Annons

Välja laptop

Produkter
(logga in för att koppla)

Hekla

Avslutat medlemskap
JAg vet att det finns gamla diskussioner om denna fråga, men har ändå tyckt att det är svårt att hitta vad jag sökt. Ofta är diskussionerna på för hög teknisk nivå för mig.
Jag skulle vilja ha lite råd från er, kloka medlemmar.
Jag ska införskaffa en ny laptop. Har fn en pc, HP zd8180 (eller nåt sånt), 3,2 gHz och 1024 mb ram. Funkar i och för sig bra, förutom att den låter förfärligt och har usel batteritid. Anledningen att jag ska byta är att det är en hyrdator som ska lämnas tillbaka.
För redigering använder jag fn CS2.

Så vad ska jag välja för ny dator??? För det första pc eller mac. Och gärna (förståeliga) argument för det ena och det andra.

mvh/lisa
 
En bra bärbar med Intel Core 2 Duo processor och 2GB raam minne, bra skärm med bred betraktningsvinkel, hög upplösning, samt ha DVI utgång.
Jag har själv beställt nya Macbook pro av två orsaker, kunna köra Mac OS X och även Win XP i samma burk samt att den inte är dyrare än en Dell eller annan Win maskin.

Skriver detta från en bärbar HP som är utmärkt,den har en mycket bra högupplöst skärm men den saknar DVI utgång vilket flertal bärbara Pc gör.
DVI utgången är det viktigaste för mig vilket betyder att jag kan använda min Eizo CG skärm för kritisk bildbehandling.

Mikael
5 maccar + 3 pc
 
Senast ändrad:
macrobild skrev:
En bra bärbar med Intel Core 2 Duo processor och 2GB raam minne, bra skärm med bred betraktningsvinkel, hög upplösning, samt ha DVI utgång.
Jag har själv beställt nya Macbook pro av två orsaker, kunna köra Mac OS X och även Win XP i samma burk samt att den inte är dyrare än en Dell eller annan Win maskin.

Skriver detta från en bärbar HP som är utmärkt,den har en mycket bra högupplöst skärm men den saknar DVI utgång vilket flertal bärbara Pc gör.
DVI utgången är det viktigaste för mig vilket betyder att jag kan använda min Eizo CG skärm för kritisk bildbehandling.

Mikael
5 maccar + 3 pc
Har en Hp Compaq NW8000 och till den en dockningsstation som har både DVI och VGA vilket gör att jag kan köra med två skärmar sida vid sida. Finns inte sådant som tillbehör till din?
 
Karlsson skrev:
Har en Hp Compaq NW8000 och till den en dockningsstation som har både DVI och VGA vilket gör att jag kan köra med två skärmar sida vid sida. Finns inte sådant som tillbehör till din?

Dockningsstation finns men den ger ingen digital utgång tillsammans med NX7010

Mikael
 
Senast ändrad:
Hekla skrev:
JAg vet att det finns gamla diskussioner om denna fråga, men har ändå tyckt att det är svårt att hitta vad jag sökt. Ofta är diskussionerna på för hög teknisk nivå för mig.
Jag skulle vilja ha lite råd från er, kloka medlemmar.
Jag ska införskaffa en ny laptop. Har fn en pc, HP zd8180 (eller nåt sånt), 3,2 gHz och 1024 mb ram. Funkar i och för sig bra, förutom att den låter förfärligt och har usel batteritid. Anledningen att jag ska byta är att det är en hyrdator som ska lämnas tillbaka.
För redigering använder jag fn CS2.

Så vad ska jag välja för ny dator??? För det första pc eller mac. Och gärna (förståeliga) argument för det ena och det andra.

mvh/lisa

Hej

Själv har jag haft laptop i 10 år och jag rekomenderar det inte om man inte har behov av det.

Minne är det du behöver och minst 2GB ska du ha i datorn. Sjäv uppgraderade jag från 1GB till 2GB nyss och det blev som en ny dator när jag körde bildredigerngs program.

Kan annars rekomendera Dell,HP,IBM, Apple och dom andra kända märken men skulle inte köpa en laptop utan ett bra service avtal för skulle laptopen gå sönder så är dom dyra och krångliga att laga gämfört med en stationär dator.

Se till att du även har en digital DVI utång som du kan ansluta en bra monitor till.

Har haft 2 Dell laptop och mina efarenheter är att kvaliten är hög på datorn (jag andvänder den 10 timmar varje dag och sliter ut dom snabbt). Dells serive avtalet är riktigt bra och är värt den extra kostndaden. Har inte varit problem när hårdisken pajar att få den utbytt.

Bildkvaliten på Dell moitorn är riktigt dålig och ska du kunna andvända den huvudtaget i bidbehandling så måste den hårdvaruklaibreras. Har själv en Eye-one till detta.

Tänk på att om du ska ha bra batteri tid på din laptop så är det viktigt att du drar ut batteriet varje gång innan du laddar upp det igen.

Mvh
Fredrik
 
Hej,

Jag använder både mac och pc, bärbart och stationärt i båda lägren. Personligen föredrar jag mac som fungerar bättre och smidigare än pc både stationärt och särskilt vad det gäller bärbart. Det jag uppskattar mest är att mac är tyst, startar direkt och inte behöver startas om så ofta. På mac funkar allt utan att man behöver göra så mycket, på pc är det för mycket pulande för att få saker att fungera som man vill.

