Fractal Design Define R4 Svart
Corsair CS 550W 80+ Gold Modulär
ASUS Z97-A ATX
Intel Core i7 4790K 4GHz, 8MB
Corsair 16GB (4x4GB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP
Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB
8500 kr på Inet. Priset blir 7700 kr om du nöjer dig med 8 GB minne till att börja med. Egentligen behöver du ingen K-processor, men det är ingen prisskillnad. Du kan spara ytterligare 900 kr om du väljer i5-4690K. Då tappar du hyperthreading och lite klockfrekvens. Då blir priset 6800 kr med 8 GB minne och du har fortfarande senaste datorn.
Du kör med standardkylaren och kan byta framöver om du tycker den väsnas. Du använder processorns inbyggda Intel HD-grafik och kompletterar i framtiden med ett separat grafikkort om du behöver det. 7.1 ljud finns på moderkortet. Skärm, mus och tangentbord utgår jag från att du redan har, precis som backupdisk. Annars tillkommer det. DVD:n kan du själv flytta över från din gamla om du måste ha en sådan. (Man drar ut sladdarna, lossar 4 skruvar, skjuter ut enheten och stoppar in den i den nya datorn i omvänd ordning. Tar max 5 min och kan inte bli fel.)
Samsungs SSD-diskar har haft en del prestandaproblem som Samsung lovat att fixa med en firmwareuppdatering. Kanske bättre att välja en annan likvärdig SSD, men jag tog den som satt i ditt färdigmonterade exempel. Lådan liknar den du hade som färdigmonterat förslag och är ett erkänt bra chassi. Du behöver ett operativsystem också om du inte har det sedan tidigare.
Eftersom du tycker det är bortkastad tid att ägna en timme åt att skruva ihop det själv och lära dig lite på kuppen, så får du lägga till 800 kr, så gör Inet det på ca 10-14 dagar åt dig.
Jag är tacksam för att du tog dig tid att plocka ihop ett förslag - ser prismässigt mycket bra ut också!
Dock finns det några saker jag vill kommentera. Grafikkortet håller jag med dig om..ett separat skulle jag faktiskt kunna skaffa senare och därmed spara en slant just nu. För jag har egentligen inget aktuellt behov av något speciellt avancerat grafikkort som läget är idag.
Min tanke här framöver är att när den nya stationära datorn anländer så kommer den i huvudsak att användas för bildredigering. Här behöver jag både en ny mus och ett nytt tangentbord. Till den nya datorn ska en ny IPS-skärm kopplas. Skärmen delas sedan med en laptop som enbart kommer att användas för internet. Min nuvarande mus och tangentbord samt LG-skärm med TN-panel ska kopplas ihop med en gammal "musikdator" som jag har haft stående i garderoben ett tag. På så vis blir det en musikbaserad datoruppsättning och en bildredigerings-/internetdatoruppsättning.
Någon dvd kan jag inte flytta över från laptopen..och den som sitter i min gamla musikdator vill jag gärna ha kvar där. Så en ny måste då införskaffas..och då väljer jag hellre en som klarar bränna blu-ray än bara en ren dvd.
Operativsystemet Win 8 måste skaffas. När jag köpte laptopen för ett antal år sedan var Windows Vista installerat. Jag valde att nedradera det till Windows XP eftersom Vista var så segt. Windows XP sitter även i min gamla musikdator.
8 GB skulle nog i och för sig räcka, men jag tycker det skulle kännas rätt skönt att ha lite mera minne än så instoppat i burken nu när jag köper nytt. Å då gärna grupperat som 2x8 och inte 4x4 eftersom det borde underlätta och bli billigare vid eventuella framtida uppgraderingar av minnesmoduler.
Så det pris på 8500 kr du fått fram genom att plocka ihop delar kommer att bli högre. Nu höftar jag lite här med priserna..operativsystemet 700:- och blu-ray brännare 800:-...då är vi uppe på 10000 kr. Sedan ser jag inte att du har med någon andra större HD-disk i ditt prisförslag..i så fall tillkommer ytterligare en tusenlapp. Totalt 11000 kr alltså ifall jag väljer att skippa ett separat grafikkort nu, inte räknar in kostnaden för mus och tangentbord samt att jag väljer att skruva ihop datorn helt själv.
Frågan är då..sparar jag hellre ca 2000 kr på att bygga själv än att köpa en av proffs färdigbyggd dator där ett hyfsat bra grafikkort ingår liksom efterföljande service och support ifall man nu skulle behöva det? Nja, jag är högst tveksam faktiskt..
Men jag förkastar inte ditt förslag helt och hållet ännu, utan ska i stället begrunda det en vända till. Uppskattar att du tog dig tid att presentera ett konkret förslag för mig!
.