** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Välja laptop

Produkter
(logga in för att koppla)
For mig finns bara IBM. Dom ar taliga och har bra garanti med massor av utmarkta servicestallen i hela varlden. Trackpoint-systemet dar man kor musen via pekfingret pa tangentbordet istallet for att fumla omkring pa en platta tycker jag ar overlagset. Skarmarna ar utmarkta. Pa de flesta andra laptopar ar skarmarna sa reflekterande att man typ sitter och tittar pa sin egen spegelbild!

christian_r skrev:
Stod precis inför ett nytt dator köp.

Valde mellan mac o pc.

Förutom att redigera så spelar jag en del också.

Mac book pro'n har ett uselt grafikkort med minimal 3d stöd.

Så därför blev det en dell.

Datorerna har annars samma prestanda, men pc'n blev ca 7000 billigare.

http://www.systemshootouts.org/shootouts/laptop/2006/0424_lt2800.html

Här en jämförelse. även jag har tittat på diverse löningar senast förra veckan, det blev en mac book pro 2,33 . http://macworld.idg.se/ArticlePages/200610/25/20061025205412_MW/20061025205412_MW.dbp.asp

Mikael

Senast ändrad:
Ständigt hamnar sådana här trådar i en Mac-PC polarisering. Blir tämligen onyanserat och mynnar ut i osakliga känslomässiga argument.
Ingen är dålig utan bägge fyller sin funktion.
Det handlar om tycke och smak.

Generellt gäller att all bildbehandling kräver kraftfulla maskiner med mycket minne. Både arbetsminne och lagring. själv kör jag med widescreen på min bärbara.
Stationärt kör jag med två TFT varav den ena är widescreen. Funkar perfekt.
Åk till en större datorhandlare och jämför utan att har en försäljare hängande över axeln. Ta hellre med dig någon som har lite hum om produkterna.

Fråga dig också vilka kriterier som skall uppfyllas. Köp alltid det tekniskt nyaste. Inga utgångna modeller. Varför - jo med den fart som utvecklinga har så blir du mest nöjd under längre tid.

Viktigt är också att kunna uppdatera hårdvara.

Ett bra grafikkort avlastar processorn och snabbar upp processen. Och styr givetvis ochså skärmupplösningen.

Inom multimedia har MAC varit ledande men PC-har kommit ikapp. Därför vill jag ej enbart rekommendera vare sig den ena eller andra.
Köp den du lättast jobbar med och tycker känns rätt.

Vad som har hänt med Mac och övergång till intel är att man får mer dator/prestanda för pengarna .
Myten om att mac skulle vara dyrare än motsvarande PC stämmer inte längre.
Dessutom så kan jag använda maskinen i både Mac os X och även Win XP.
Jag lämnade mac för några år sedan då jag tyckte att de var för dyra, fick helt enkelt mer för pengarana om jag köpte en bärbar pc - så är det inte längre.

Mikael
5 maccar + 3 win maskiner

Jag är Absolut igen PC förespråkare.

Men, jag lånade en väns macbookpro och körde en del 3d spel i bootcamp.

De funkade inte speciellt bra, alls.

Michael, den datorn som var i testet är inte den jag har.

Sorry, men skulle jag haft samma prestanda så hade jag fått betala 8000kr mer på mac storen här i bergen, och den har faktiskt sämre grafikkort.

Jag sa till min kompis att om macbookpron hade haft ett lika bra grafikkort så hade jag tagit den, fast den e dyrare.

Kom nu inte med några löjliga tester som "bevisar" motsatsen, detta har jag alltså testad och upplevt själv

Senast ändrad:
Hej
Jag kan inget om spel , men tittade på en motsvarande Dell 17" och Apple nya 17". Samma processor, samma mängd raam och samma storlek på hårddisk.
Dellen har 512 mb grafikkort, apple har 256Mb
Dell 33477:- Mac 27495:-

Nästan 6000:- skillnad mellan priset till Apples fördel.
mvh Mikael
PS sedan kan jag inte finna, läsa mig till att Dellen har firewire 800 eller DVI .För mig som sysslar med bilder var valet enkelt.

Bilagor

• priser.jpg
    priser.jpg
    34.2 KB · Visningar: 281
Senast ändrad:
Ok.

De finns olika Dell maskiner.
Den du har kollat på är "slim" versionen.
De har samma komponenter fast med mindre och tunnare chassi.

Om du kollar på t.ex. XPS eller inspirion 9400 så ser du en ganska stor prisskillnad.

Man får väl jämföra det som är likvärdigt.
För övrigt försökte jag få ihop en billigare Dell 15.4 med samma specifikationer som Apple för 19000. Dellen slutade på över 20000:- Då har den inte firewire 800, upplyst tangentbord? Ej slimmad, ganska medioker form, plastig och ful.Det sista är min högst personliga uppfattning.
Mikael

Sean Balsiger har jämfört en MacBook Pro 15-tum med en motsvarande Dell Precision vilken han utrustade så gott det gick till att likna Macen. Priset för MacBook Pro: 1.999 dollar och priset för Dells motsvarighet: 2.874 dollar. Apples MacBook Pro är alltså hela 875 dollar billigare i denna jämförelse.