Men, jag kör också cs2 och tycker att det är lite segt (på macen). Har dock inte kört cs på pc så det kanske är likadant där.

Så, mitt förslag är mac, macbook pro. Då får du en smidig dator med mycket bra prestanda samtidigt som den är tyst och har bra batteritid. Viss reservation för cs, cs3 (som ska bli snabbare på mac) kommer inte förrän mitten/slutet nästa år vad jag förstått så prova gärna cs2 på en mac så du kan se om det fungerar bra för dina behov.
 
Kyrre skrev:
Jeg skal selv bestille meg to nye maskiner og hadde planer om to iMac 24", men etter å ha sett idiotreklamen fra Apple går jeg for PC med Windows.

Det är nästan så man blir sugen att lägga upp lite r i k t i g a idiotfilmer från windowsvärlden. :)
Applereklamen tycker jag är suverän, men jag förstår att pcfolk tar illa vid sig, om man inte tar reklamen på rätt sätt förstås.
 
Jag tycker du borde skaffa en mac. Speciellt idag då du kan både köra Mac OS X och Windows i samma dator. Med macen följer mängder av bra program i iLife med. (iPhoto, iMovie, iWeb, iDVD samt garageband.)
http://www.apple.com/se/ilife/

Sen har Apple ett RAW hanteringsprogram som innehåller hela flödet ifrån import av bilderna till export till websida/tryck.
Har själv använt photoshop sedan 1992 och har äntligen funnit ett bildprogram som tänker som mig i Aperture.
http://www.apple.com/se/aperture/

Sen den största fördelen är att allt bara fungerar. Inga virus, inga spywares och inga trojaner. Inbyggd brandvägg och ett mycket säkert operativsystem. Jag har ingen i bekantskapskretsen som har problem när de kör mac.

Färghanteringen i Mac OS X är med i sin egen division. Du ser tex inbakade ICC profiler rätt i webläsaren.
http://www.apple.com/se/macosx/features/colorsync/
Hela flöder stöds med rätt färgrymd i alla program.

Sen har Apple användare en enorm communitykänsla. Titta in på:
http://forum.macworld.se
http://99mac.se
http://macnytt.se
http://mac.feber.se
http://macpro.se

Skulle man få problem så får man hjälp direkt. Macanvändare håller ihop på ett sätt som jag aldrig upplevt inom något annat.

Har du fler frågor så fråga på.
 
mac som gäller PC är skrot

jobbar man som fotograf och kör PC så blir man idiot förklarad

det är mac som gäller i alla lägen
hatade mac från början tyckte det var onödigt skit

men idag förstår jag varför man bör ha mac ;)

f
 
nya tankar, nya frågor

Det är inte lätt det där med datorval!
Funderingar går i lite olika riktningar.
En tanke jag har är att satsa på en stationär dator för "ordinare" bruk och sedan en mindre laptop som får följa med på utflykter.
Vet någon hur det är, om det finns laptopar som är mer "tåliga" mot t ex, fukt, stötar och annat.

mvh/lisa
 
Ja, det finns bärbara datorer som tål mer än vanliga, det är olika former av industridatorer och motsvarande som är anpassade för arbete i fält. Priserna ligger dock på andra nivåer än vad man vanligtvis brukar vilja sträcka sig till att betala.

Men, du kommer ganska långt med en vanlig bärbar. De tål en hel del faktiskt (men fukt ogillar de flesta datorer). Det beror väl lite på vad du gör för utflykter, om du vill sitta i skogen med datorn så är det nog industridatorer som behövs. Är det för att kunna sitta i bilen/hotell/hos kunder så passar en vanlig bärbar utmärkt.
 
Stod precis inför ett nytt dator köp.

Valde mellan mac o pc.

Förutom att redigera så spelar jag en del också.

Mac book pro'n har ett uselt grafikkort med minimal 3d stöd.

Så därför blev det en dell.

Datorerna har annars samma prestanda, men pc'n blev ca 7000 billigare.
 
Re: Re: Välja laptop

fredrikru skrev:


Bildkvaliten på Dell moitorn är riktigt dålig och ska du kunna andvända den huvudtaget i bidbehandling så måste den hårdvaruklaibreras. Har själv en Eye-one till detta.


Lite info om LCD-paneler i ex. dells laptopar...

Dell och även många andra tillverkare av bärbara datorer köper sina laptopar från i huvudsak två olika företag i asien (minns inte namnen nu).

Detta betyder att leverantören väljer paneler efter givna kvalitetskrav. Dock skiljer dom ju sig mellan leveransomgångarna. Min Dell Inspiron 8200 leveras med 3 eller 4 olika paneler.

Därför är det lite lurigt att rekomendera eller avråda från en viss modell beroende på skärmen.
 
christian_r skrev:
Stod precis inför ett nytt dator köp.

Valde mellan mac o pc.

Förutom att redigera så spelar jag en del också.

Mac book pro'n har ett uselt grafikkort med minimal 3d stöd.

Så därför blev det en dell.

Datorerna har annars samma prestanda, men pc'n blev ca 7000 billigare.

Sicket trams.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.