga att det inte var lika bra bildskärmar i Apples bärbara som jag då kunde välja på pc sidan.

Idag har Apple bättre och ljusstarkare skärmar samt lika bra fart under huven som den bästa bärbara pc till ett mycket bra pris. Idag är jag åter tillbaka till Apple och deras macbook pro

Mikael
 
Tack alla ni som tar er tid. Era kloka råd är så värdefulla. Inser att det här med att välja kommer att ta lite tid :)

Som ni redan har förstått så är jag inte särskilt insatt i datorvärlden ..... men, men man lär sig bara genom att fråga.
Jag har en fundering som ni säkert kan hjälpa mig med. Om man nu köper sig en bra laptop och vill ha separat skärm, tangentbord och så.......då kan man väl använda en dockningsstation, eller? Man vill ju att det ska vara så enkelt som möjligt att koppla in och ur och inte hålla på med en massa eländiga sladdar och kopplingar hela tiden. Förlorar man något i prestanda, så att säga på vägen, om man går genom en dockningsstation. Kanske en dum fråga.... men man kan ju inte vara expert på allt....
mvh/lisa
 
Nej du kan till och med få en bättre funktion med dockningsstation, om du har att bra grafikkort i datorn. Det var det jag vill visa i mitt tidigare inlägg.


(Nya datorer kommer med ExpressCard expansion slot.
Belkin kommer snart med den här som ger DVI utgång och en del mer
http://www.notebookreview.com/default.asp?newsID=3261 )

Så se till att datorn har ExpressCard expansion slot.

Om du vill ha den här dockningsstationen.
 
Hej igen!
Orkar ni med fler frågor??
Det där med ljudet......den hp jag har just nu (hyrdatorn som ska lämnas tillbaka) låter fruktansvärt högt. Jag skulle verkligen vilja ha en så tystlåten modell som möjligt. Har hört att om man vill ha mycket prestanda så utvecklar datorn mycket värme och man måste ha starka fläktar som ger högt ljud. Men det måste väl finnas bäst möjliga kompromisser.
Undrar också om någon av er har testat Zeptos laptopar. Dottern fick en sådan i studentpresent och jag har bara precis provat den någon liten stund.

/lisa
 
Hekla skrev:
Hej igen!
Orkar ni med fler frågor??
Det där med ljudet......den hp jag har just nu (hyrdatorn som ska lämnas tillbaka) låter fruktansvärt högt. Jag skulle verkligen vilja ha en så tystlåten modell som möjligt. Har hört att om man vill ha mycket prestanda så utvecklar datorn mycket värme och man måste ha starka fläktar som ger högt ljud. Men det måste väl finnas bäst möjliga kompromisser.
Undrar också om någon av er har testat Zeptos laptopar. Dottern fick en sådan i studentpresent och jag har bara precis provat den någon liten stund.

/lisa

Har aldrig hört talas om Zeptos. Säljer dom service avtal med??

Alla min kollegor sitter med HP och dom går mycket tyst. Låter som att du har värsting/budjet variant för dom kan fläktarna låta en hel del. Tänk även att en hårdisk som börjar ge sig låter en hel del.

// Fredrik

// Fredrik
 
Hans William skrev:
Nej du kan till och med få en bättre funktion med dockningsstation, om du har att bra grafikkort i datorn. Det var det jag vill visa i mitt tidigare inlägg.


(Nya datorer kommer med ExpressCard expansion slot.
Belkin kommer snart med den här som ger DVI utgång och en del mer
http://www.notebookreview.com/default.asp?newsID=3261 )

Så se till att datorn har ExpressCard expansion slot.

Om du vill ha den här dockningsstationen.

Ok. Låter bra. Jag får kolla upp det.
TAck!
mvh/lisa
 
fredrikru skrev:
Har aldrig hört talas om Zeptos. Säljer dom service avtal med??

Alla min kollegor sitter med HP och dom går mycket tyst. Låter som att du har värsting/budjet variant för dom kan fläktarna låta en hel del. Tänk även att en hårdisk som börjar ge sig låter en hel del.

// Fredrik

// Fredrik

Min hyrdator är en hp pavilion zd8180 och låter riktigt mycket. Men annars är den bra.
Kolla gärna in på www.zepto.se
Vore kul att höra vad du tror om dem.
mvh/lisa
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.