Bilagor

• priser2.jpg
    priser2.jpg
    41.4 KB · Visningar: 245
Senast ändrad:
Till sist.
Från att ha varit mycket kritisk till Apple prisbild , speciellt vad det gäller gamla G4 så kan jag konstatera att en bärbar Apple dator är idag bra utrustad och har bra prestanda till ett vettigt pris. Till det får man OSX och kan även köra Win XP.
Vad som är bäst får var och en avgöra, men att Apple skulle vara dyrare än en pc stämmer inte längre.
Mikael

Senast ändrad:
Låter iaf fint.

Hade det bara varit de priserna på Apple shoppen här i Bergen så hade jag nog gått för mac.

Mac book pron 2.16 gmhz kostar 27.000 nok här.

Min Dell med samma processor kostade 18.500.

Då hade jag snabbare minne (998mhz) plus ett väsentligt bättre grafikkort.

Är det så att priserna diffar så mkt från land till land?

Förstår inte riktigt vad du får dina uppgifter ifrån
Norska priser hämtade från Norska Apple store. 17990:-

Bilagor

• norsk.jpg
    norsk.jpg
    33.1 KB · Visningar: 273
Senast ändrad:
Christian
Jag hittar inga uppgifter om att du skulle ha snabbare minne i din burk, Dells dyrare maskiner och Apple verkar använda samma dvs 667Mhz. Dell Inspiron tycks ha 533Mhz.
Mikael

Senast ändrad:
Ser att priserna har gått ner på Mac.

Dell går som bekant att uppgradera.

En vanligt mac duo core kostade 27k innan (när jag köpte min dell för ca 3 veckor sen), vid den tidsppunkten hade mac'en inte ens core 2, bara med 1gb minne med 533mhz, o 5600 rpm disk.

Min har 2gb minne med 998mhz, uppgraderat.

Upplösning på 1920, mitt gforce kort.

Alltså, när jag köpte, blev dell en väsentligt billigare dator, med högre upplösning, bättre grafikkort, snabbare minne.

Men, som sagt, mac'en har gått ner i pris o fått core 2.

Lite mer close nu.

Men fortfarande lägre upplösning. Sämre grafikkort. Långsammare minne och 5000tusen dyrare.

Då får du väl åter jämföra med den Dellen jag hänvisar till vad det gäller top of the line bygge = Dell XPS som kostar 33470:- Dvs slimmad, välbyggd,stabil.

Visa mig var jag kan beställa minnet du hänvisar till, hittar det inte på dells sida i Sverige

Mikael

Senast ändrad:
Christian du får verkligen visa mig hur jag kan få dina priser, en icke top of the line Dell med 17" skärm , 2Gb raam och 256Mb grafikkort kostar över 27000:- med 2,19 processorn, det går inte ens att välja den snabbare 2.33 som sitter i 17" Maccen.
Vi får verkligen fram olika priser.
mvh Mikael

Bilagor

• dellpris3.jpg
    dellpris3.jpg
    27.7 KB · Visningar: 240
För nästan 30000:- kronor får jag en Dell inspiron 9400 med 2,16 processorn, 17" skärm, 2GB raam , 256Mb grafikkort och 160GB hårddisk, blåtand, och XP pro.

Några minnen som du anger gå ej att välja till. Inte på Dells svenska sida

Något brister i dina jämförelser med 17" maccen som har 2.33 processor Firewire 800, och för övrigt samma prestanda vad det gäller raam, HD och grafikkort och dessutom är billigare än en Inspiron , dvs inte Dells top of the line.
Mikael

Bilagor

• dellpris4.jpg
    dellpris4.jpg
    14.5 KB · Visningar: 231
Senast ändrad:
Ok.

Vad du menar med "top of the line" vet jag inte.

XPS är tunnare och kommer med 2.16 och 2.33 processorer.

Inspirion 9400 snabbaste e 2.16.

Dell'en är tjockare än Mac'en om du ska ha 17", den finns inte i "tunn" "mobilitet" version som 15".

Denna specen har jag på min:

Intel® Core™ 2 Duo Processor T7200 (2.0 GHz, 4 MB L2 cache, 667 MHz FSB)

17" UltraSharp Wide Screen WUXGA (1920 x 1200) Display with TrueLife®

2048MB 998MHz DDR2 SDRAM (2x1024)

80GB (7,200 rpm) SATA Hard Drive

256MB NVIDIA® GeForce™Go 7900 GS

Den betalade jag för 3 veckor sen 17.600 nok för.

När jag väljer "samma" system på dell.no nu(exakt samma finns inte för de har ändrat valmöjligheterna) så kostar den ca 19.000 nok.

Vad du sen vill komma till vet jag inte, men det enda jag vet är att du får inte den prestandan för 17.600 på en Mac.

Eller?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar