Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Välja kamera !

Produkter
(logga in för att koppla)

TokJohan1

Ny medlem
Hej !
Jag är helt ny här på forumet och tänka börja med att ställa
en fråga !
Jag har alltid gillat att foto men har bara använt vanliga digitalkameror MEN nu tänkte jag att jag skulle köpa mig en
systemkamera.
Har varit på media markt och kollat lite på dessa

Pentax k200d med ett Tamron 18-200mm för 4900kr

Olympus E420 17-45mm för 3490kr
Sedan hade dem en Cannon och en Nikon för 3999 kr(kommer inte ihåg vad dem modellerna hette)
HUr lär man sig grunderna för att foto med systemkameror ?

Vilken ska jag köpa
Jag kan säga att amatörfotgraf är nog för fin titel för mig och är än så länge inte intresserad för kameror över 5lax men en bra och ganska billig kamera är jag ute efter !
Någon som vill hjälpa

/ Johan
 
Det första man gör innan man skriver en forumtråd i ett forum är att se över forumets struktur och bekanta sig med det.

Senare så förstår man att det finns en kategori för köpråd där man kan ställa frågor om köp och dyl.


För övrigt: De flesta systemkamerorna i instegsklassen är likvärdiga, handlar om preferenser. Gå till en butik och pröva de modeller du tänkt köpa och välj den du känner dig bekväm med.
 
Man kan lära sig grunderna att fotografera med en systemkamera genom att läsa och gå igenom instruktionsboken till kameran, det brukar stå det mesta där.

Givetvis varvar du detta med praktiska övningar, det är ju helt gratis med en digitalkamera.

Sen kan man oxå låna eller köpa böcker i ämnet och få en djupare kunskap.

Vilken kamera du ska köpa är helt upp till dig, samtliga modeller duger bra.
 
Kläm o känn är ett bra sätt att hitta "sin" kamera då dom flesta systemare idag är väldigt likvärdiga, så du bör hitta en som sitter bra i handen och som verkar logisk i dina ögon vad det gäller handhavande (är olika från person till person)!!!!
 
Som flera redan skrivit är de flesta kameror i den klassen ganska likvärdiga -- med ett undantag. Olympus E420 är (såvitt jag vet) den enda moderna systemkameran som inte erbjuder bildstabilisering, varken i huset eller i objektiven. Undvik den!
 
Olympus E420 har dock en annan förtjänst som man bör nämna, det är nämligen världens just nu minsta och lättaste systemkamera (kommer dock snart att slås av Panasonic G1). Så det kan ändå vara ett attraktivt alternativ om man prioriterar liten vikt och liten storlek högt.
 
Sant -- fast så stor skillnad i storlek/vikt är det inte mellan E420 och t ex Canon 1000D. Den "lilla" Olympusen är faktiskt bredare!
 
Ja, det är ju tveksamt om skillnaden är tillräckligt stor för att vara motiverande, avgör själv:

Stl. 129,5 x 91 x 53 mm 126 x 98 x 65 mm
Vikt 380g utan batteri 450g utan batteri
 
Vad du oxå kan tänka på om budgeten är liten eller inte vill lägga allt för mycket pengar på en systemkamera innan du provat på, är vad det fins för utbud i olika annonsmarknader typ Blocket osv.
Om du finner det roligt att plåta med en systemkamera kanske det inte tar så lång tid innan du vill ha ett nytt eller ett till objektiv eller en blixt eller nåt annat, och då tror jag att Canon och Nikon har det största utbudet på begangnade marknaden.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.